Komunikat Prasowy
• Dacia zaprezentowała dziś Sandridera, prototypowy model, którym marka zamierza wystartować wraz ze swym teamem The Dacia Sandriders już w 2025 roku w Rajdzie Dakar i Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych.
• Samochód, wzorowany na modelu koncepcyjnym Manifesto, Sandrider będzie homologowany w klasie Ultimate T1+.
• Poprzez udział w rajdach Dacia będzie mogła przetestować swoje podejście do kluczowych kwestii w rozwoju motoryzacji w najtrudniejszym terenie, w szczególności działania na rzecz dekarbonizacji za przystępną cenę – Sandrider będzie napędzany syntetycznym paliwem produkowanym przez koncern Aramco.
Aby posunąć się jeszcze dalej w poszukiwaniach tego, co w pojazdach najistotniejsze, Dacia zamierza wziąć udział w Rajdzie Dakar i innych rajdach terenowych, stanowiących bez wątpienia najbardziej wymagające poligony testowe na świecie. Dacia zaprezentowała dziś Sandridera, prototypowy model, którym marka zamierza wystartować w 2025 roku w Rajdzie Dakar i Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych (W2RC).
Sandrider, wzorowany na modelu koncepcyjnym Manifesto, będącym swoistym laboratorium pomysłów Dacii zaprezentowanym w 2022 roku, jest całkowicie nowym pojazdem zaprojektowanym specjalnie do rajdów terenowych, wykorzystującym sportowe doświadczenie Grupy Renault i konstruktorów z Prodrive, brytyjskiej firmy specjalizującej się w sportach motorowych.
Wierny wartościom Dacii Sandrider został zaprojektowany z myślą o tym, co najistotniejsze w sportach motorowych – osiągi, dzięki którym się zwycięża. Ten innowacyjny prototyp w pomysłowy sposób wykorzystuje wszystkie możliwości, jakie zapewniają mu przepisy dotyczące kategorii Ultimate T1+ i stawia w pierwszej kolejności na zwinność i lekkość – tym sposobem dokładnie wychodzi naprzeciw kluczowym oczekiwaniom kierowców i pilotów. Ci ostatni aktywnie uczestniczyli w procesie tworzenia Sandridera. Już od pierwszych etapów tego projektu, na długo przed sesjami jazd testowych, dzielili się swoim bogatym doświadczeniem z designerami i konstruktorami, w szczególności w ramach bardzo konkretnych sesji projektowania w wirtualnej rzeczywistości.
Model Sandrider jest wyjątkową Dacią, ale mimo to w pełni wpisującą się w fundamentalne wartości marki...
PROSTY I PEŁEN LUZU DESIGN
Wygląd zewnętrzny Sandridera, opracowany przez designerów Dacii, jest prosty, nie ma w nim zbędnych dodatków. Zachowane zostały wyłącznie absolutnie niezbędne elementy karoserii. Nie pozostawiono żadnego ozdobnego, a więc zbędnego elementu wykończenia. Natomiast bardzo starannie dopracowana została aerodynamika pojazdu (patrz poniżej).
W ramach koncepcji skupionej na najważniejszych potrzebach kierowcy i pilota krótka i opadająca „pływająca” maska znika z pola widzenia załogi. Antyodblaskowy lakier – technika wywodząca się z lotnictwa – zastosowany w górnej części deski rozdzielczej również optymalizuje widoczność kierowcy i pilota.
Przy projektowaniu wnętrza designerzy i inżynierowie Dacii poświęcili szczególnie wiele uwagi wysłuchaniu potrzeb, przyzwyczajeń i ograniczeń kierowców i ich pilotów. W rezultacie Sandrider zyskał modułową deskę rozdzielczą, która pozwala dostosować jej ergonomię i rozmieszczenie niektórych elementów do indywidualnych preferencji każdej z załóg.
SOLIDNA OUTDOOROWA KONSTRUKCJA
Rajd Dakar i inne rajdy terenowe to bez wątpienia najtrudniejsze zmagania samochodowe na świecie. Przy tworzeniu Sandridera konieczne było zatem wierne trzymanie się koncepcji Dacii, posuniętej w tym przypadku do ekstremum, tworzenia „wytrzymałych i outdoorowych” konstrukcji.
Wiąże się to oczywiście ze wzmocnieniem całej konstrukcji pojazdu, w szczególności elementów podwozia i zderzaków, karbonową karoserią oraz wzmocnionym zawieszeniem (z podwójnymi trójkątnymi wahaczami) i układem przeniesienia napędu 4x4 dostosowanym do ekstremalnych warunków rajdów terenowych. Innowacyjny system elektryczny pozwala zapewnić wszystkim akcesoriom pokładowym optymalną moc nawet w najtrudniejszych warunkach.
Oprócz tych kluczowych elementów konstrukcyjnych, solidny i outdoorowy charakter Sandridera obejmuje również elementy, które mogą wydawać się drugorzędne, lecz mogą znacząco ułatwić życie załogom. I tak na przykład fotele Sabelt są pokryte specjalną antybakteryjną tkaniną regulującą poziom wilgotności. Koła zapasowe nie są obudowane, aby ułatwić wszelkie wykonywane przy nich czynności. Zgodnie z tą samą zasadą załoga ma zapewniony szybki dostęp do narzędzi pokładowych, niewymagający korzystania ze skrzynki narzędziowej. Inny przykład: nakrętki mocujące można odkładać na specjalną magnetyczną płytę wbudowaną w nadwozie, która zapobiega ich zgubieniu w piasku w razie jakiejkolwiek interwencji. To rozwiązanie zainspirowane doświadczeniem jednego z kierowców Dacii.
Sandrider jest wyposażony w najnowszej generacji opony BF Goodrich, które zapewniają optymalną przyczepność w każdym terenie przy jednoczesnej wyjątkowej odporności na uderzenia i przebicia.
KONCEPCJA ECO-SMART
Dacia – zdecydowana, by być liderem w dziedzinie dekarbonizacji za przystępną cenę – w pełni wpisuje się w politykę budowania bardziej zrównoważonego świata realizowaną przez organizatorów Rajdu Dakar i innych rajdów terenowych.
Zespół konstruktorów Sandridera szczególnie wiele uwagi poświęcił obniżeniu masy pojazdu, aby zredukować zużycie paliwa. Całkowita masa Sandridera została zmniejszona o około 15 kg w porównaniu z innymi podobnymi prototypami dzięki zastosowaniu lżejszej ramy rurowej, usunięciu wszystkich zbędnych paneli nadwozia i zastosowaniu włókna węglowego w pozostałych, wyeliminowaniu wszystkich elementów ozdobnych oraz wyborowi bardziej kompaktowego i lżejszego silnika. W celu zoptymalizowania skuteczności napędu i zachowania Sandridera na drodze, rozkład obciążeń na przednią i tylną oś został znacząco przesunięty ku przodowi.
W celu zmniejszenia zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie osiągów konieczne było także bardzo staranne dopracowanie aerodynamiki Sandridera. Konstruktorom udało się obniżyć o 10% siłę oporu aerodynamicznego i o 40% siłę oporu wzniesienia w porównaniu z innymi podobnymi prototypami. W ramach tych prac bardzo wiele uwagi poświęcono geometrii wlotów powietrza umożliwiających chłodzenie silnika.
W ekstremalnych warunkach Rajdu Dakar i rajdów terenowych skuteczne odprowadzanie ciepła jest jednym z kluczowych czynników. W celu ograniczenia wzrostu temperatury w kabinie projektanci Sandridera zastosowali pigmenty redukujące pochłanianie promieni podczerwonych wtopione bezpośrednio w karbonowe elementy pojazdu. Technologia ta już została objęta zgłoszeniem patentowym.
Sandrider jest napędzany silnikiem zasilanym syntetycznym paliwem dostarczanym przez koncern Aramco. To proste rozwiązanie pozwala zmniejszać ujemne oddziaływanie pojazdu na środowisko. Paliwa syntetyczne opracowane przez koncern Aramco są wytwarzane poprzez łączenie odnawialnego wodoru z wychwyconym CO₂, w wyniku czego powstaje niskoemisyjny produkt kompatybilny ze współczesnymi silnikami. Rajd Dakar będzie dla marki Dacia idealnym poligonem doświadczalnym do testowania tej technologii.
PIERWSZY RAJD W PAŹDZIERNIKU BIEŻĄCEGO ROKU
Zaprezentowany dziś Sandrider rozpocznie wkrótce długą serię testów dostrojeniowych w różnych krajach. Jego pierwszym rajdem będzie Rajd Maroka 2024 stanowiący jedną z rund Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), który odbędzie się w dniach 5–11 października br.
The Dacia Sandriders, oficjalny team Dacii w W2RC, weźmie udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar i wszystkich rundach Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych w 2025 roku.
Team Dacia Sandriders będzie składać się z trzech załóg łączących w sobie bogate doświadczenie, talent i entuzjazm.
Sébastien Loeb, 49-letni francuski kierowca rajdowy, zwyciężył dziewięć razy z rzędu w rajdowych mistrzostwach świata w latach 2004–2012. Jest on najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym na świecie, często uznawanym za najlepszego kierowcę w historii rajdowych mistrzostw świata. Sébastien Loeb bierze udział w Rajdzie Dakar od 2016 roku. Jego pilotem będzie Fabian Lurquin.
Cristina Gutierrez Herrero jest kierowcą rajdowym i jedną z najwybitniejszych postaci w świecie rajdów terenowych. W wieku 32 lat ma już na swoim koncie udział w ośmiu Rajdach Dakar w latach 2017–2024. W 2021 roku została zwyciężczynią pucharu świata rajdów terenowych w kategorii T3. W styczniu 2024 r. została drugą kobietą, która zwyciężyła w jednej z kategorii (Challenger) Rajdu Dakar (po Jutcie Kleinschmidt, która zdobyła zwycięstwo w klasyfikacji generalnej). Jej pilotem będzie Pablo Moreno Huete.
Nasser Al-Attiyah jest pięciokrotnym zwycięzcą pucharu świata w rajdach terenowych i dwukrotnym zwycięzcą w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. To prawdziwa legenda Rajdu Dakar, w którym aż pięć razy stanął na najwyższym podium. W każdym zespole to kierowca decyduje o wyborze pilota. Nasser przekaże tę informację w odpowiednim czasie.
SANDRIDER – NAJWAŻNIEJSZE DANE TECHNICZNE
• Kategoria FIA: Ultimate T1+
• Konstrukcja nośna: rama rurowa
• Nadwozie: włókno węglowe
• Silnik: V6, 3 litry, biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa
• Maksymalna moc: 265 kW/360 KM przy 5000 obr./min
• Maksymalny moment obrotowy: 539 Nm przy 4250 obr./min
• Przeniesienie napędu: 4x4
• Skrzynia biegów: sekwencyjna, 6-stopniowa
• Zawieszenie P/T: z podwójnymi, trójkątnymi wahaczami poprzecznymi
• Skok zawieszenia: 350 mm
• Koła: aluminiowe obręcze kół, 17 cali
• Opony: BF Goodrich, 37 cali
• Długość / Szerokość / Wysokość: 4140 x 2290 x 1810 mm
• Rozstaw osi: 3000 mm
• Zwis przedni/tylny: 590/550 mm
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.