Komunikat Prasowy
• Sprzedaż Grupy w I kwartale 2024 roku wyniosła 549 099 samochodów i była wyższa o 2,6% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku. Sprzedaż Grupy na obszarze Europy2 wzrosła o 4,3%.
• Obroty Grupy wyniosły 11,707 miliarda euro – o 1,8% więcej (o 5,9% przy zachowaniu stałego referencyjnego kursu wymiany1) w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku.
• Obroty sektora samochodowego Grupy wyniosły 10,446 miliarda euro i były o 0,7% niższe (o 3,6% wyższe przy zachowaniu stałego referencyjnego kursu wymiany1) w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku.
• Solidny portfel zamówień w Europie, na poziomie 2,5 miesiąca prognozowanej sprzedaży, jest odzwierciedleniem sukcesu naszych produktów i bardzo dobrego początku roku pod względem zamówień. Premiery kolejnych kluczowych produktów są zaplanowane na pozostałą część roku.
• Grupa Renault kontynuuje politykę handlową ukierunkowaną na generowanie wartości – skupia się na sprzedaży klientom indywidualnym (66% sprzedaży3), na segmencie C i wyższych (37% sprzedaży4), na najwyższych wersjach modeli stanowiących zdecydowaną większość najnowszych premier oraz na elektryfikacji obejmującej ofertę wersji hybrydowych i elektrycznych (48% sprzedaży4).
• Grupa Renault podtrzymuje prognozy finansowe na 2024 rok:
o Marża operacyjna Grupy ≥ 7,5%
o Free cash-flow ≥ 2,5 miliarda euro.
Obroty osiągnięte w pierwszym kwartale br. są odzwierciedleniem ścisłego przestrzegania naszej polityki handlowej ukierunkowanej na generowanie wartości. Solidny portfel zamówień na koniec marca oraz zbliżające się premiery kolejnych modeli pozwolą nam zwiększyć tempo działalności. W połączeniu z dalszą redukcją kosztów będą głównymi czynnikami poprawy naszych wyników finansowych.
Grupa Renault otworzyła już nowy rozdział oparty na solidnych zasadach, mających na celu poprawę wyników i efektywną alokację kapitału z jednej strony, z drugiej zaś zwiększanie elastyczności. Nasze premiery zarówno modeli elektrycznych, jak i spalinowych oraz hybrydowych stanowią świadectwo naszej elastyczności w dostosowywaniu się do zmian związanych z transformacją energetyczną.
Z każdym dniem nasza Grupa staje się coraz dynamiczniejsza i szybsza w działaniu, co jest kluczowym atutem we współczesnych warunkach – powiedział Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.
Boulogne-Billancourt, 23 kwietnia 2024 r.
Wyniki handlowe – najważniejsze fakty w pierwszym kwartale
Łączna sprzedaż Grupy Renault w I kwartale 2024 roku wyniosła 549 099 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 2,6% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku. W Europie Grupa Renault zachowuje trzecią pozycję z wynikiem 391 490 sprzedanych samochodów (wzrost o 4,3%).
W ciągu tego przejściowego kwartału, poprzedzającego wprowadzenie na rynek do końca 2024 roku 10 nowych modeli, Grupa Renault odnotowała wzrost sprzedaży dzięki dynamice swoich trzech marek samochodowych.
Marka Renault odnotowuje dalszą poprawę wyników na światowych rynkach. W pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż wyniosła 365 356 samochodów, co stanowi wzrost o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. Na rynku europejskim Renault zachowuje pozycję w pierwszej trójce pod względem sprzedaży i kontynuuje politykę handlową ukierunkowaną na generowanie wartości:
• Ponad 50% samochodów stanowi sprzedaż dla klientów indywidualnych5.
• Segmenty C i wyższe stanowią 37% łącznej sprzedaży i obejmują gamę złożoną z 4 modeli: Arkana, Megane E Tech electric, Austral i Espace E-Tech Hybrid. Zdecydowaną większość sprzedaży tych modeli stanowią najwyższe wersje wyposażenia.
• Sprzedaż zelektryfikowanych samochodów osobowych nadal rośnie i wynosi obecnie już 48% miksu sprzedaży, co stanowi wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku. Na wzrost sprzedaży wpłynął również sukces modeli hybrydowych E-Tech, będący zasługą ich rekordowo niskiego zużycia paliwa. Elektryczne samochody osobowe stanowią 10,5% sprzedaży, która powinna jeszcze wzrosnąć po nadchodzących premierach modeli Scenic E-Tech electric, Renault 5 E-Tech electric i Renault 4 E-Tech electric.
• Marka umacnia również swoją pozycję europejskiego6 lidera w segmencie samochodów dostawczych7, których sprzedaż wyniosła 76 354 egzemplarze, co stanowi wzrost o 12,9% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku, na rynku, który wzrósł o 12,0%.
Rok 2024 będzie dla marki Renault rokiem bezprecedensowym, na rynek wejdzie aż siedem nowych modeli:
• 2 nowe modele w 100% elektryczne – Scenic E-Tech electric i Renault 5 E-Tech electric,
• 2 nowe modele hybrydowe na rynku europejskim: Rafale E-Tech i Symbioz,
• Nowe Renault Master (w wersji spalinowej i elektrycznej),
• 2 nowe modele na rynkach pozaeuropejskich: Kardian i model Renault Korea Motors (D-SUV).
Ponadto w planach Renault na ten rok jest lifting modelu Captur i inauguracja Renault Dustera na rynkach pozaeuropejskich.
Sprzedaż modeli Dacii w Europie wzrosła o 3,6%, do 153 439 sztuk. W szczególności dotyczy to Sandero, który w pierwszym kwartale br. okazał się najlepiej sprzedającym się w Europie modelem we wszystkich kanałach sprzedaży łącznie – zyskał 72 995 nabywców – co stanowi wzrost o 20,2% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku.
Pozostała część roku upłynie pod znakiem debiutu rynkowego nowej generacji niedawno zaprezentowanych dwóch innych wiodących modeli marki. Są nimi:
• Nowa Dacia Duster, na którą w ciągu pierwszych 30 dni sprzedaży, jeszcze przed zaplanowanym na początek lata jej wprowadzeniem do sieci dealerskiej, wpłynęło ponad
18 000 zamówień,
• Nowa Dacia Spring, najbardziej przystępny cenowo samochód elektryczny na rynku europejskim.
Sprzedaż Alpine wyniosła 1065 sztuk (wzrost o 88,8% w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2023), w szczególności dzięki sukcesowi najwyższej wersji A110 – dwumiejscowego sportowego coupé.
W dniu 13 czerwca 2024 roku, w ramach wyścigu 24H Le Mans® we Francji, Alpine zorganizuje prezentację modelu A290. To 5-miejscowe miejskie sportowe auto elektryczne będzie pierwszym w 100% elektrycznym modelem marki.
Obroty w pierwszym kwartale 2024 roku
Obroty Grupy w pierwszym kwartale 2024 roku wzrosły o 1,8% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosły 11,707 miliarda euro. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany wzrost wyniósł 5,9%.
Obroty sektora samochodowego Grupy wyniosły 10,446 miliarda euro, co stanowi spadek o 0,7% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku. Straty kursowe w wysokości -4,3 punktu (-447 milionów euro) są związane głównie z dewaluacją argentyńskiego peso, a w mniejszym stopniu także tureckiej liry. Przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany8, obroty sektora samochodowego Grupy wzrosły o 3,6%. Na powyższe zmiany złożyły się w głównej mierze następujące czynniki:
• Silny efekt cenowy, wynoszący +4,1 punktu, będący odzwierciedleniem kontynuacji polityki handlowej ukierunkowanej na generowanie wartości oraz wzrostu cen w celu skompensowanie niekorzystnych kursów walutowych.
• Stabilny efekt miksu produktów, wynoszący +0,1 punktu, spowodowany dodatnim wpływem sprzedaży aut marki Renault z segmentów C i wyższych, zniwelowany przez i) ujemny wpływ zbliżającego się zakończenia sprzedaży Zoe oraz ii) niesłabnący sukces Clio, Twingo (pomimo zbliżającego się zakończenia sprzedaży) i Sandero, których ujemny wpływ wynikał ze średniej ceny sprzedaży niższej od średniej w Grupie.
• Stabilny efekt miksu geograficznego, wynoszący +0,6 punktu, uzyskany dzięki bardzo dobrym wynikom sprzedaży w Europie.
• Ujemny efekt ilościowy (-4,6 punktu). Wzrost liczby zarejestrowanych egzemplarzy o 2,6% został zniwelowany wzrostem wyprzedaży samochodów pozostających na stanie w sieci niezależnych dealerów w pierwszym kwartale 2024 roku w porównaniu z tym samym kwartałem roku 2023 (-40 tysięcy egzemplarzy rok do roku).
• Dodatni wpływ sprzedaży do firm partnerskich (+ 2,4 punktu) dzięki wzrostowi kwot rachunków za prace badawczo-rozwojowe związanemu ze wzrostem liczby partnerów Grupy.
• Dodatni punkt efekt pozycji „Inne”, wynoszący 1,0 punkt, związany głównie z dobrymi wynikami w zakresie obsługi posprzedażnej.
Udział usług związanych z mobilnością w obrotach Grupy w pierwszym kwartale wyniósł 15 milionów euro, w porównaniu z 9 milionami euro w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Obroty Mobilize Financial Services (dawniej RCI Bank and Services) wyniosły w pierwszym kwartale 2024 roku 1,246 miliarda euro, co stanowi wzrost o 27,9% w stosunku do pierwszego kwartału roku 2023, dzięki wyższym stopom procentowym i wzrostowi średniej wartości portfela (54,2 miliarda euro) w porównaniu z pierwszym półroczem 2023.
Łączny zapas samochodów na dzień 31 września 2024 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) spadł do poziomu 530 000 samochodów:
• Zapasy Grupy – 228 000 samochodów
• Poziom zapasów w sieci niezależnych dystrybutorów – 302 000 samochodów.
Wielkość zapasów znacząco spadła w porównaniu do 580 000 samochodów pozostających na stanie w pierwszym kwartale 2023 roku.
Całkowity poziom zapasów na koniec marca był zgodny z normalnymi wahaniami sezonowymi, a portfel zamówień na koniec marca wyniósł 2,5 miesiąca prognozowanej sprzedaży.
Prognozy finansowe na rok 2024
Grupa Renault podtrzymuje prognozy finansowe na 2024 rok:
• marża operacyjna Grupy wyższa lub równa 7,5%
• free cash flow wyższy lub równy 2,5 miliarda euro.
Ofensywa produktowa oraz przyspieszona redukcja kosztów będą w 2024 roku dźwigniami dalszej poprawy wyników działalności i generowania znacznych środków pieniężnych.
• Rok 2024 będzie rokiem bezprecedensowym, z premierami 10 nowych modeli (7 nowych modeli Renault9, 2 modele Dacii i 1 model Alpine).
• Przyspieszenie obniżania kosztów i wprowadzenia na rynek kolejnych modeli, zarówno spalinowych, jak i elektrycznych, już się rozpoczęło i postępuje zgodnie z planem.
1 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.
2 Dane dla Europy według Stowarzyszenia ACEA.
3 Grupa Renault, samochody osobowe, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania.
4 Marka Renault, samochody osobowe, Europa.
5 Grupa Renault, samochody osobowe, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania.
6 Dane dla Europy według Stowarzyszenia ACEA.
7 Bez pickupów.
8 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany, Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.
9 Siedem premier nowych modeli Renault w 2024 roku, nie licząc Renault Dustera (na rynkach pozaeuropejskich) i liftingu modelu Captur.
INFORMACJA PRASOWA DO POBRANIA
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.