Komunikat Prasowy
● Wyniki przekroczyły prognozy finansowe na 2023 rok (skorygowane w górę w czerwcu 2023):
●Duży wzrost wszystkich wskaźników finansowych, które osiągnęły rekordowy poziom:
•Przychody Grupy Renault: 52,4 miliarda euro, +13,1% i +17,9% przy uwzględnieniu referencyjnego kursu wymiany z 2022 roku
•Rekordowa marża operacyjna Grupy: 4,1 miliarda euro, czyli 7,9% przychodów (+2,4 p. w porównaniu z 2022 rokiem) – wzrost o 1,5 miliarda euro rok do roku
• Rekordowa marża operacyjna w sektorze samochodowym: 3,1 miliarda euro, czyli 6,3% przychodów (+3,0 p. w porównaniu z 2022 rokiem) – wzrost o 1,6 miliarda euro rok do roku
• Wynik netto: 2,3 miliarda euro – wzrost o 3 miliardy euro rok do roku
• Rekordowy free cash flow: 3,0 miliardy euro – wzrost o 0,9 miliarda euro w porównaniu z 2022 rokiem
• Pozycja finansowa netto sektora samochodowego osiągnęła rekordowy poziom 3,7 miliarda euro na dzień 31 grudnia 2023 roku (wzrost o 3,2 miliarda euro w porównaniu z 31 grudnia 2022 roku)
• Wskaźnik ROCE (rentowności kapitału stałego) zwiększył się ponad dwukrotnie: 28,5% w 2023 roku w porównaniu z 12,6% w 2022 roku
● Imponujący portfel zamówień Grupy w Europie odpowiadał na koniec czerwca 2,5-miesięcznej przewidywanej sprzedaży
● Grupa Renault z powodzeniem odzyskuje klientów dzięki sukcesowi odnowionej gamy modeli. W 2023 roku w Europie dwa modele Grupy uplasowały się na podium najlepiej sprzedających się samochodów, a marka Renault awansowała z piątego miejsca na drugie
● Ofensywa produktowa z 10 premierami rynkowymi2 oraz przyspieszona redukcja kosztów będą w 2024 roku dźwigniami dalszej poprawy wyników działalności i generowania znacznych środków pieniężnych. W 2024 roku Grupa Renault planuje:
• uzyskanie marży operacyjnej Grupy ≥ 7,5%
• free cash flow ≥ 2,5 miliarda euro
● Propozycja wypłaty znacząco wyższej dywidendy (1,85 euro) zostanie przedłożona do głosowania na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy, które odbędzie się 16 maja 2024 roku. W 2022 roku dywidenda wyniosła 0,25 euro na akcję (+1,60 euro na każdej akcji)
Grupa Renault przedstawiła rekordowe wyniki. Są one owocem niewiarygodnej zespołowej pracy i odzwierciedlają sukces strategii Renaulution. Kondycja przedsiębiorstwa jeszcze nigdy nie była tak stabilna i bynajmniej na tym nie koniec. W 2024 roku na naszą korzyść zadziała bezprecedensowa liczba premier nowych modeli, która doskonale ilustruje odnowę Grupy. Jednocześnie będziemy kontynuować optymalizację struktury firmy i kosztów. Dogłębnie i z niewiarygodną prędkością przekształcamy Grupę – pokonujemy kolejne etapy w realizacji kluczowych projektów i przyspieszamy strategię rozwoju samochodów elektrycznych i oprogramowania. Zmiany organizacyjne zapewniają elastyczność i przyczyniają się do zwiększenia efektywności. To mocny atut w tak wymagającym środowisku! Chciałbym podziękować za te wyniki wszystkim pracownikom. Wszyscy razem tworzymy nową Grupę Renault, zdecydowanie bardziej efektywną i sprawnie działającą, która potrafi generować wartość dla wszystkich stron – oświadczył Luca de Meo, CEO Grupy Renault.
Boulogne-Billancourt, 14 lutego 2024 r.
Wyniki handlowe
• 3 uzupełniające się marki, które stale zwiększają sprzedaż:
• Łączna sprzedaż Grupy wzrosła o 9% w stosunku do roku 2022 i osiągnęła poziom 2 235 000 samochodów. W Europie3 sprzedaż wzrosła o 18,6% przy średnim wzroście rynkowym 13,9%.
• Renault to najlepiej sprzedająca się na świecie marka francuska. Zajmuje drugie miejsce na europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych i jest europejskim liderem w segmencie pojazdów dostawczych4. We Francji Renault jest liderem zarówno na rynku samochodów osobowych, jak i dostawczych. Clio zostało najlepiej sprzedającym się modelem na rynku krajowym w 2023 roku we wszystkich kanałach sprzedaży, a w Europie uplasowało się na trzecim miejscu na podium.
• Dacia przeskoczyła o cztery miejsca do przodu i obecnie plasuje się na 11. pozycji na europejskim rynku samochodów osobowych i dostawczych. Weszła również do elitarnego klubu 10 czołowych marek na rynku samochodów osobowych. Dacia umocniła drugie miejsce w Europie5 zajmowane w sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych, którzy stanowią główną grupę docelową marki.
• Sprzedaż marki Alpine wzrosła o 22,1% w stosunku do 2022 roku. Alpine A110 utrzymało w 2023 roku pozycję sportowego, dwumiejscowego coupe najlepiej sprzedającego się w Europie.
• Polityka handlowa ukierunkowana na generowanie wartości i już widoczne korzyści z początków bezprecedensowej ofensywy produktowej:
• Marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży w segmentach C i wyższych w Europie o 26% w porównaniu z 2022 rokiem dzięki sukcesowi modeli Arkana, Austral, Espace E-Tech Hybrid i Megane E-Tech electric. Segment C oraz wyższe segmenty stanowiły 42% miksu sprzedaży marki Renault w Europie w 2023 roku (+ 3 p. w stosunku do 2022 roku).
• Na pięciu najważniejszych rynkach europejskich sprzedaż dla klientów indywidualnych stanowi 65% sprzedaży Grupy6. Ponad 50% samochodów Renault w Europie stanowi sprzedaż dla klientów indywidualnych.
• Ofensywa elektryczna, która przynosi owoce:
• W Europie marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży zelektryfikowanych samochodów osobowych7 o 19,7% w porównaniu z 2022 rokiem i zajmuje trzecie miejsce na tym rynku. Obecnie modele te stanowią 39,7% sprzedaży samochodów osobowych marki w Europie (a samochody elektryczne – 11,3%). Tę dynamikę wspiera wzrost sprzedaży samochodów hybrydowych (HEV) o 62%. Austral, Clio i Captur uplasowały się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów hybrydowych na rynku europejskim.
• Dacia realizuje strategię stopniowej elektryfikacji: wersja Dacii Jogger Hybrid 140, której sprzedaż rozpoczęła się w styczniu 2023 roku, stanowi ponad 25% zamówień na ten model. W 100% elektryczna Dacia Spring uplasowała się na dobre na podium samochodów elektrycznych w segmencie klientów indywidualnych w Europie8.
• W 2023 roku Grupa Renault osiągnęła zakładane cele CAFE9 (emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych) w Europie.
Wyniki finansowe
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Renault i sprawozdanie Renault SA na dzień 31 grudnia 2023 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 14 lutego 2024 roku, której przewodniczył Jean-Dominique Senard.
Przychody Grupy Renault wyniosły 52,376 miliarda euro, czyli o 13,1% więcej w porównaniu z 2022 rokiem. Bez uwzględnienia różnic kursowych10 wzrost wyniósł 17,9%.
Przychody sektora samochodowego wyniosły 48,150 miliarda euro (wzrost o 11,7% w porównaniu z 2022 rokiem). W tym uwzględnione są straty kursowe w wysokości 4,8 punktu (2,068 miliarda euro), związane głównie z dewaluacją argentyńskiego peso, a także w mniejszym stopniu tureckiej liry. Przy stałym referencyjnym kursie wymiany9 wzrost wyniósł 16,5%.
• Efekt wolumenu wzrósł o 4,0 punkty, w związku z sukcesem handlowym samochodów. Zwiększenie liczby nowo zarejestrowanych samochodów o 9% przełożyło się na wzrost efektu wolumenu jedynie o 4% ze względu na niższy poziom uzupełniania zapasów u dealerów marki w porównaniu z końcem 2022 roku. Łączny poziom zapasów jest znacznie lepszy od zakładanego celu 500 000 samochodów na koniec roku.
• Widać również silny wpływ (+7,4%) efektu cenowego. Odzwierciedla kontynuację polityki handlowej Grupy, która kładzie nacisk na wartość, a nie na wielkość sprzedaży. Wynika także ze wzbogacenia wyposażenia modeli oraz ze wzrostu cen, który ma skompensować inflację kosztów.
• Miks geograficzny również miał pozytywny wpływ (+1,7 punktu) dzięki doskonałym wynikom sprzedaży w Europie.
• Miks produktowy przełożył się na +1,0 punktu, głównie dzięki sukcesowi modeli Austral, Espace E-Tech Hybrid i samochodów dostawczych. Sukces Clio miał ujemny wpływ na miks produktów ze względu na średnią cenę sprzedaży tego modelu niższą od średniej dla Grupy.
• Pozytywny wpływ sprzedaży dla partnerów w wysokości 2,1 punktu jest w głównej mierze efektem rozpoczęcia na początku 2023 roku produkcji ASX, a w październiku 2023 roku – Colta dla Mitsubishi Motors, a także dynamiki rynku samochodów dostawczych, napędzającej sprzedaż w przypadku marek Nissan, Renault Trucks i Mercedes-Benz.
Marża operacyjna Grupy osiągnęła rekordową wysokość 7,9% przychodów, podczas gdy w 2022 roku było to 5,5% (+2,4 punktu). Poprawiła się w ujęciu sekwencyjnym z 6,3% w drugiej połowie 2022 roku do 7,6% w pierwszym półroczu 2023 i 8,1% w drugim półroczu 2023. Łącznie marża operacyjna wyniosła 4,117 miliarda euro, co oznacza wzrost o 1,547 miliarda euro w stosunku do 2022 roku.
Marża operacyjna uwzględnia, od początku listopada 2022 roku do wyłączenia jednostki Horse z konsolidacji, dodatni efekt niepieniężny, jaki ma zakończenie amortyzacji tych aktywów przeznaczonych do sprzedaży. W 2023 roku wyniósł on 482 miliony euro (275 milionów euro w pierwszym półroczu 2023 roku i 207 milionów euro w drugim półroczu 2023. Przełożyło się to na wzrost o 398 milionów euro w porównaniu z poprzednim rokiem.
Po korekcie uwzględniającej tę kwotę marża operacyjna Grupy wyniosłaby 6,9% w pierwszym półroczu 2023 (6,6% w pierwszej połowie 2023 roku i 7,3% w drugiej).
Marża operacyjna w sektorze samochodowym osiągnęła rekordowy poziom 6,3% przychodów tego sektora: o 3,0 punkty więcej w porównaniu z 2022 rokiem. Przekłada się ona na rekordową kwotę 3,051 miliarda euro. Dla porównania w 2022 roku było to 1,402 miliarda euro.
• I to pomimo niekorzystnego wpływu różnic kursowych (-595 milionów euro) związanego głównie z argentyńskim peso.
• Dodatni efekt wolumenu (621 milionów euro) oraz efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia w wysokości 2,908 miliarda euro świadczą o sukcesie nowych modeli i polityki handlowej, która kładzie nacisk na wartość, a nie na wielkość sprzedaży. Dodatkowo efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia z powodzeniem skompensował wzrost kosztów, który wyniósł 1,630 miliarda euro. Jego przyczyną był głównie wzrost cen surowców i energii oraz logistyki i robocizny, który dał się odczuć z pewnym opóźnieniem.
• Wzrost kosztów ogólnozakładowych o 389 milionów euro wynika głównie z kosztów marketingu związanych z trwającą obecnie ofensywą produktową oraz z podwyżki wynagrodzeń.
• Natomiast dodatni wpływ pozycji „Inne” (376 milionów euro) to głównie efekt rewaloryzacji ceny akcji w Argentynie w ramach programu akcjonariatu pracowniczego Grupy Renault w tym kraju.
Udział Mobilize Financial Services (finansowanie sprzedaży) w marży operacyjnej Grupy osiągnął 1,101 miliarda euro – w porównaniu z 1,198 miliarda euro mniej w 2022 roku11, ze względu na jednorazowy wpływ zmiany wyceny swapów w związku ze wzrostem stóp procentowych w Europie na początku 2022 roku. Poza tym jednorazowym czynnikiem Mobilize Financial Services wygenerowało marżę operacyjną o 8% wyższą w porównaniu z 2022 rokiem. Jest to głównie efekt wzrostu portfela nowych umów finansowania oraz niższych kosztów ryzyka.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 1,632 miliarda euro (379 milionów euro w 2022 roku). Kwota ta wynika głównie ze straty ze zbycia udziałów Nissana w grudniu 2023 roku (-0,9 miliarda euro), straty 0,5 miliarda euro na pracach rozwojowych nowych modeli oraz specyficznych aktywów produkcyjnych, a także z kosztów restrukturyzacji. Nadwyżka, głównie związana ze sprzedażą działki w Boulogne-Billancourt oraz sprzedażą kilku spółek dystrybucyjnych Grupy oraz oddziałów Renault Retail Group, wyniosła 0,3 miliarda euro.
Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 2,485 miliarda euro, w porównaniu z 2,191 miliarda euro w 2022 roku (o 294 miliony euro więcej).
Wynik finansowy zamknął się stratą 527 milionów euro w porównaniu ze stratą w wysokości 486 milionów euro w 2022 roku. Zwiększenie straty wynika główne z hiperinflacji w Argentynie, którą częściowo skompensował dodatni efekt podwyżki stopy procentowej na pozycję finansową netto.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się zyskiem 880 milionów euro, wobec 423 milionów euro w 2022 roku. Pozycja ta uwzględnia 797 milionów euro z tytułu udziału Nissana.
Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 523 milionów euro i utrzymują się na stabilnym poziomie w porównaniu z poprzednim rokiem (524 miliony euro w 2022 roku). Wzrost wyniku przed opodatkowaniem związany z poprawą działalności został pomniejszony wpływem podatków odroczonych.
Wynik netto wyniósł 2,315 miliarda euro (o 3,031 miliarda euro więcej niż w 2022 roku), a wynik netto przypadający jednostce dominującej, czyli Grupie Renault: 2,198 miliarda euro (tj. 8,11 euro na akcję). Dla przypomnienia – w 2022 roku strata netto na działalności zakończonej wyniosła 2,323 miliarda euro po korekcie pozycji niepieniężnych w związku ze zbyciem działalności przemysłowej w Rosji.
Zdolność sektora samochodowego do samofinansowania osiągnęła w 2023 roku rekordowy poziom 5,485 miliarda euro (o 667 milionów euro więcej w porównaniu z 2022 rokiem). Wymieniona kwota obejmuje 600 milionów euro dywidendy z Mobilize Financial Services, która w 2022 roku wyniosła 800 milionów euro. Zdolność do samofinansowania z nadwyżką pokryła inwestycje w środki trwałe i wartości niematerialne i prawne bez uwzględnienia zbycia aktywów na kwotę 2,9 miliarda euro (2,6 miliarda euro netto) oraz koszty restrukturyzacji (0,5 miliarda euro).
Bez uwzględnienia zbycia aktywów wskaźnik CAPEX i R&D netto Grupy w 2023 wyniósł 3,817 miliarda euro, tj. 7,3% przychodów. W 2022 roku było to 7,4%. Po uwzględnieniu zbycia aktywów jego wartość wynosi 6,7%.
Free cash flow12 osiągnął rekordowy poziom 3,024 miliarda euro. Po uwzględnieniu dywidendy z tytułu udziałów Mobilize Financial Services wyniósł on 2,424 miliarda euro w porównaniu z 1,319 miliarda euro w 2022 roku. To poprawa o 1,105 miliarda euro. Spadek zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 637 milionów euro jest związany ze zmniejszeniem wartości zapasów.
Łączny zapas samochodów nowych na dzień 31 grudnia 2023 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wyniósł 484 000 samochodów (a więc znacznie przekroczył cel) w porównaniu z 569 000 na koniec czerwca 2023 roku i z 480 000 na koniec 2022 roku.
Na dzień 31 grudnia 2023 roku pozycja finansowa netto sektora samochodowego była dodatnia i wyniosła 3,724 miliarda euro w porównaniu z 549 milionami euro na dzień 31 grudnia 2022 r., co oznacza wzrost o 3,175 miliarda euro.
W 2023 zostały w niej ujęte następujące transakcje:
• 764 miliony euro z tytułu zbycia 211 milionów akcji Nissana we francuskim funduszu powierniczym zgodnie z zapisami nowego porozumienia Aliansu,
• 200 milionów euro z tytułu objęcia 24% udziałów spółki Alpine Racing Ltd w Wielkiej Brytanii przez Otro Capital, RedBird Capital Partners i Maximum Effort Investments.
Grupa Renault spłaciła z rocznym wyprzedzeniem całość pożyczki, udzielonej przez konsorcjum bankowe i gwarantowanej przez francuski Skarb Państwa.
Rezerwa płynności na koniec 2023 roku utrzymuje się na wysokim poziomie 17,8 miliarda euro. W porównaniu z 31 grudnia 2022 r. wzrosła o 0,1 miliarda euro.
Alokacja kapitału
Grupa Renault chce się podzielić generowanymi zyskami – tworzy program akcjonariatu pracowniczego i podejmuje uchwalę o wypłacie dywidendy.
Program akcjonariatu pracowniczego Renaulution Shareplan
W 2022 roku Grupa Renault podjęła działania, które mają na celu zwiększenie udziałów pracowników w kapitale przedsiębiorstwa. W 2030 roku ma on osiągnąć 10%.
W 2023 roku ponad 95 000 pracowników otrzymało nieodpłatnie po osiem akcji. 38 000 spośród nich zdecydowało się dodatkowo na zakup większej liczby akcji po preferencyjnej cenie 26,28 euro za akcję.
Łącznie pracownicy zakupili blisko 2,1 miliona dodatkowych akcji. Akcje uzyskane przez pracowników podczas drugiego etapu planu Renaulution Shareplan stanowią obecnie 0,7% kapitału Grupy Renault.
Na dzień 31 grudnia 2023 roku pracownicy posiadali 5,07% kapitału Grupy.
Dywidenda
Za rok 2023 została zaproponowana dywidenda w wysokości 1,85 euro za akcję. To o 1,60 euro za akcję więcej niż w poprzednim roku. Na wypłatę dywidendy przeznaczono 17,5% wyniku netto przypadającego Grupie13. Ma zostać wypłacona w gotówce po zatwierdzeniu na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy w dn. 16 maja 2024 r. Dniem ustalenia praw do dywidendy będzie 22 maja 2024 r., a dniem wypłaty – 24 maja 2024 r.
Zgodnie z zapowiedzią podczas Capital Market Day polityka w zakresie dywidendy przewiduje stopniowe i racjonalne zwiększanie poziomu wypłacanej dywidendy w perspektywie średnioterminowej do 35% wyniku netto przypadającego Grupie. W tym celu Grupa musi osiągnąć swój pierwszy priorytetowy cel: odzyskać wysoką ocenę zdolności kredytowej w ratingu.
Prognozy na rok 2024
Ofensywa produktowa oraz przyspieszona redukcja kosztów będą w 2024 roku dźwigniami dalszej poprawy wyników działalności i generowania znacznych środków pieniężnych.
• Premiery nowych modeli: rok 2024 będzie historycznym rokiem – na rynku pojawi się 1014 nowych modeli
• Marka Renault: 7 premier15:
o 2 nowe modele w 100% elektryczne – Scenic E-Tech electric, z zasięgiem ponad 600 km WLTP, i Renault 5 E-Tech electric – popkulturowa ikona marki z napędem elektrycznym
o 2 nowe samochody hybrydowe w Europie, w tym Rafale E-Tech
o Nowe Renault Master (w wersji spalinowej i elektrycznej)
o 2 nowe samochody na rynkach pozaeuropejskich: Kardian i nowy model Renault Korea Motors
o W 2024 roku marka Renault będzie kontynuowała wdrożenie planu rozwoju na rynkach pozaeuropejskich – International game plan 2027. Po wprowadzeniu planu w Brazylii i w Turcji w 2023 roku, w obecnym roku będzie on wdrażany w Maroku i Korei Południowej.
• Dacia:
o Nowy Duster będzie dostępny od marca 2024 roku.
o Nowy elektryczny Spring o zupełnie nowej stylistyce nadwozia i kabiny trafi do salonów w lecie tego roku.
o Pod koniec roku marka przedstawi również Bigstera, samochód z segmentu C.
• Alpine:
o Alpine kontynuuje strategię rozwoju na rynkach pozaeuropejskich. W pierwszym półroczu 2024 marka pojawi się na rynku tureckim.
o Bieżący rok będzie również rokiem przestawienia marki na napędy elektryczne. Marka przedstawi sportowy model miejski Alpine A290 – pierwszy w 100% elektryczny samochód w gamie Alpine.
• Przyspieszenie redukcji kosztów i wprowadzania na rynek:
• Zmniejszenie kosztów produkcji samochodów termicznych o 30% i o 50% w przypadku samochodów elektrycznych do 2027 roku dzięki projektowi Metaverse Industriel.
• Redukcja kosztów produkcji umożliwi również realizację celu Ampere – ciągłego obniżenia o 40% kosztów zmiennych między pierwszą a drugą generacją samochodów elektrycznych z segmentu C do roku 2027 i dalej.
W 2024 roku rynek samochodowy w Europie i Ameryce Łacińskiej powinien utrzymać się na stabilnym poziomie, natomiast w regionie Eurazji spodziewany jest spadek o 11%.
W tej sytuacji Grupa Renault planuje osiągnąć w 2024 roku:
• marżę operacyjną ≥ 7,5%,
• free cash-flow ≥ 2,5 miliarda euro.
Informacje dodatkowe
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Renault i sprawozdanie Renault SA na dzień 31 grudnia 2023 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 14 lutego 2024 roku.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania sprawozdań spółki i Grupy Renault.
Sprawozdanie roczne wraz z pełną analizą wyników finansowych za rok 2023, w tym najważniejszymi informacjami dotyczącymi skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jest dostępne na stronie www.renaultgroup.com w rubryce „Finance”.
Konferencja na temat wyników finansowych za 2023 rok
Link do konferencji, która odbyła się 15.02.2024 o godz. 8.00 czasu CET i do jej retransmisji: events.renaultgroup.com/
1 Sprawozdania finansowe za 2022 rok uwzględniają korektę z tytułu wprowadzenia standardu MSSF 17 „Umowy ubezpieczenia”.
2 10 premier nowych modeli, nie licząc Renault Dustera (na rynkach pozaeuropejskich) i restylingu modelu Captur.
3 Dane dla Europy według ACEA.
4 Bez pickupów.
5 Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
6 Francja, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania.
7 Samochody elektryczne, hybrydowe (HEV) i hybrydy ładowane (PHEV), z wyłączeniem mild-hybrid (MHEV).
8 Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
9 Oficjalne wyniki zostaną opublikowane przez Komisję Europejską w najbliższych miesiącach. CAFE (Corporate Average Fuel Economy) – korporacyjne standardy średniego zużycia paliw.
10 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.
11 Sprawozdania finansowe za 2022 rok uwzględniają korektę z tytułu wprowadzenia standardu MSSF 17 „Umowy ubezpieczenia”.
12 Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym: wolne przepływy pieniężne (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych notowanych na giełdzie) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe.
13 Z wyłączeniem 880 milionów euro straty ze zbycia udziałów Nissana.
14 10 premier nowych modeli, nie licząc Renault Dustera (na rynkach pozaeuropejskich) i restylingu modelu Captur.
15 7 premier nowych modeli marki Renault, nie licząc Renault Dustera (na rynkach pozaeuropejskich) i restylingu modelu Captur.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.