Materiały Prasowe

Udostępnij

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC: ELEKTRYCZNA IKONA POPKULTURY – PO PROSTU RENOLUCYJNA

Czy może być coś lepszego niż ikona popkultury dla popularyzacji samochodów elektrycznych w Europie?


Renault 5 to fenomen – awangardowe, uniwersalne i ekonomiczne. Towarzyszyło milionom rodzin, które musiały stawić czoła wyzwaniom tamtej epoki: kryzysowi paliwowemu, zmianom w sposobie użytkowania czy pojawieniu się drugiego samochodu w gospodarstwie domowym. To był szalenie nowoczesny samochód. Renault 5 E-Tech 100% electric, wierne temu dziedzictwu, jest śmiałą odpowiedzią na wyzwania społeczne i środowiskowe naszych czasów. Stawia na minimalizm, zrównoważenie i zmniejszenie śladu węglowego.


Porywający design, dająca wiele radości i łatwa w obsłudze technologia (napęd elektryczny i funkcjonalności cyfrowe), francuska produkcja, odpowiedzialność i postawienie na gospodarkę w obiegu zamkniętym... Ten samochód ma wszystkie atuty, żeby stać się wiodącym miejskim autem w dobie transformacji energetycznej.

Niektóre rzeczy są po prostu magiczne. Nie trzeba spierać się tygodniami, wszyscy są zawsze zgodni co do tego, co trzeba zrobić. I to robią. Zero inercji. Kiedy cały zespół przywraca do życia samochód, z którym wiąże się tyle wspomnień, każdy wkłada w to serce. To dobry znak na przyszłość, bo klienci wyczuwają tę pasję w samochodzie.

Luca de Meo, CEO Grupy Renault

Cytat z „Piękna historia Renault 5”



RENAULT 5 E-TECH 100% ELECTRIC – NOWA IKONA ELEKTRYCZNEJ REWOLUCJI


Samochód nowej generacji – owoc planu Renaulution


Renault 5 E-Tech 100% electric nie jest samochodem takim jak wszystkie. Dla Grupy Renault jest symbolem. Symbolem strategii Renaulution, której celem jest odrodzenie, odnowa przemysłowa i przejście kultowej marki na napędy elektryczne.


Seryjny model, opracowany w oryginalny sposób, zachował porywający urok konceptu. Został opracowany w ciągu zaledwie trzech lat. Zwykle prace rozwojowe nad nowym modelem trwają cztery lata. To kwintesencja elektrycznej i cyfrowej technologii, produkt w całości wytwarzany we Francji, a przy tym konkurencyjny kosztowo.

Do uzyskania takiego wyniku w segmencie przystępnych małych aut miejskich, konieczne było zmobilizowanie całego know-how Grupy, a zwłaszcza Renault, Ampere, podmiotu należącego do Grupy Renault i wyspecjalizowanego w samochodach elektrycznych i oprogramowaniu, oraz Mobilize.


Mobilizacja była możliwa dzięki nowej organizacji Grupy z podziałem na specjalizacje, która pozwala firmie skoncentrować się na dążeniu do zwinności, innowacyjności i wydajność, aby stawić czoła zmianom technologicznym w branży. Firma Ampere zapewniła Renault niezaprzeczalną przewagę konkurencyjną dzięki szybkiemu opracowaniu nowej platformy przeznaczonej dla małych samochodów elektrycznych i mocnemu ekosystemowi produkcyjnemu w Europie. Pozwoliło to marce Renault rozwinąć nową gamę atrakcyjnych samochodów elektrycznych. Renault 5 E-Tech 100% electric jest dziś jednym z jej flagowych modeli.


Renault 5 E-Tech 100% electric to coś więcej niż zwykły samochód! Pojawia się w momencie, kiedy rozgrywa się wielkie przejście milionów Europejczyków na elektryczną, zrównoważoną i połączoną mobilność. Rozpoczęło też proces transformacji całej Grupy Renault w koncern samochodowy przyszłej generacji. Aby umożliwić opracowanie nowego modelu w ciągu trzech lat we Francji i na tym poziomie jakości technologicznej, musieliśmy podejmować przełomowe decyzje i wykazać się najwyższą elastycznością. Jako pierwsi zdecydowaliśmy się na opracowanie platformy przeznaczonej specjalnie do małych samochodów elektrycznych na rynku europejskim, dążymy do optymalizacji kosztów w całym łańcuchu wartości, przenosimy zakłady produkcyjne z powrotem do Francji... Tylko kultowy samochód mógł to spowodować i trwale zmienić wewnętrzne zasady firmy. W obliczu zmian, które przeżywa nasza branża, ten samochód otwiera nową drogę przed Renault. Jest kluczowym elementem procesu przekształcania europejskiego przemysłu, aby stawić czoła konkurencji ze wschodu i zachodu. Pozwoli nam udowodnić, że można produkować w Europie i we Francji!

Luca de Meo, CEO Grupy Renault


Jedyny w swoim rodzaju design podszyty emocjami


Gdy Renault 5 pojawiło się w 1972 roku, odcisnęło swoje piętno na epoce nowoczesnym i antykonformistycznym designem. Zderzaki z tworzywa sztucznego, sześć żywych kolorów nadwozia i światła, które nadawały mu charakterny wygląd. Dzięki pozycjonowaniu, które idealnie trafiło w potrzeby zmieniającego się społeczeństwa, błyskawicznie podbiło serca Francuzów, zwłaszcza kobiet i młodzieży. W tamtych czasach była to zupełnie nowa grupa klientów. Model był symbolem czegoś nowego, wolności i radości życia.


Jak reaktywować kultowy samochód o takim kapitale sympatii? Jak uczynić z niego równie pożądany model dla tych, którzy pamiętają epopeję oryginalnego Renault 5, jak i dla nowych pokoleń, które mają inne oczekiwania i żyją w świecie transformacji elektrycznej i cyfrowej? Jakimi wartościami należy się kierować przy reaktywacji? Te i inne pytania zadawali sobie wszyscy pracujący nad projektem, od pierwszych założeń i szkiców przez prace rozwojowe po wprowadzenie na rynek nowego Renault 5 na miarę XXI wieku.


To był fantastyczny poligon doświadczalny dla projektantów, którzy podeszli do projektu w emocjonalny sposób i wpisali go w koncepcję retrofuturyzmu. Kolory w stylu pop-artu, reflektory o figlarnym „spojrzeniu”, pionowe tylne światła, atletyczne błotniki, kolorowa uszczelka dachowa, wlot powietrza w masce... Renault 5 E-Tech 100% electric jest pełne takich odwołań do swojego starszego „brata”. Projektanci postawili na reinterpretację wielu detali, które weszły na stałe do zbiorowej wyobraźni, na miarę początku XXI wieku i ery mobilności elektrycznej.


Grill z oryginalnego modelu został przeprojektowany zgodnie z wymogami nowej epoki. Zastąpił go wskaźnik naładowania, którego wzór tworzy kultową „piątkę” rozświetlającą się, gdy kierowca zbliża się do samochodu, na potwierdzenie głębokiej więzi człowieka i maszyny. Kolejny przykład zhumanizowanego interfejsu to sekwencja powitalna przypominająca mrugnięcie reflektorów LED w kształcie źrenicy. Elementy aerodynamiczne, których nie było w oryginalnym Renault 5, niemniej konieczne dziś w celu optymalizacji wydajności energetycznej samochodu, są niemal niewidoczne, tak jak wyprofilowany klosz, który pokrywa tylne światła i ułatwia opływ powietrza.


Wykorzystaliśmy elementy, które funkcjonują w naszej pamięci zbiorowej, interpretując je w bardzo nowoczesny sposób, aby stworzyć Renault 5, które jest samochodem przyszłości. Nie chcieliśmy Renault 5 E-Tech 100% electric w wydaniu nostalgicznym lub vintage. Chcieliśmy odwołać się do emocji i stworzyć tryskający energią i dobrym humorem samochód w stylu pop.

Gilles Vidal, dyrektor designu Renault i Ampere


Emocje, które budzi stylistyka nadwozia, potęgują się we wnętrzu. Starannie dopracowano sekwencję powitalną kierowcy. Renault 5 E-Tech 100% electric jest wyposażone w szeroki multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 10,1” z oryginalnym i płynnie działającym interfejsem. Grafika i dźwięk sekwencji powitalnej zostały opracowane we współpracy z instytutem badawczym IRCAM i Jeanem-Michelem Jarre’em. Wykonawca, kompozytor i autor, pionier muzyki elektronicznej i pasjonat technologii zaprojektował również dźwięki słyszalne we wnętrzu kabiny oraz tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy prędkości poniżej 30 km/h w celu ostrzegania pieszych.


Platforma elektryczna nowej generacji, jedyna taka w Europie


Aby samochody z seryjnej produkcji miały ten sam urok co show car zaprezentowany w styczniu 2021 roku, zespoły designu, konstrukcyjne i produktowe ściśle współpracowały ze sobą, zgodnie z modelem odwróconego procesu „from sketch to street”. Zwykle stylistykę samochodu ogranicza platforma, na której jest zbudowany, Tym razem jednak konstruktorzy wymyślili platformę odpowiadającą projektowi, który zachwycił Lucę de Meo – była to makieta z żywicy stworzona przez dział designu koncepcyjnego. Renault 5 E-Tech 100% electric jest pierwszym samochodem zaprojektowanym na AmpR Small, nowej platformie Ampere przeznaczonej do samochodów elektrycznych z segmentu B. Dlatego też jest jedynym takim samochodem na rynku, dysponującym atutami zapewniającymi zdecydowaną przewagę nad konkurencją: płaską podłogą, dużym rozstawem osi (2,54 m), przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o zoptymalizowanej pojemności (326 litrów), obniżonym środkiem ciężkości, niską masą (poniżej 1500 kg) itd. Platforma AmpR Small była również źródłem licznych oszczędności skali bez konieczności rezygnowania z wysokiej jakości komponentów elektrycznych i technologii przydatnych dla klientów. To przełomowe podejście, po raz pierwszy zastosowane w firmie, pozwoliło również skrócić czas opracowania nowego modelu do zaledwie trzech lat.


Renault 5 E-Tech 100% electric to również pierwszy model, w którym zastosowano dwukierunkową ładowarkę AC kompatybilną z technologią V2L (vehicle to load) i V2G (vehicle-to-grid). Ten pionierski system, który wkrótce się upowszechni, zamieni samochód w pełnoprawny element ekosystemu energetycznego dzięki usługom Mobilize. Będzie mógł w odpowiednim momencie oddawać energię o zerowym śladzie*** węglowym do sieci. System zapewni użytkownikom znaczne oszczędności i niższe rachunki za prąd.


Pod maską zobaczymy silnik elektryczny. Silnik Renault 5 E-Tech 100% electric jest bardziej kompaktowy niż jednostka napędowa Megane E-Tech 100% electric i Scenica E-Tech 100% electric, na bazie której został zbudowany. Jest wierny technologii preferowanej przez Renault – to silnik synchroniczny z uzwojonym wirnikiem. Pozbawiony stałych magnesów, nie zawiera metali ziem rzadkich – zmniejsza w ten sposób swój wpływ na środowisko. Jeśli chodzi o żywotność, wykorzystano doświadczenie z poprzednich wersji. Będzie proponowany w trzech poziomach mocy: 110, 90 lub 70 kW.


Niezrównana przyjemność prowadzenia, by użytkownicy polubili samochody elektryczne


Renault 5 E-Tech 100% electric to uniwersalny samochód, który jest równie świetny w mieście, jak i w drodze poza miasto. Wyposażony w ładowarkę AC 11 kW, DC 80 lub 100 kW i akumulator 52 kWh ma zasięg do 400 km WLTP. I, prawdziwa rzadkość w segmencie miejskich samochodów elektrycznych, może nawet ciągnąć przyczepę o masie do 500 kg.


Wyróżnia się wyjątkową zwrotnością dzięki zoptymalizowanemu przedniemu zawieszeniu i małemu promieniowi skrętu. Wielowahaczowe zawieszenie tylne, przejęte z wyższych segmentów, gwarantuje doskonałe trzymanie się drogi i niespotykaną w tym segmencie dynamikę. Całość zastosowanych rozwiązań ma zapewnić przyjemność jazdy wysokiej klasy, bez uszczerbku na komforcie.


To prawdziwy majstersztyk pokazujący know-how Grupy Renault. Renault umie projektować i produkować małe, lekkie, konkurencyjne i popularne samochody elektryczne, które są niezbędne do udanego przestawienia rynku samochodowego na napędy elektryczne.


Doznania z jazdy spotęgowane technologiami stwarzającymi „wartość dodaną dla człowieka”


Renault 5 E-Tech 100% electric to zaawansowany technologicznie samochód, w którym znajdziemy wiele najnowocześniejszych innowacji. Zawsze jednak są one stosowane bardzo świadomie, by zapewnić niespotykaną przyjemność jazdy, poprawić w konkretny sposób komfort i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Przydatne i stosowane na szeroką skalę innowacje wpisują się w DNA samochodów Renault, które zapewniają pełnię życia. Marka zawsze zwracała uwagę na udostępnianie wszystkim najlepszych technologii.


Dlatego też Renault 5 E-Tech 100% electric to:


Samochód wyposażony w mobilne technologie

Renault 5 E-Tech 100% electric jest wyposażone w najnowszej generacji system openR link z wbudowaną wyszukiwarką Google i ponad 50 aplikacji oraz praktycznych usług, jak uwzględnienie lokalizacji ładowarek elektrycznych na planowanej trasie.


Intuicyjny i przyjazny

Oprócz usług Google, w Renault 5 E-Tech 100% electric pojawi się również po raz pierwszy oficjalny awatar Reno, który będzie idealnym, inteligentnym i świetnie rozumiejącym towarzyszem podróży. Awatar został opracowany przez Renault, aby ułatwić i uprzyjemnić jazdę samochodem elektrycznym, tak by była bardziej intuicyjna. Do tego ma niebanalną osobowość. Odpowiada na pytania i polecenia użytkowników (na przykład: „Hej Reno, zaplanuj ładowanie samochodu na jutro na 8 rano” lub „Hej Reno, jak mogę zoptymalizować zasięg auta?”) i sprawia, że samochód wydaje się empatyczny.


Komfortowy

Chroniony patentem system wyciszenia smart cocoon i akustyczna przednia szyba, przejęta z wyższego segmentu, zapewniają wyższy komfort dźwiękowy. Komfort cieplny zapewnia natomiast ekonomiczna w eksploatacji pompa ciepła, która umożliwia maksymalne oszczędzanie energii z akumulatora trakcyjnego.


Bezpieczny

Renault 5 jest niezwykle bezpieczne, wyposażone w systemy wspomagania prowadzenia (ADAS) typowe dla wyższego segmentu, w tym aktywny regulator prędkości, który przewiduje sytuację na drodze, i w system jazdy autonomicznej poziomu 2 – Active Driver Assist. Może się także poszczycić innowacyjnymi technologiami, które ułatwiają działanie służb ratunkowych w razie wypadku (Fireman Access, Pyroswitch i QRescue). Nowy dynamiczny układ hamulcowy dwukrotnie skraca czas reakcji systemu automatycznego hamowania. A Safety Coach wspiera kierowcę, by zmniejszyć ryzyko wypadku.


Prosty

Renault 5 E-Tech 100% electric sprawia, że ładowanie akumulatora jest łatwe i inteligentnie zorganizowane dzięki licznym usługom ekosystemu Mobilize: Mobilize Power Solutions – możliwość zamówienia w sieci Renault i instalacji wybranej ładowarki w domu; Smart Charge – inteligentne i tańsze ładowanie w domu oraz Charge Pass – dostęp do ponad 600 000 publicznych punktów ładowania w 25 krajach Europy dzięki jednej karcie. Dzięki funkcji Plug & Charge nie ma konieczności wyciągania karty czy wprowadzania kodu. Wystarczy tylko podłączyć Renault 5 E-Tech 100% electric do jednego z licznych kompatybilnych terminali DC, by rozpocząć ładowanie i bezpiecznie zapłacić.


Samochód zaprojektowany w zrównoważony sposób w europejskiej „electric valley”


Grupa Renault podjęła świadomą decyzję o produkcji Renault 5 E-Tech 100% electric we Francji, dotyczy to również akumulatora trakcyjnego, którego produkcja rozpocznie się w lecie 2025 roku. Wszystkie samochody i akumulatory będą montowane w Douai, w jednym z zakładów, który produkował oryginalne Renault 5. Silnik (silnik elektryczny, przekładnia redukcyjna, układy elektroniczne dużej mocy) – w Cléon, a moduły akumulatora w Gigafactory w Douai (we współpracy z Envision AESC) od lata 2025 roku. Do 2030 roku pozwoli to na zredukowanie śladu węglowego tych podzespołów o 35% w porównaniu z modelem ZOE.


Renault 5 E-Tech 100% electric będzie produkowane w tzw. krótkim obiegu, na północy Francji, w kompaktowym ekosystemie dostawców znajdujących się w promieniu 300 km wokół kompleksu ElectriCity. Postawienie na lokalną i konkurencyjną produkcję umożliwi rozwój prawdziwej europejskiej electric valley, wyspecjalizowanej w wysokowydajnej i produkcji samochodów elektrycznych, będącej źródłem wielu korzyści Przyczyni się do utrzymania miejsc pracy i zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko.


Renault 5 zawsze wyprzedzało swoją epokę. Było pierwszym samochodem, który spalał poniżej symbolicznego progu 5 litrów/100 km przy prędkości 90 km/h… a nawet było dostępne w 1974 roku w wersji elektrycznej, która już wtedy miała 110 km zasięgu! To były również początki ekoprojektowania. Dach Renault 5 był wykonany z klejonych włókien naturalnych, co zapewniało lepszą izolację akustyczną, zwiększało ilość miejsca w kabinie, poprawiało design i obniżało zużycie paliwa. To samochód wizjonerski do samego końca. W 1986 roku postawiono przed nim ambitne wyzwanie wprowadzenia zasad gospodarki w obiegu zamkniętym wraz z programem odnawiania używanych modeli Renault 5.


To awangardowe podejście jest widoczne w całym łańcuchu wartości Renault 5 E-Tech 100% electric. Dzięki doświadczeniu The Future is NEUTRAL, spółki zależnej Grupy Renault wyspecjalizowanej w modelu gospodarki w obiegu zamkniętym, Renault 5 E-Tech 100% electric, zaangażowane w jej rozwój, osiągnie poziom 85% ogólnej zdolności do recyklingu i będzie zawierać 19,4% materiałów z recyklingu (zgodnie z normą ISO14021) oraz 26,6% materiałów pochodzących z gospodarki cyrkularnej, w tym 41 kg polimerów z recyklingu. Tapicerka siedzeń w wersjach Techno i Iconic Cinq również będzie wykonana z materiałów pochodzących w 100% z recyklingu. Do produkcji kierownicy oraz izolacji wewnętrznej tej ostatniej wersji zostaną także wykorzystane materiały z bioźródeł.


Renault 5 E-Tech 100% electric ma wszystkie atuty, by odcisnąć swoje piętno na epoce


Renault 5 E-Tech 100% electric to pomysłowy elektryczny samochód miejski, wyposażony w mobilne technologie, konkurencyjny i „made in France/made in Europe”, który chce zdobyć serca klientów. Podobnie jak jego poprzednik jest on symbolem odpowiedzialnej i zarazem dającej mnóstwo radości odpowiedzi na wyzwania technologiczne, społeczne i środowiskowe, które obecnie stoją przed mobilnością. Zapraszamy na ponowne spotkanie we wrześniu 2024 roku (w zależności od kraju) w momencie wprowadzenia Renault 5 E-Tech 100% electric do sprzedaży. Planowane wprowadzenie do sprzedaży w Polsce to luty 2025 roku.


Renault 5 to samochód o unikatowym DNA. To tryskające radością życia auto, które budzi sympatię. To samochód zarazem popularny i awangardowy, który stanowi nową odpowiedź na wyzwania obecnych czasów. Tak było w 1972 roku. I tak będzie ponownie w 2024 roku. Nowe Renault 5 E-Tech electric to auto o pociągającej stylistyce, z nowymi technologiami i elektrycznym napędem, wykorzystujące jedyną taką platformę podłogową w Europie: AmpR Small. To również wynik zaangażowania w odpowiedzialną i zrównoważoną produkcję. Nasi pracownicy włożyli wiele serca, perfekcji i pracy, aby stworzyć Renault 5 E-tech 100% electric. I ta pasja jest zaraźliwa. Renault 5 ma jeden, jedyny cel – zdobyć serca klientów. To samochód, który pozostawi po sobie ślad w historii marki.

Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault



Materiały prasowe do pobrania

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies