Stories
Jean-Michel Jarre – artysta, kompozytor i autor, pionier muzyki elektronicznej i pasjonat nowoczesnych technologii – jest zaangażowany we współpracę z Renault, której celem jest zapewnienie użytkownikom nowych modeli marki jak najwyższej jakości doznań dźwiękowych. Jednym z jego pierwszych projektów było opracowanie, we współpracy z francuskim instytutem IRCAM i zespołem projektantów dźwięku marki, dwóch rodzajów dźwięku dla elektrycznych i hybrydowych modeli Renault: VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), zewnętrznego dźwięku ostrzegawczego dla pieszych przy małych prędkościach, oraz dźwięku sekwencji powitalnej przy wsiadaniu do samochodu.
Film dokumentalny „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów dźwięku i ukazuje wkład Jeana-Michela Jarre’a w ten projekt zarówno jako twórcy, jak i inżyniera dźwięku. W filmie pokazano wyjątkową współpracę międzyludzką i liczne wyzwania pojawiające się przy pracach nad projektowaniem dźwięku, od pierwszych pomysłów po oficjalną prezentację efektów tych prac w modelu Scenic E-Tech electric na salonie samochodowym w Monachium w 2023 roku.
Brzmienie silnika, dźwięk kierunkowskazów, sygnały dźwiękowe ekranu czy też odtwarzanie dźwięku z systemu audio w kabinie... Renault już od kilkudziesięciu lat uwzględnia wymogi związane z projektowaniem dźwięku przy opracowywaniu swoich modeli. Jest to całkiem logiczne podejście marki, według której innowacje technologiczne powinny stwarzać „wartość dodaną dla człowieka”. Podejście podporządkowane potrzebom klientów i społeczeństwa.
Od ponad 30 lat Renault kieruje się zasadą tworzenia samochodów zapewniających pełnię życia. Dbanie o naszych klientów i zapewnienie im podróżowania w otoczeniu najwyższej jakości sceny dźwiękowej jest trwale zapisane w naszym DNA.
Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault
Współpraca z najlepszymi
Temat projektowania dźwięku znalazł nowe zastosowanie wraz z pojawieniem się pierwszych samochodów z napędem elektrycznym. Jak „wymyślić” dźwięk w samochodzie, którego silnik jest bezgłośny? W 2010 roku Renault zaproponowało w modelu koncepcyjnym DeZir „dźwięk VSP” (Vehicle Sound for Pedestrians – zewnętrzny dźwięk ostrzegawczy dla pieszych, generowany przy małych prędkościach pojazdu), który wkrótce trafił na ulice wraz z debiutem rynkowym modelu ZOE.
Prace nad stworzeniem takiego dźwięku, a także wszystkich innych, takich jak sekwencja powitalna w kabinie samochodu, wymagają uwzględnienia wszystkich czynników o kluczowym znaczeniu dla marki, jaką jest Renault, w szczególności aspektów bezpieczeństwa i ekologii dźwięku, które przyczynią się do bardziej harmonijnego życia w mieście. Chodzi także o oferowanie ciepłych, przyjaznych człowiekowi warunków podróżowania, zgodnych z wizerunkiem marki. To technologia mająca służyć uczłowieczeniu relacji między kierowcą a jego samochodem.
Dla osiągnięcia tego celu zespół projektantów dźwięku Renault od wielu lat współpracuje z wieloma partnerami, takimi jak paryski IRCAM (Institut de recherche et coordination acoustique musique – Instytutu Badań i Koordynacji Akustyki i Muzyki) czy kompozytor Andrea Cera. Do listy współpracowników dołączył w ostatnim czasie Jean-Michel Jarre.
Pełne zanurzenie w świecie dźwięków
Celem, jaki stawia sobie Jean-Michel Jarre, jest pomoc Renault w opracowaniu jak najwyższej jakości oprawy dźwiękowej we wnętrzach nowych elektrycznych i hybrydowych modelach marki. Doznania dające poczucie pełnego zanurzenia w świecie dźwięków, działające na wszystkie zmysły i bardzo wysokiej jakości, które sprawią, że poczujesz się jak we własnym salonie. Na przykład poprzez rozwój atmosfery muzycznej oferowanej przez system multimedialny, w tym oryginalny tryb „podcast” dedykowany tego typu źródłom. Pomysł polegał również na stworzeniu, poprzez nowy dźwięk VSP i nowe dźwięki sekwencji powitalnej, empatycznej sygnatury dźwiękowej, która wyraża mobilność, a nie szybkość i moc.
To spotkanie między światem komponowania dźwięków reprezentowanym przez Jeana-Michela Jarre’a a światem samochodów elektrycznych Renault jest dla marki okazją do wyróżnienia się na tle innych i zaprezentowania swej tożsamości w nowym obszarze, który dotychczas nie był wystarczająco zbadany i wykorzystywany.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.