Stories

Udostępnij

STORY. DESIGN TALKS: KABINA – DESIGN DOSTOSOWANY DO SPOSOBU UŻYTKOWANIA POJAZDU

Grupa Renault jako firma motoryzacyjna nowej generacji gruntownie zmienia design swoich modeli i wprowadza nowe zasady ich projektowania. W ekskluzywnej serii filmów zatytułowanej „Design Talks” Gilles Vidal, dyrektor ds. designu marki Renault, zaprasza do siebie gości, by rozmawiać o inspiracjach, emocjach, o wszystkim, co ma wpływ na współczesny design i jak to się przekłada na design modeli Renault. W drugim odcinku, poświęconym kabinie i elementom wnętrza samochodu, Gilles rozmawia z designerem i architektem Tristanem Auerem. Ich rozmowa skupia się na znaczeniu sposobu użytkowania samochodu i doznań użytkowników.


Odcinek jest poświęcony wnętrzu samochodu, zaprojektowanemu jako prawdziwa przestrzeń do życia, którego głównym bohaterem jest nowe Renault Scenic E-Tech electric.

W czasach, w których styl życia użytkowników ulega zmianie pod wpływem powszechnej cyfryzacji, producent samochodów powinien móc zaoferować rozwiązania, które ułatwią przemieszczanie się i korzystanie z samochodów bez zakłócania przyzwyczajeń. Designerzy stoją na pierwszej linii działań mających sprostać tym wyzwaniom. Oprócz zaprojektowania pięknego wnętrza muszą oni także zrozumieć potrzeby użytkowników, aby uczynić korzystanie z auta przyjemnym i intuicyjnym, zgodnym z ich sposobem użytkowania samochodu.


Design już od dawna nie sprowadza się wyłącznie do stylistyki i estetyki. Liczy się sposób użytkowania samochodu oraz doznania użytkowników przy korzystaniu z naszych produktów i usług. Korzystaniu z nich w całkowicie naturalny i intuicyjny sposób.

Gilles VIDAL, dyrektor ds. designu marki Renault


Feel at Home: poczuć się jak we własnym domu


Punktem wyjścia dla Gillesa i Tristana było stwierdzenie faktu, że każdego dnia kilkakrotnie przemieszczamy się z różnych miejsc pobytu do naszych pojazdów. To przejście powinno być proste, odbywać się jak najmniejszym wysiłkiem i być jak najmniej uciążliwe, aby korzystanie z samochodu uczynić jak najprzyjemniejszym. W Renault jest to określane mianem „Feel at Home”, czyli „Poczuj się jak u siebie”, i polega na tym, że użytkownik powinien czuć się w swoim aucie równie dobrze jak we własnym mieszkaniu.

W nowym Renault Scenic E-Tech electric taki efekt osiągnięto dzięki konkretnym rozwiązaniom, takim jak panoramiczny dach Solarbay o regulowanej przezroczystości. Pozwala on wpuszczać światło do wnętrza lub chronić się przed słońcem bez zmniejszania doświetlenia kabiny, bez utraty optymalnego komfortu cieplnego we wnętrzu zarówno latem, jak i zimą. Otwieranie i zamykanie dachu Solarbay zostało zaprojektowano tak, aby było równie wygodne w użyciu, co zamykanie automatycznych żaluzji lub zasłon w celu uzyskania właściwej temperatury we własnym domu.

Koncepcja „Feel at Home” jest również widoczna w pomysłowym tylnym podłokietniku zaprojektowanym specjalnie pod kątem korzystania z cyfrowych urządzeń przez pasażerów.


W czasach, w których dzieci spędzają wiele czasu na korzystaniu ze smartfonów czy tabletów, długie podróże stają się przyjemniejsze dzięki temu pomysłowemu podłokietnikowi z wbudowanymi portami USB, który umożliwia im oglądanie filmów indywidualnie na dwóch smartfonach lub wspólnie na jednym tablecie, tak jakby siedziały w domowym salonie. Te charakterystyczne elementy sprawiają, że wnętrze samochodu Renault zmienia się w osobistą przestrzeń zapewniającą doskonałe samopoczucie.


„Poczuć się jak u siebie w domu” jest tym, do czego również dążę i nad czym pracuję od 20–25 lat w moim zawodzie. Gdy po niezliczonych godzinach szkicowania i testowania uda ci się w końcu odtworzyć to wrażenie, wiesz, że się udało.

Tristan Auer, designer i architekt wnętrz


Humanized Tech: technologie podporządkowane potrzebom użytkownika


Zaawansowane technologie są wszechobecne we współczesnych pojazdach. Systemy wspomagania prowadzenia (systemy ADAS) stały się niezbędne dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa użytkownikom. Systemy multimedialne, takie jak openR link w przypadku Renault (oparte na systemie Android Automotive i z wbudowanym ekosystemem Google), są powszechnie doceniane za to, że ułatwiają podróż i czynią ją bardziej płynną. Jednak zdaniem Gillesa Vidala równie ważne jest znalezienie właściwej równowagi między technologią a komfortem prowadzenia samochodu, tak aby nie zakłócać uwagi i spokoju ducha kierowców. W modelach Renault idea ta znajduje odzwierciedlenie pod hasłem „Humanized Tech”, czyli technologii „uczłowieczonej”: nie jest ona żadnym chwytem służącym efektownemu wyeksponowaniu innowacyjności danego modelu, ale dobrze przemyślanym działaniem służącym poprawie warunków podróżowania oraz zapewnieniu najwyższego poziomu komfortu i bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Jest to zgodne z filozofią Renault tworzenia „samochodów zapewniających pełnię życia”, marki, która od zawsze dążyła do udostępniania zaawansowanych technologii szerokim rzeszom użytkowników.


Wyzwaniem dla tej zhumanizowanej technologii jest również znalezienie właściwej równowagi między tym, co cyfrowe i fizyczne, gdzie piksele spotykają się z naturalną materią. Takie podejście do technologii stanowi nić przewodnią przy tworzeniu rozwiązań dla użytkownika, jakie umożliwia design. Na przykład możliwość regulowania temperatury za pomocą fizycznego przycisku zamiast na ekranie czy też kontakt z naturalnymi, ekologicznymi materiałami, takimi jak konopie i len, a nie sztucznymi tworzywami. I to właśnie dążenie do utrzymania idealnych proporcji między technologiami cyfrowymi a elementami fizycznymi stanowi istotę designu współczesnych samochodów.


Oryginalność jako wyraz charakteru auta


Gilles Vidal podkreśla również, że niezależnie od założeń przyjętych przy tworzeniu designu wnętrza, najważniejsze jest, aby wyróżniać się z tłumu. Atrakcyjność i piękno mogą być subiektywne, dlatego kluczowe znaczenie ma śmiałość i możliwość wyróżnienia się spośród innych. Aby to osiągnąć, trzeba wykazać się pomysłowością i zdolnością do wykreowania nowych rodzajów doznań na drodze. Oprócz uczynienia przedmiotu bądź pojazdu przyjemnym dla oka, oryginalność to również wyróżniający design, który przemawia do wyobraźni i przełamuje standardy – wyjaśnia Vidal. A Tristan Auer dodaje: Nie ma czegoś takiego jak piękno dla samego piękna. To charakter jest prawdziwą wartością dodaną, a wręcz staje się cnotą dla designera. Takie podejście pozwala nam wygospodarować pole do tworzenia charyzmatycznych w swym wyrazie wnętrz, wzbudzających emocje u użytkownika.


Być może to w tym tkwi tajemnica designu samochodów Renault następnej generacji „Next Gen”, w pełni dedykowanych nowym, codziennym sposobom ich użytkowania przez pasażerów i zdolnych do wzbudzania u nich emocji poprzez wprowadzenie elementu wyjątkowości do ich doświadczeń z mobilnością.

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies