Komunikat Prasowy
● Grupa Renault odnotowała na całym świecie dynamiczny wzrost sprzedaży o 9% w porównaniu z 2022 rokiem. Łącznie w ciągu minionego roku sprzedała 2 235 345 samochodów. Grupa weszła w „spiralę” sukcesu, a trzy z jej marek wykazują silny wzrost.
• Marka Renault z 1 548 748 sprzedanymi samochodami w 2023 roku w skali świata osiągnęła wzrost o 9,4%. Marka Renault jest najlepiej sprzedającą się francuską marką na świecie. Renault odnotowało wysoki wzrost sprzedaży w Europie i może poszczycić się doskonałymi wynikami: 977 635 nowo zarejestrowanymi samochodami i wzrostem o 19,3% w porównaniu z 2022 rokiem.
• Marka Dacia odnotowała wzrost o 14,7%, co odpowiada 658 321 sprzedanym samochodom. Doskonały wynik to efekt nowej identyfikacji wizualnej marki i oferty czterech flagowych modeli, których sprzedaż wzrosła w porównaniu z 2022 rokiem.
• Marka Alpine – wzrost o 22,1% z 4 328 sprzedanymi samochodami.
● W Europie1, w sytuacji wzrostu na rynku o 13,9% Grupa Renault umiejętnie wykorzystała nową ofertę produktów i zwiększyła sprzedaż o 18,6%, podnosząc swój udział w rynku.
• Grupa Renault wywalczyła trzecie miejsce wśród producentów samochodów w Europie dzięki trzem mocnym i uzupełniającym się markom, które generują zyski.
● Na pięciu najważniejszych dla Grupy rynkach europejskich2 sprzedaż dla klientów indywidualnych stanowi 65%, zgodnie ze strategią ukierunkowaną na generowanie wartości.
● Grupa Renault kontynuuje ofensywę w zakresie elektryfikacji. W odpowiedzi na potrzeby klientów podjęła konkretne decyzje w odniesieniu do stosowanych technologii, co obecnie przynosi owoce. Przyspieszyła również działania na rzecz transformacji energetycznej.
• Zapotrzebowanie na samochody elektryczne i hybrydowe Renault stale rośnie. W Europie marka przyspieszyła ofensywę i zajęła trzecie miejsce na rynku samochodów zelektryfikowanych dzięki Megane E-Tech electric (który ma 2,2% udziału w segmencie samochodów w 100% elektrycznych) oraz dzięki sukcesowi napędów hybrydowych, na które stale rośnie popyt. Modele Austral, Clio i Captur uplasowały się w pierwszej dziesiątce samochodów hybrydowych w Europie.
• Wersja Dacii Jogger HYBRID 140, której sprzedaż rozpoczęła się w styczniu 2023 roku, stanowi ponad 25% zamówień na ten model. W 100 % elektryczna Dacia Spring zajęła miejsce na podium samochodów elektrycznych w segmencie klientów indywidualnych w Europie3.
● Na koniec grudnia 2023 roku portfel zamówień Grupy w Europie odpowiadał 2,5-miesięcznej prognozowanej sprzedaży.
● Rok 2024 będzie obfitował w debiuty rynkowe – Grupa wprowadzi 10 nowych modeli4, które zapewnią Grupie dalszy wzrost.
Boulogne-Billancourt, 17 stycznia 2024
MARKA RENAULT
Świat
Marka Renault osiągnęła bardzo dobre wyniki w skali światowej – jej sprzedaż wzrosła o 9,4% (1 548 748 samochodów) w porównaniu z 2022 rokiem. Marka Renault jest popularną i najlepiej sprzedającą się francuską marką na świecie.
Jeśli chodzi o samochody dostawcze Renault, których sprzedaż wzrosła o mocne 19,9%, to jest to doskonały wynik w stosunku do średniej dla światowego rynku (10,4%).
W ubiegłym roku marka zaprezentowała plan rozwoju na rynkach pozaeuropejskich – International game plan 2027, zgodnie z którym marka wprowadzi osiem nowych modeli w latach 2023-2027, co zapewni jej w przyszłości wzrost na rynkach pozaeuropejskich. Rozwój marki w 2023 roku poza Europą napędzała głównie działalność na rynku brazylijskim, tureckim i marokańskim.
Europa
W Europie Renault prowadziło intensywne działania i uzyskało wysoki wzrost o 19,3% dzięki 977 635 nowo zarejestrowanym samochodom. To świetny wynik na tle średniego wzrostu na rynku europejskim, który wyniósł 13,9%. Marka zwiększyła swój udział w rynku i przeskoczyła z piątego miejsca na drugie na europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych. Jednocześnie kontynuowała politykę ukierunkowaną na generowanie wartości, a co drugi sprzedany samochód trafił do rąk klientów indywidualnych.
Najsilniej do wzrostu wyników marki w Europie przyczyniły się Hiszpania (+30%), Włochy (+37%) i Wielka Brytania (+51%).
Na krajowym rynku – we Francji – Renault ponownie okazało się liderem zarówno w segmencie samochodów osobowych (277 914 sprzedanych samochodów, +18%), jak i dostawczych (112 569 sztuk, +13%). Clio, ulubiony samochód Francuzów, okazał się najlepiej sprzedającym się modelem Renault na rynku krajowym (111 741 nowo zarejestrowanych samochodów we wszystkich kanałach sprzedaży). Obecnie jest numerem 3 na rynku europejskim (219 365 sprzedanych samochodów).
Renault jest bezdyskusyjnym liderem na europejskim rynku samochodów dostawczych5. Marka osiągnęła wzrost o 25,7% przy średniej dla rynku 15,3%. Kangoo / Express (+32,4 %) i Master (+14,5 %) są liderami w swoich segmentach.
Polityka sprzedaży ukierunkowana na generowanie wartości w połączeniu ze zwiększeniem udziałów w rynku
Zgodnie ze strategią ukierunkowaną na generowanie wartości, Renault przyspieszyło ofensywę w segmencie C i wyższych segmentach (+26%) w Europie.
- Marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży w segmencie C w Europie o 26% w porównaniu z 2022 rokiem dzięki sukcesowi modeli Arkana, Austral, Espace E-Tech Hybrid i Megane E-Tech electric.
- Mix produktowy w połączeniu z wybranymi kanałami sprzedaży wytworzyły pozytywną dynamikę: na pięciu najważniejszych dla siebie rynkach europejskich marka Renault sprzedała ponad 50% pojazdów w bardzo rentownym segmencie klientów indywidualnych. Dużym powodzeniem wśród klientów cieszą się również najbogatsze wersje, jak Esprit Alpine. 51% sprzedanych modeli Austral i 44% samochodów Espace E-Tech Hybrid stanowi wersja Esprit Alpine.
Elektryfikacja – strategia, która zapewnia sukces w Europie
Renault kontynuuje ofensywę elektryfikacji i stawia na samochody hybrydowe i elektryczne Podjęte przez markę śmiałe decyzje co do wyboru technologii okazały się słuszne i trafiły w oczekiwania klientów. Renault oferuje z jednej strony gamę w 100% elektrycznych samochodów, a z drugiej strony gamę aut hybrydowych, które umożliwiają stopniowe przechodzenie na nowe napędy. Dzięki temu marka Renault przyspieszyła wzrost, a jej sprzedaż zwiększyła się o 19,7% w ciągu jednego roku (270 362 sprzedane samochody), co zapewniło jej trzecie miejsce w Europie na rynku zelektryfikowanych samochodów osobowych. Samochody zelektryfikowane stanowią obecnie 39,7% sprzedanych samochodów osobowych marki.
Tę dynamikę wspiera wzrost sprzedaży samochodów hybrydowych (HEV) o 62% (185 666 sztuk). Austral, Clio i Captur uplasowały się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów hybrydowych na rynku europejskim.
Megane E-Tech, wprowadzony na rynek w połowie 2022 roku, zmienił pozycję marki na rynku samochodów elektrycznych i pomógł jej zdobyć nowych klientów (wskaźnik przechwytywania rynku względem konkurencji na poziomie ponad 50% w Europie). W 2023 roku sprzedano 47 504 sztuki tego modelu, który uplasował się w pierwszej trójce modeli w tej kategorii w Europie.
W 2024 ofertę samochodów elektrycznych marki uzupełni Scenic E-Tech electric i Renault 5 E-Tech electric.
2024 – historyczny rok pod względem debiutów rynkowych nowych modeli marki Renault
Obecny rok będzie historyczny dla marki, która wprowadzi na rynek 7 nowych modeli:
• 2 nowe samochody w 100% elektryczne: Scenic E-Tech electric z zasięgiem ponad 600 km WLTP i Renault 5 E-Tech electric, popkulturową ikonę marki z napędem elektrycznym;
• 2 nowe samochody hybrydowe w Europie oraz Rafale E-Tech;
• Nowe Renault Master (w wersji spalinowej i elektrycznej);
• 2 nowe samochody na rynkach pozaeuropejskich: Kardian i nowy model Renault Korea Motors. W 2024 roku marka Renault będzie kontynuowała wdrożenie planu rozwoju na rynkach pozaeuropejskich – International game plan 2027. Po wprowadzeniu planu w Brazylii i w Turcji w 2023 roku, w obecnym roku będzie on wdrażany w Maroku i Korei Południowej.
MARKA DACIA
Coraz większy sukces w Europie
W Europie Dacia sprzedała 562 890 samochodów. Marka odnosi coraz większe sukcesy – jej wzrost wyniósł 17,4% przy średniej dla rynku 13,9%. W ten sposób Dacia przeskoczyła o cztery miejsca do przodu i obecnie plasuje się na 11. pozycji na europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych. Weszła również do elitarnego klubu 10 czołowych marek na rynku samochodów osobowych.
Ten wynik to efekt nowej identyfikacji wizualnej marki, proponującej cool samochody – solidne, przystępne, o dobrych parametrach ekologicznych. To także zasługa mocnej oferty czterech modeli, których sprzedaż wzrosła w porównaniu z 2022 rokiem.
Rekordowy udział marki w rynku europejskim
Te wyniki pozwoliły Dacii osiągnąć rekordowy udział w rynku:
• 3,8% (+ 0,1 punktu w porównaniu z 2022 rokiem) z uwzględnieniem samochodów osobowych i dostawczych
• 4,3% (+ 0,1 punktu w porównaniu z 2022 rokiem) w przypadku samochodów osobowych
• 8,3% (+ 0,7 punktu) w segmencie sprzedaży samochodów osobowych do klientów indywidualnych. Dacia umocniła drugie miejsce w Europie6 zajmowane w sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych, którzy stanowią główną grupę docelową marki.
Do uzyskanych wyników przyczyniła się nowa, wyrazista identyfikacja wizualna marki
Wyniki Dacii to zasługa nowej, wyrazistej identyfikacji wizualnej marki, której oferta jest zbudowana wokół czterech flagowych modeli. Marka cieszy się popularnością we wszystkich grupach nabywców i ma najlepsze na rynku wskaźniki pozyskiwania nowych i budowania lojalności już istniejących klientów.
• Dacia Sandero sprzedała się na świecie w liczbie 269 899 sztuk, czyli o 17,6% więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Sandero jest od 2017 roku najczęściej kupowanym samochodem przez klientów indywidualnych w Europie7.
• Sprzedaż Dustera (200 633 sztuki) wzrosła o 1,7% w porównaniu z 2022 rokiem. Model plasuje się niezmiennie w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się SUV-ów w Europie na rynku klientów indywidualnych.
• Dacia Jogger zakończyła rok z wynikiem 94 095 sprzedanych na świecie samochodów, co oznacza wzrost o 65,6% w porównaniu z 2022 rokiem. Jest najczęściej kupowanym samochodem w segmencie C (bez SUV-ów) przez klientów indywidualnych w Europie.
• Światowa sprzedaż Dacii Spring wyniosła 61 803 sztuki – o 26,4% więcej niż w 2022 roku. Spring jest trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na rynku klientów indywidualnych w Europie.
2024: Do sprzedaży trafią dwa nowe modele
Dacia wprowadzi dwa nowe modele:
• Nowy Duster będzie dostępny od marca 2024 roku.
• Nowy elektryczny Spring o zupełnie nowej stylistyce nadwozia i kabiny trafi do salonów w lecie tego roku.
Pod koniec roku marka przedstawi również Bigstera, samochód z segmentu C.
MARKA ALPINE
W 2023 roku Alpine utrzymała po raz trzeci z rzędu dwucyfrowy wzrost w segmencie samochodów premium. Liczba nowo zarejestrowanych samochodów wzrosła o 22,1% do 4328 sztuk:
• W Europie marka odnotowała wysoki wzrost, w szczególności w Niemczech (+ 34%), w Belgii (+ 32%) i we Francji (+ 26%).
• Alpine A110 utrzymał w 2023 roku pozycję sportowego, dwumiejscowego coupe najlepiej sprzedającego się w Europie. Do tego sukcesu przyczynił się model A110 R i serie limitowane: A110 San Remo 73, A110 R Le Mans i A110 S Enstone Edition.
• Trzy czwarte sprzedanych samochodów stanowią najlepiej wyposażone wersje.
Strategia rozwoju Alpine na rynkach pozaeuropejskich
W 2023 roku Alpine kontynuowała strategię rozwoju na rynkach pozaeuropejskich. Samochody marki pojawiły się na nowych rynkach – w Izraelu i w Maroku. Obecnie marka ma 146 punktów sprzedaży na świecie. Ekspansja będzie kontynuowana w 2024 roku. W pierwszym półroczu Alpine zadebiutuje na rynku tureckim.
Rok 2024 dla marki Alpine
Alpine rozpoczyna 2024 rok z imponującym portfelem zamówień odpowiadającym siedmiu miesiącom sprzedaży dzięki doskonałemu debiutowi rynkowemu wersji A110 R Turini, która została wprowadzona w grudniu 2023 roku.
Bieżący rok będzie również rokiem przestawienia marki na napędy elektryczne, zgodnie z zapowiedzią planu Renaulution w 2021 roku. Marka przedstawi sportowy model miejski Alpine A290 – pierwszy w 100% elektryczny samochód w gamie Alpine.
PERSPEKTYWY RYNKOWE W 2024 ROKU
W 2024 roku rynek samochodowy w Europie i Ameryce Łacińskiej powinien utrzymać się na stabilnym poziomie. W regionie Eurazji spodziewany jest spadek o 11%.
Komunikat prasowy do pobrania
1 Dane dla Europy według ACEA.
2 Francja, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania.
3 Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
4 10 nowych modeli w 2024 roku, nie licząc Renault Dustera (na rynkach pozaeuropejskich) i restylingu modelu Captur.
5 Bez pickupów.
6 Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
7 Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.