Komunikat Prasowy

Udostępnij

SAMOCHÓD AUTONOMICZNY: GRUPA RENAULT ZAPROPONUJE AMBITNĄ OFERTĘ POJAZDÓW Z 4. POZIOMEM AUTONOMICZNOŚCI DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO

● Grupa Renault podjęła się opracowania samochodu autonomicznego na najbliższe lata. W swych pracach potraktowała rozłącznie oczekiwania wobec samochodów do użytku prywatnego i potrzeby dotyczące pojazdów transportu publicznego:


• W przypadku samochodu do użytku prywatnego: wspomaganie w prowadzeniu jest ważniejsze niż jazda autonomiczna – prowadzenie pojazdu jest wspomagane przez systemy ADAS (zaawansowane systemy wspomagania prowadzenia) na najlepszym poziomie na rynku, zapewniające coraz wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.


• W transporcie publicznym jazda autonomiczna jest niezbędna i odgrywa pierwszorzędną rolę, by skutecznie spełnić rosnące potrzeby mobilności bezemisyjnej w terenie.


● W uzupełnieniu już prowadzonych prac badawczych i nawiązanej współpracy Grupa Renault połączyła swe siły z firmą WeRide, liderem technologii jazdy autonomicznej, by zorganizować premierowy pokaz w rzeczywistych warunkach drogowych od 26 maja podczas turnieju tenisowego Roland-Garros 2024.

Boulogne-Billancourt – Grupa Renault ma pragmatyczną wizję technologii i wychodzi z założenia, że innowacja ma sens jedynie wtedy, gdy służy innym, jest przystępna ekonomicznie i rzeczywiście przydatna jak najszerszej grupie użytkowników.


Postęp technologiczny pozwala dziś na oferowanie coraz sprawniejszych systemów wspomagania i przejmowania funkcji prowadzenia dostosowanych do różnych typów pojazdów i rodzajów użytkowania.


W samochodach do użytku prywatnego Grupa Renault proponuje już w większości modeli systemy wspomagania prowadzenia na najwyższym poziomie, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Bardziej zaawansowana automatyzacja niektórych funkcji, mająca na celu doprowadzenie do całkowitej autonomii samochodu, wydaje się obecnie mało realna z uwagi na obowiązujące przepisy, oczekiwania klientów, jak również koszty generowane złożonością technologii, jakie należy wdrożyć.


W odniesieniu do transportu publicznego Grupa Renault zamierza być znaczącym aktorem w dziedzinie zrównoważonej i autonomicznej mobilności. Z tą myślą koncern opracowuje platformę elektrycznego minibusa, zautomatyzowanego i przystosowanego do przyjęcia różnych rozwiązań z dziedziny automatyzacji dostarczanych przez wyspecjalizowane firmy partnerskie.


Od wielu lat prowadzone są eksperymenty, niektóre zostaną wkrótce ogłoszone, w szczególności prace prowadzone we współpracy z firmą WeRide, światowym ekspertem w dziedzinie pojazdów autonomicznych. Będzie to premierowy pokaz transportu publicznego w rzeczywistych warunkach drogowych, który odbędzie się za kilka dni podczas turnieju tenisowego Roland-Garros 2024.


Strategia Grupy Renault w dziedzinie pojazdów autonomicznych

Istnieje międzynarodowa zgoda co do sześciu poziomów „zautomatyzowanego i autonomicznego prowadzenia pojazdu”, od poziomu L0 (L od słowa „Level”) – bez jakiegokolwiek wspomagania w prowadzeniu – do poziomu L5, najwyższego, w którym samochód byłby całkowicie autonomiczny w każdej sytuacji, bez kierowcy.


W przypadku samochodów do użytku prywatnego Grupa Renault koncentruje swe wysiłki na poziomie L2, a nawet L2+, obejmującym liczne systemy wspomagania prowadzenia na najwyższym poziomie na rynku, dzięki którym samochody są bezpieczne i przyjemne w prowadzeniu w poczuciu pełnego zaufania. Są to przykładowo: aktywny regulator prędkości, wspomaganie utrzymania pasa ruchu lub – w niedługim czasie – funkcja automatycznego wyprzedzania. Mimo że kierowca korzysta ze wspomagania, to nadal pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie samochodu.


Nawet jeśli rozbudowanie tych systemów wspomagających pozostaje technicznie możliwe, Grupa Renault nie traktuje osiągnięcia poziomu L3 („eyes off”) jako priorytetu krótkoterminowego. Faktem jest, że automatyzację na poziomie L2 i autonomię poziomu L3 dzieli znaczący dystans technologiczny, ponieważ samochód musi już móc bezpiecznie poruszać się w skomplikowanym otoczeniu przy ograniczonej kontroli ze strony kierowcy. Na obecnym etapie koszt, jaki miałby ponieść klient w odniesieniu do korzyści w procesie prowadzenia samochodu, spowodowałby, że popyt byłby niewystarczający lub wręcz znikomy.


Koncern jest jednak gotowy, by konstrukcja jego samochodów mogła ewoluować w kierunku pojazdu autonomicznego, jeśli oczekiwania rynku, przepisy czy też koszty nowych technologii umożliwią wdrożenie tej zmiany.

Natomiast w dziedzinie transportu publicznego Grupa Renault uważa za zasadne oferowanie pojazdów autonomicznych, zważywszy na szacunkowe roczne zapotrzebowanie na kilka tysięcy minibusów w ciągu kilku najbliższych lat.


Autonomiczny minibus właściwym i niezbędnym rozwiązaniem dla transportu publicznego

Tylko w Europie ponad 400 dużych miast stopniowo stanie się strefami niskoemisyjnymi, które jednocześnie będą musiały nadal zapewniać mobilność swoim mieszkańcom.


Grupa Renault, przekonana o znaczeniu autonomicznego transportu publicznego, od wielu lat prowadzi eksperymenty, by stworzyć rozwiązanie najlepiej spełniające potrzeby samorządów lokalnych, jak przykładowo projekt Mach 2 ogłoszony w 2023 roku, w ramach którego od 2026 roku sieć transportu publicznego Metropolii Châteauroux (Francja) zasili flota zautomatyzowanych minibusów elektrycznych.


Docelowo prace te zaowocują opracowaniem przez Grupę Renault oferty zautomatyzowanej, elektrycznej platformy minibusa, stworzonej na bazie Nowego Renault Master, dostosowanej do zabudowy rozwiązaniami automatyzacji firm partnerskich, takich jak EasyMile, Milla lub WeRide.


Bardziej elastyczne w działaniu autonomiczne minibusy będą mogły pracować 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, całkowicie bezpiecznie i będą stanowić zeroemisyjną alternatywę lub opłacalne pod względem kosztów i emisji CO2/km w przeliczeniu na jednego pasażera uzupełnienie istniejących środków transportu (pociąg, tramwaj, autobus). Dodatkowy koszt robotyzacji i automatyzacji będzie skompensowany brakiem obsługi w pojazdach. Konieczna będzie jedynie zdalna kontrola do obsługi floty pojazdów.


WeRide, światowy specjalista w dziedzinie pojazdów autonomicznych

Grupa Renault rozpoczyna nową współpracę z firmą WeRide, uznanym na świecie ekspertem w dziedzinie autonomicznego prowadzenia pojazdów oraz handlowego wdrażania na dużą skalę pojazdów na poziomie autonomii L4, czyli zdolnych do samodzielnego kontrolowania sytuacji w czasie jazdy w określonym obszarze działania i pod zdalnym nadzorem, ale bez obsługi w pojazdach.


Gdy w 2018 roku Alliance Ventures1 inwestuje w bardzo młodą spółkę WeRide, działającą wtedy zaledwie od roku, przewiduje w przyszłości duże zapotrzebowanie na zbiorową mobilność autonomiczną.


Od tego czasu firma WeRide stała się światowym wzorcem w dziedzinie pojazdów autonomicznych z parkiem 700 samochodów autonomicznych (w tym 300 minibusów), który osiągnął przebieg 28 milionów kilometrów w Azji, na Środkowym Wschodzie i w Ameryce Północnej... a niedługo w Europie, we współpracy z Grupą Renault.


Grupa Renault pracuje nad wdrożeniem strategii w dziedzinie pojazdów autonomicznych. Dzięki doświadczeniom naszym i naszych partnerów, najlepszych w swoich dziedzinach, będziemy gotowi do przedstawienia na długo przed końcem tej dekady bardzo konkretnej oferty zeroemisyjnych minibusów autonomicznych, by spełnić rosnące potrzeby samorządów terenowych.

Gilles Le Borgne, dyrektor ds. badań i rozwoju Grupy Renault


Autonomiczne autobusy na turnieju Roland-Garros 2024

Renault jako partner premium turnieju wraz z firmą WeRide proponuje nowatorskie rozwiązanie eksperymentalnego transportu elektrycznymi autobusami autonomicznymi, które ułatwią dotarcie na korty Rolanda Garrosa i zaprezentują jednocześnie dojrzałość nowych technologii przeznaczonych do zautomatyzowanego transportu publicznego.


Od godziny 11.00 do 19.00 w dniach od 26 maja do 9 czerwca 2024 roku ta eksperymentalna usługa przewozu umożliwi przejazd z parkingu P2 (znajdującego się na skraju Lasku Bulońskiego) na stadion Roland-Garros oraz po zakończeniu meczów wyjazd z kortów Rolanda Garrosa, by udać się na Plac Porte d’Auteuil lub wrócić na parking P2.



1 Alliance Ventures jest strategicznym funduszem należącym do Aliansu Renault–Nissan–Mitsubishi i stworzonym do inwestowania w start-upy we wczesnej fazie rozwoju, których oprogramowania, produkty lub usługi mają służyć przyszłości przemysłu samochodowego.

Galeria

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies