Komunikat Prasowy

Udostępnij

Wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2024 roku: Grupa Renault pobiła kolejny rekord i nadal poprawia wyniki

Rekordowa zyskowność w pierwszym półroczu 2024 roku:

Przychody Grupy Renault: 27,0 miliarda euro, +0,4% w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2023 r. i +3,7% przy uwzględnieniu referencyjnego kursu wymiany z 2023 roku1

Przychody sektora samochodowego: 24,4 miliarda euro, -1,9% w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2023 r. i +1,2% przy uwzględnieniu referencyjnego kursu wymiany z 2023 roku1

Rekordowa zyskowność:

- Marża operacyjna Grupy: 8,1% przychodów (+0,5 punktu w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku) – wzrost o 0,1 miliarda euro w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami ubiegłego roku

- Marża operacyjna w sektorze samochodowym: 6,6% przychodów (+0,4 punktu w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku)

Wynik netto: 1,4 miliarda euro (po uwzględnieniu straty w wysokości 440 milionów z tytułu zbycia udziałów Nissana)

Bardzo dobry poziom free cash flow: 1,3 miliarda euro dzięki doskonałym wynikom na działalności operacyjnej. Kwota ta obejmuje 600 milionów euro dywidendy Mobilize Financial Services oraz uwzględnia spadek zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 209 milionów euro

Rekordowa pozycja finansowa netto sektora samochodowego: 4,9 miliarda euro na dzień 30 czerwca 2024 roku (wzrost o 1,1 miliarda euro w porównaniu z 31 grudnia 2023 roku)


Uzupełniające się marki samochodowe, które odnotowują wzrost:

• Marka Renault – numer 3 w Europie, numer 1 we Francji i lider na rynku elektrycznych samochodów dostawczych2

• Dacia plasuje się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek w Europie, a Sandero jest najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich kanałach dystrybucji

• Alpine – wysoki, dwucyfrowy wzrost i to jeszcze przed wprowadzeniem nowych modeli

Imponujący portfel zamówień Grupy w Europie odpowiada 2,6-miesięcznej przewidywanej sprzedaży i odzwierciedla wysoki poziom zamówień


Bardzo wyważony poziom zapasów – łącznie 500 tysięcy samochodów na dzień 30 czerwca 2024 roku (o 69 tysięcy sztuk mniej rok do roku)


Grupa Renault podtrzymuje prognozy finansowe na 2024 rok:

• Marża operacyjna Grupy ≥ 7,5%

Free cash flow ≥ 2,5 miliarda euro.


Rekordowe wyniki są owocem ogromnej pracy wykonanej przez pracowników Grupy Renault w ciągu ostatnich lat. Nasze wysiłki w celu redukcji kosztów i ukierunkowania polityki sprzedaży na generowanie wartości są widoczne w nowej gamie samochodów, najlepszej jaką mieliśmy na przestrzeni ostatnich 30 lat. Wykorzystaliśmy tradycyjne dźwignie poprawy efektywności, ale także reaktywowaliśmy pokłady innowacyjności, które kiedyś zapewniły naszej firmie złoty wiek.

Od kilku miesięcy przyspieszamy transformację przedsiębiorstwa – chcemy stać się najbardziej postępową europejską firmą samochodową. Pięć wyspecjalizowanych business unit, interdyscyplinarne podejście uwzględniające stworzenie całego ekosystemu, rozbudowa łańcucha zaopatrzenia, optymalizacja kluczowych procesów (program „speed of lightness”), wykorzystanie AI na wszystkich szczeblach i we wszystkich łańcuchach wartości to kluczowe składniki nowego sekretnego przepisu Grupy Renault na sukces. Elastyczność, zwinność i innowacje nadal będą siłą napędową, która pozwoli na poprawę wyników i efektywną alokację kapitału. A co najważniejsze, pracownicy Grupy Renault są w pełni zaangażowani w proces transformacji. To właśnie ich pasja i zaangażowanie są źródłem trwałej wartości dla wszystkich interesariuszy – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.



Wyniki finansowe


Przychody Grupy Renault wyniosły 26,958 miliarda euro, czyli o 0,4% więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku. Bez uwzględnienia różnic kursowych3 wzrost wyniósł 3,7%.


Przychody sektora samochodowego wyniosły 24,372 miliarda euro (spadek o 1,9% w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku). W tym uwzględnione są straty kursowe w wysokości 3,1 punktu (-779 milionów euro), związane głównie z dewaluacją argentyńskiego peso, a także w mniejszym stopniu tureckiej liry. Bez uwzględnienia różnic kursowych1 wzrost wyniósł 1,2%. Na powyższe zmiany złożyły się w głównej mierze następujące czynniki:


• Efekt cenowy, wynoszący +1,8 punktu, który odzwierciedla kontynuację polityki handlowej ukierunkowanej na generowanie wartości oraz wzrost cen w celu skompensowania niekorzystnych kursów walut w Argentynie i w Turcji. Zgodnie z zapowiedzią Grupa Renault weszła w fazę stabilizacji cen połączonej ze zmianą pozycjonowania cenowego produktów dzięki wcześniejszej redukcji kosztów.

• Dodatni efekt miksu produktów (+1,0 punktu) odzwierciedla stopniową poprawę, która zbiegła się w czasie z ostatnimi premierami modeli Grupy (Scenic, Rafale i Espace). Pozwolił również z nadwyżką skompensować niekorzystny wpływ ostatniej fazy cyklu życia modelu Zoe i niesłabnący sukces Sandero. Ta korzystna tendencja będzie coraz bardziej wyraźna w nadchodzących kwartałach.

• Dodatni miks geograficzny wynoszący +1,1 punktu dzięki działalności Grupy w Europie.

• Ujemny efekt wolumenu wynoszący -4,7 punktu. Wzrost liczby zarejestrowanych egzemplarzy o 1,9% został zniwelowany wyprzedażą samochodów pozostających na stanie w sieci niezależnych dealerów w pierwszym kwartale 2024 roku. Dla porównania w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku stan zapasów znacznie wzrósł.

Na dzień 30 czerwca 2024 roku łączny poziom zapasów reprezentował bardzo dobry poziom i wyniósł 500 tysięcy samochodów (spadek o 69 tysięcy sztuk rok do roku), w tym 369 tysięcy w sieci niezależnych dealerów i 131 tysięcy sztuk w jednostkach należących do Grupy.

• Stabilny wpływ sprzedaży dla partnerów wynoszący +0,2 punktu. Zgodnie z oczekiwaniem nastąpił spadek sprzedaży samochodów nowych dla partnerów w przejściowym roku przed planowanymi debiutami rynkowymi nowych modeli. Został jednak skompensowany refakturowaniem kosztów prac badawczo-rozwojowych w związku z rozwojem współpracy z partnerami Grupy.

• Dodatni wpływ pozycji „Inne” (+1,8 punktu) dzięki doskonałym wynikom w obsłudze posprzedażnej i sprzedaży samochodów używanych.


Marża operacyjna Grupy osiągnęła rekordową wysokość 8,1% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2023 roku było to 7,6% (+0,5 punktu).


Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 1,6 miliarda euro. W pierwszym półroczu 2023 roku było to 1,541 miliarda euro. Oznacza to poprawę o 0,4 punktu do 6,6% przychodów sektora samochodowego w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku. Na powyższe zmiany złożyły się w głównej mierze następujące czynniki:


• Zyski kursowe w wysokości 93 milionów euro to głównie efekt spadku wartości liry tureckiej, co miało wpływ na koszty produkcji w Turcji.

• Ujemny wpływ wolumenu w wysokości 329 milionów euro wynikł głównie ze wspomnianej powyżej wyprzedaży zapasów.

• W pierwszym półroczu 2024 roku połączony efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia modeli był dodatni (+51 milionów euro). Koszty spadły o 262 miliony euro dzięki wysokiej efektywności zakupów, a także, w mniejszym stopniu, dzięki spadkowi cen surowców. Łącznie oba te czynniki przełożyły się na wygenerowanie 313 milionów euro.


Grupa Renault kontynuuje proces redukcji kosztów, na czym również korzystają klienci. Dzięki temu może zwiększać swoją konkurencyjność i oferować samochody atrakcyjne zarówno cenowo, jak i pod względem wyposażenia, a jednocześnie kompensuje koszt zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza w przypadku nowych modeli i restylingu. Strategia Grupy Renault zakłada wykorzystanie obu tych czynników w jednym celu, jakim jest poprawa marży.


• Dodatni wpływ R&D wyniósł 153 miliony euro: wzrost nakładów brutto na prace badawczo-rozwojowe i spadek stopy kapitalizacji (-6,2 punktu w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku) zostały z nadwyżką skompensowane refakturowaniem kosztów R&D dzięki rozwojowi współpracy Grupy z innymi partnerami z branży, a także niższymi odpisami amortyzacyjnymi od kapitalizowanych wydatków.

• Wzrost kosztów ogólnozakładowych o 109 milionów euro to głównie efekt zwiększonych nakładów na ofensywę marketingową marek Grupy, a także na zapewnienie obecnych wyników w sportach samochodowych.

• Przed wyłączeniem jednostki Horse z konsolidacji aktywa przeznaczone do sprzedaży zostały ujęte zgodnie z MSSF 5, a ich amortyzacja została zakończona. Po wyłączeniu Horse z konsolidacji w dn. 31 maja 2024 roku Horse wystawia Grupie Renault faktury, które obejmują koszty amortyzacji oraz marżę Horse. Połączony efekt tych dwóch czynników przełożył się na kwotę 55 milionów euro w czerwcu.


Udział Mobilize Financial Services (finansowanie sprzedaży) w marży operacyjnej Grupy osiągnął 593 miliony euro – o 75 milionów euro więcej niż w pierwszym półroczu 2023 roku. Jest to głównie efekt dalszego silnego rozwoju finansowania dla klientów jak również jednorazowej straty w wysokości 37 milionów euro na wycenie swapów w pierwszym półroczu 2023 roku.


Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wynoszą -277 milionów euro (w porównaniu z +56 milionami euro w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku). Obejmują w szczególności nadwyżkę w wysokości 286 milionów euro z tytułu wyłączenia jednostki Horse z konsolidacji, stratę na zbyciu udziałów Nissana w marcu 2024 roku na kwotę 440 milionów euro oraz koszty restrukturyzacji w wysokości 123 milionów euro.


Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,898 miliarda euro, w porównaniu do 2,096 miliarda euro w pierwszym półroczu 2023 roku.


Wynik finansowy zamknął się stratą 385 milionów euro w porównaniu z 260 milionami euro straty w pierwszym półroczu 2023 roku. Jest to głównie skutek hiperinflacji w Argentynie.


Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się zyskiem 195 milionów euro, wobec 566 milionów euro w pierwszym półroczu 2023 roku.


Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 328 milionów euro (278 milionów euro w pierwszym półroczu 2023 roku). Efektywna stawka opodatkowania na koniec czerwca 2024 roku wyniosła 17%, tj. o 2 punkty więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 roku. Jest to efekt pierwszego roku implementacji dyrektywy w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (tzw. Filar 2), a także wpływu podatków odroczonych.


Wynik netto wyniósł 1,380 miliarda euro, już po uwzględnieniu straty na zbyciu udziałów Nissana. Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) wyniósł 1,293 miliarda euro (4,74 euro/akcję).


Zdolność do samofinansowania sektora samochodowego w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosła 2,972 miliarda euro. Wymieniona kwota obejmuje 600 milionów euro dywidendy z Mobilize Financial Services.


Bez uwzględnienia zbycia aktywów wskaźnik CAPEX i R&D netto Grupy wyniósł 2,143 miliarda euro, tj. 7,9% przychodów. W pierwszym półroczu 2023 roku było to 6,9%. Wartość zbytych aktywów zamknęła się kwotą 28 milionów euro (197 milionów euro w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku. Po uwzględnieniu zbycia aktywów wartość wskaźnika wynosi 7,8%.


Free cash flow4 osiągnął poziom 1,257 miliarda euro. Odnotowano spadek zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 209 milionów euro.


Na dzień 30 czerwca 2024 roku pozycja finansowa netto sektora samochodowego osiągnęła rekordowy poziom 4,860 miliarda euro w porównaniu z 3,724 miliarda euro na dzień 31 grudnia 2023 roku, co oznacza wzrost o 1,136 miliarda euro. Jest to efekt bardzo dobrego free cash flow, wyłączenia jednostki Horse z konsolidacji (420 milionów euro), środków pieniężnych otrzymanych po zbyciu udziałów Nissana (358 milionów euro), a także dywidendy wypłaconej przez Nissana (142 miliony euro). Wzrost pozycji finansowej netto został częściowo zniwelowany wypłatą 628 milionów euro dywidendy dla akcjonariuszy oraz inwestycjami finansowymi w kwocie 355 milionów euro (w tym 215 milionów euro na rzecz Flexis SAS).


Rezerwa płynności na koniec czerwca 2024 roku utrzymywała się na wysokim poziomie 17,6 miliarda euro.


Prognozy na rok 2024


Grupa Renault podtrzymuje prognozy finansowe na 2024 rok:

uzyskanie marży operacyjnej Grupy ≥ 7,5%

free cash flow ≥ 2,5 miliarda euro


Skonsolidowane wyniki Grupy Renault

Informacje dodatkowe

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30 czerwca 2024 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 24 lipca 2024 roku.

Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania półrocznych sprawozdań Grupy Renault.

Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za pierwsze półrocze 2024 roku jest dostępne na stronie www.renaultgroup.com w rubryce „Finance”.


Konferencja na temat wyników finansowych w pierwszym półroczu 2024 roku

Link do konferencji (w jęz. angielskim), która odbyła się 25 lipca 2024 roku o godz. 8.00 i jest dostępna online: Conférence S1 2024





1 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.

2 Bez pickupów.

3 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.

4 Free cash flow operacyjny: wolne przepływy pieniężne po uwzględnieniu odsetek i podatków (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych notowanych na giełdzie) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe.

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies