Stories

Udostępnij

STORY: JAK ZMIENIAŁY SIĘ EKRANY DOTYKOWE W RENAULT – INTERAKTYWNA HISTORIA ERGONOMII I STYLISTYKI

Od momentu wprowadzenia na rynek modeli Clio IV i ZOE w 2012 roku samochody Renault są wyposażone w multimedialny ekran dotykowy umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. Ekran, początkowo niewielkich rozmiarów, umożliwiał dostęp do podstawowych funkcji, takich jak nawigacja czy sterowanie odtwarzaczem audio. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych kierowcy oczekują jednak rozwiązania bardziej intuicyjnego i przyjaznego dla użytkownika. Jest ono dziś dostępne za sprawą połączonego ekranu openR, w kształcie odwróconej litery „L”, który znajdziemy na przykład w modelach Scenic E-Tech 100% electric i Austral. OpenR wyznacza obecnie najwyższy standard na rynku w kwestiach stylistyki, ergonomii i innowacji.


W jaki sposób designerzy marki uwzględniają te wymagania w procesie projektowania ekranów w nowych modelach? W jaki sposób przewidują oni potrzeby i trendy, aby stworzyć właściwy rodzaj ekranu w odpowiednim momencie?


Ekrany dotykowe we wnętrzu samochodu podlegają nieustannym zmianom. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, poprosiliśmy o rozmowę ekspertów: Stéphane’a Maiorego, dyrektora ds. projektowania wnętrz Renault, oraz Marca Pinela, dyrektora ds. zaawansowanego projektowania doświadczeń użytkownika.


Ekrany do nawigacji i multimediów, wbudowane pośrodku deski rozdzielczej większości współczesnych samochodów, zaczęły zastępować radioodtwarzacze samochodowe na początku lat 2000. Z początku były one sterowane „ręcznie”, przy pomocy pokrętła lub joysticka. Następnie, w celu zwiększenia ergonomii i za sprawą nowych możliwości technologicznych, ekrany te stały się dotykowe.


Marka Renault zaczęła opracowywać ekrany dotykowe w okolicach 2007 roku, w fazie projektowania modelu Clio IV. Na początku było ciężko przekonać kierowców do przejścia na interfejs dotykowy! Stąd pokrętła, które jeszcze długo dublowały sterowanie przy pomocy dotyku.

Stéphane Maiore, dyrektor ds. projektowania wnętrz Renault


Joystick w zasięgu ręki


I tak w 2012 roku na rynku pojawiły się Clio IV i ZOE, dwa pierwsze modele Renault wyposażone w centralny ekran dotykowy. Ekran o przekątnej 7 cali umożliwiał kierowcom dotykowe sterowanie systemem multimedialnym R-Link, dostęp do ustawień samochodu, radia czy nawigacji z jednego miejsca.


Ekranom dotykowym wciąż towarzyszył jednak joystick, który wcześniej służył do obsługi tradycyjnych, bezdotykowych ekranów centralnych. W tym samym roku został on ulepszony za sprawą osi wielokierunkowej, która ułatwiła poruszanie się po interfejsie multimedialnym R-Link. Ta nowość została zastosowana w modelu Scenic XMOD i w gamie Megane. Z kolei w Espace IV została wprowadzona specjalna podpórka pod dłoń ułatwiająca korzystanie zarówno z joysticka, jak i z ekranu.


Z biegiem lat marka Renault stale udoskonalała ekrany dotykowe, dzięki czemu stawały się one coraz większe, bardziej interaktywne i bardziej zaawansowane.


Wycofanie joysticków na rzecz w pełni dotykowej obsługi nastąpiło szybko, aby użytkownicy mogli przenieść do wnętrza samochodu swoje przyzwyczajenia związane z telefonami czy tabletami.

Marc Pinel, dyrektor ds. zaawansowanego projektowania doświadczeń użytkownika


W ślad za smartfonem


Ekrany dotykowe w samochodach, podobnie jak smartfony, z biegiem lat zyskały na interaktywności, zwłaszcza że procesory i pamięć, ukryte „za szybką” i napędzające systemy multimedialne, stawały się coraz wydajniejsze. Również ekosystem, w którym funkcjonują ekrany, poszedł do przodu za sprawą zaawansowanych funkcji, takich jak połączenie ze smartfonem, sterowanie głosem czy kompatybilność z wirtualnymi asystentami. Ponadto rozszerzony został wachlarz wbudowanych aplikacji, aby zapewnić jak najbogatsze i coraz bardziej spersonalizowane doświadczenie użytkownika.


Rok 2014 przyniósł znaczącą zmianę w kwestii kształtu ekranów, która wywróciła do góry nogami ówczesne standardy w branży motoryzacyjnej. Piąta generacja Renault Espace została wyposażona w pionowy – a nie poziomy jak dotychczas – ekran dotykowy o przekątnej 8,7 cala, aby zapewnić użytkownikom doświadczenie jeszcze bardziej zbliżone do korzystania ze smartfona. Dostęp do internetu umożliwia wyświetlanie w czasie rzeczywistym prognozy pogody czy informacji o korkach, a także wyszukiwanie lokalne.


Stéphane Maiore wspomina okres pierwszych prób: W 2010 roku przykleiliśmy taśmą do deski rozdzielczej iPada, aby sprawdzić, jakie możliwości może nam dać pionowy format. Byliśmy pierwszą marką, która wypuściła na rynek ekrany w takim formacie i takiej orientacji.


Marc Pinel dodaje: chodziło o pokazanie szybkości interakcji i przewagi pionowego ekranu przy wyświetlaniu mapy.


Multimedialny ekran dotykowy umieszczony pionowo szybko rozprzestrzenił się w innych modelach, takich jak Megane IV (2016), Koleos II (2017), Clio V (2019) czy Captur II (2019).


Podwójny ekran openR – szczytowe osiągnięcie


Jednocześnie inżynierowie myśleli już o następnym kroku, mając na uwadze szybkość, z jaką zmieniają się trendy w świecie cyfrowym. W tamtym czasie panowały dwa zasadnicze trendy: pierwszym było pojawienie się drugiego ekranu na desce rozdzielczej, na wprost kierowcy, a drugim – potrzeba lepszej ergonomii, dającej większe poczucie bezpieczeństwa.


W ten sposób wykształciła się nowa forma ekranu, łącząca w sobie ekran z zegarami i wskaźnikami oraz ekran systemu multimedialnego – to „podwójny ekran w jednym” w kształcie odwróconej litery „L” („L-Shape”), testowany w samochodach koncepcyjnych, takich jak TreZor (2016), SYMBIOZ (2017) i MORPHOZ (2019).


W 2022 roku został on wprowadzony po raz pierwszy w modelu seryjnym – konkretnie w Megane E-Tech 100% electric. Nazwa: openR. Efekt: porywający!


Ekran dotykowy openR składa się z płyt pionowej o przekątnej 12 cali i poziomej o przekątnej 12,3 cala, a łączna ich powierzchnia wynosi 774 cm2.


Funkcjonalność, estetyka i elegancja to trzy kluczowe pojęcia, jakimi kierowali się projektanci ekranu openR: Wraz z ekranem openR chcieliśmy scentralizować jeden system w jednym urządzeniu, a przy tym zapewnić zarówno ekran poświęcony parametrom jazdy, jak i ekran do multimediów – wyjaśnia Marc Pinel.


Z tej inspiracji powstała prawdziwa symbioza między systemem cyfrowym i konfiguracją ekranu, gdzie „każda rzecz jest na swoim miejscu”.


Poza kwestiami praktycznymi stylistyka ekranu sprawia, że jest on czymś więcej niż zwykłym „przedmiotem użytkowym” – staje się prawdziwym wyrazem emocji. Za każdym razem, gdy drzwi samochodu się otwierają, wzrok przyciąga właśnie ten ekran i stale przypomina o sojuszu technologii i estetyki, który charakteryzuje erę Renaulution.


Jego system operacyjny – openR link – jest owocem tego podejścia. Uproszczenie menu i nawigacji po ekranie pozwoliło zmniejszyć liczbę operacji i zapewnić natychmiastowy dostęp do kluczowych funkcji. Jest to znaczący postęp w ergonomii wnętrza samochodu, który uwalnia użytkownika od niepotrzebnych ograniczeń.


Doświadczenie klienta – impuls dla innowacji


Prawdziwa rewolucja związana z niezwykłym kształtem ekranu openR bierze się ze zrozumienia i uwzględnienia nawyków i potrzeb użytkowników.


To nieustanne poszukiwanie ulepszeń i innowacji było inspiracją do przyjęcia w tym projekcie praktycznego podejścia i przeprowadzenia paneli konsumenckich w celu szybkiego i regularnego testowania prototypów. W fazie opracowywania Megane E-Tech 100% electric i ekranu openR wykonano statyczną makietę kokpitu w celu przeprowadzenia testów wśród rzeczywistych użytkowników – opowiada Marc Pinel.

Te działania pozwoliły zebrać cenne informacje zwrotne, dzięki którym można było odpowiednio dostosować dalsze rozwiązania, zgodnie z procesem ciągłego udoskonalania.


Marc Pinel zdradza nam, że klienci testujący panel, zmuszeni do wyboru między wbudowanym systemem a swoimi ulubionymi aplikacjami mobilnymi, często wciąż preferowali wygodę korzystania z własnego smartfona umieszczonego w uchwycie na desce rozdzielczej. Nasuwało się więc oczywiste rozwiązanie – zintegrować te znajome aplikacje z ekosystemem samochodu, tak aby zapewnić kierowcy doświadczenie bardziej zbliżone do korzystania ze smartfona, a przede wszystkim wzbudzić zaufanie.


Zrozumienie tych potrzeb wymaga zanurzenia się w świecie cyfrowym, gdzie trendy ewoluują z zawrotną prędkością, odmiennie niż cykl opracowywania nowych samochodów. Pomiędzy Clio IV a V było sześć generacji iPhone’a! – podkreśla Stéphane Maiore, aby uzmysłowić nam, jak duża jest to rozbieżność.


Jaka przyszłość czeka ekrany dotykowe w samochodach?


Podwójny ekran openR w kształcie odwróconej litery „L”, dzisiejszy symbol innowacji, niekoniecznie jest dostosowany do wszystkich potrzeb i wszystkich pojazdów. W najnowszym Renault 5 E-Tech 100% electric ekran pokładowy o przekątnej 10,1 cala i ekran multimedialny o przekątnej 10 cali wracają do położenia poziomego.


Dlaczego? W celu zachowania spójności ze stylistyką wnętrza z całkowicie poziomą deską rozdzielczą, a także ze względów ergonomicznych.


Powiedzenie „do trzech razy sztuka” nabiera pełnego sensu, gdy odkryjemy niezwykły panoramiczny ekran złożony z trzech płyt w modelu Renault Grand Koleos, wprowadzonym ostatnio na rynek koreański. Ten dotykowy ekran zachowuje poziomy układ, ale jest wydłużony aż do miejsca pasażera z przodu, aby mógł on w pełni uczestniczyć w doznaniach multimedialnych przeżywanych na pokładzie.


Ekran może rozpraszać uwagę, stąd tak istotne jest jego umiejscowienie. Dlatego w ekranie następnej generacji priorytetem będzie bezpieczeństwo, tak aby zminimalizować rozpraszające bodźce w polu widzenia.

Marc Pinel


Temu wyzwaniu towarzyszy nieustanna potrzeba adaptacji kształtu ekranów do rozwoju technologii cyfrowych, tak aby zapewnić użytkownikom optymalne i bezpieczne korzystanie z nich.


Przyszłość naszych kokpitów będzie się opierała na ciągłym poszukiwaniu innowacji, adaptacji i bezpieczeństwa w celu zapewnienia coraz bardziej ergonomicznego, płynnego i intuicyjnego doświadczenia z jazdy. Analiza krytyczna naszych dotychczasowych koncepcji skłania nas do trzeźwego spojrzenia w przyszłość: być może pewnego dnia niezbędne stanie się ukrywanie ekranów, aby połączyć dostępność z dyskrecją.

Galeria

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies