Komunikat Prasowy
• Estafette Concept to wizja przyszłych elektrycznych samochodów dostawczych Renault i zapowiedź modeli, które będą produkowane przez Flexis, niezależną spółkę założoną przez Grupę Renault, Grupę Volvo i Grupę CMA CGM w celu sprostania wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną i logistyką ostatniego kilometra.
• Zaprojektowany do użytku miejskiego Estafette Concept jest kompaktowy, a jednocześnie bardzo przestronny. Ten w 100% elektryczny samochód dostawczy łączy w sobie wymiary Kangoo L2 ze zwrotnością Clio i pojemnością przestrzeni ładunkowej Trafica L1H2.
• Stworzony z myślą o potrzebach zawodowych kierowców Estafette Concept został zaprojektowany w oparciu o zebrane od nich informacje zwrotne i z uwzględnieniem ich potrzeb. To umożliwiło zoptymalizowanie operacji przewozowych pod względem czasu ich trwania i bezpieczeństwa.
• W 100% elektryczny i podłączony do sieci Estafette Concept wykorzystuje technologię SDV (Software Defined Vehicle, czyli technologię pojazdów opartych na oprogramowaniu) platformy FlexEVan opracowanej przez Ampere. Elektronika pokładowa SDV, niezbędna dla zwiększania wydajności i rentowności samochodów elektrycznych nowej generacji, umożliwia wzbogacenie samochodów o szereg zaawansowanych funkcji, takich jak aktualizacje w czasie rzeczywistym i przeglądy zapobiegawcze. Jednocześnie przyczynia się do obniżenia kosztów użytkowania o około 30%.
W związku z gwałtownym rozwojem internetowych platform sprzedażowych wykładniczo rosną wolumeny dostaw towarów, podczas gdy dostęp do centrów miast dla ruchu kołowego jest coraz bardziej ograniczany. W tej nowej rzeczywistości staje się jasne, że standardowe samochody dostawcze będą coraz mniej odpowiednie dla kierowców, użytkowników biznesowych i kupców. Mając to na uwadze, 65 lat po tym, jak model Renault Estafette zrewolucjonizował świat furgonetek, Renault zaprojektowało nowy idealny miejski furgon. Projekt powstał w oparciu o nową platformę FlexEVan, opracowaną na potrzeby elektrycznych samochodów dostawczych przez spółkę Flexis (której Grupa Renault jest partnerem). Jego założenia techniczne opracowano z uwzględnieniem potrzeb, informacji zwrotnych i opinii użytkowników biznesowych, mając zarazem na uwadze dwa główne cele: bezpieczeństwo kierowców i przewożonych przez nich ładunków oraz oszczędność czasu.
Cieszymy się z naszego wkładu w realizację wizji Grupy Renault i jej partnerów – Grupy Volvo oraz Grupy CMA CGM – której celem jest zrewolucjonizowanie miejskiej logistyki, aby była bardziej zrównoważona, bezpieczniejsza i w pełni wpisywała się w tkankę miejską z korzyścią dla wszystkich – zarówno kierowców, jak i mieszkańców. Estafette Concept jest pierwszym przykładem tego, jak będą wyglądały samochody dostawcze jutra: zaprojektowany specjalnie do jazdy po mieście, kompaktowy, podłączony do sieci i zapewniający w pełni zrównoważone dostawy.
Philippe Divry, dyrektor generalny spółki Flexis SAS
Estafette, czyli innowacyjność zapisana w genach
Estafette Concept, godny spadkobierca kultowego vana Renault z 1959 roku, ma z nim znacznie więcej wspólnego niż tylko dobroduszne „spojrzenie” okrągłych reflektorów. Obydwa wyróżniają się zmysłem innowacyjności i praktyczności. Podczas gdy jego poprzednik zapoczątkował charakterystyczną dla całej gamy modeli marki Renault (osobowych i dostawczych) koncepcję „wszystko z przodu” – silnik i układ przeniesienia napędu – aby zwolnić maksimum miejsca dla przestrzeni ładunkowej, nowy Estafette 4.0 jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej elektrycznej platformie FlexEVan, która ma zrewolucjonizować ofertę samochodów dostawczych. Obydwa zostały zaprojektowane tak, aby ułatwić życie firmom przewozowym, kierowcom, fachowcom i kupcom, czego wyrazem jest ich kompaktowa budowa. Obszerne wewnątrz i kompaktowe na zewnątrz, mogą przewozić duże ładunki, a przy tym pozostają łatwe do zaparkowania. Obydwa są wyposażone w zapewniające niezrównaną wygodę i bezpieczeństwo boczne drzwi przesuwne.
Obydwa też powstały na potrzeby użytkowników biznesowych i we współpracy z nimi. W 1959 roku, na potrzeby promowania debiutu rynkowego Estafette, Renault zorganizowało nawet krajowe mistrzostwa dostaw! Dalszy ciąg historii nastąpi za dwa lata, gdy Estafette Concept przeistoczy się w model przeznaczony do produkcji seryjnej.
Design nadwozia
Estafette Concept ma zmienić postrzeganie samochodów dostawczych w mieście dzięki kompleksowej koncepcji zarówno wnętrza, jak i nadwozia. Należy wydobyć te samochody z cienia i nadać im łagodne, a zarazem wyraziste kształty podkreślone kolorami w stylu pop.
Sandeep Bhambra, dyrektor ds. zaawansowanego designu samochodów koncepcyjnych w firmie Ampere
Proporcje nadwozia, które umożliwiają pozycję stojącą
Mierzący 4,87 m długości i 1,92 m szerokości Estafette Concept jest zbliżony wymiarami do Kangoo L2 (4,91 × 1,86 m). Podobnie jak Kangoo mieści się na standardowym miejscu postojowym (obydwa mają poniżej 5 metrów długości), a jednocześnie jest bardziej zwrotny za sprawą promienia zawracania porównywalnego z Clio (nieco ponad 10 metrów). Estafette Concept jest jednak znacznie wyższy (2,59 m w porównaniu do 1,85 m), przez co kształt jego nadwozia jest zdecydowanie bardziej pionowy. Dzięki temu kierowca może swobodnie i komfortowo przemieszczać się we wnętrzu w pozycji stojącej między kokpitem a przestrzenią ładunkową.
Drzwi, które ułatwiają codzienną pracę
Boczne drzwi przesuwne typu Galandage dają się otworzyć jednym ruchem, dzięki czemu kierowca nie musi ich odsuwać do końca jak w standardowych furgonetkach. To znaczna oszczędność czasu i gwarancja mniejszego zmęczenia nadgarstka kierowcy pod koniec dnia pracy, po wielokrotnym otwieraniu i zamykaniu drzwi.
Pionowe roletowe tylne drzwi zwijają się samoczynnie i odsłaniają całą wysokość wnętrza vana. W przeciwieństwie do tylnej klapy czy dwuskrzydłowych drzwi nie wymagają żadnej wolnej przestrzeni za samochodem. Dzięki temu van może podjechać na wstecznym biegu bezpośrednio do rampy załadowczej, co ułatwia załadunek towarów do wnętrza. Przy każdym otwarciu drzwi roletowych automatycznie wysuwa się duży stopień, zaprojektowany specjalnie na potrzeby załadunku towarów, których łączna możliwa objętość jest zbliżona do ładowności Trafica L1H2 (7,1 m3). Wyładunek towarów odbywa się w całkowicie bezpieczny sposób wyłącznie przez boczne drzwi przesuwne od strony chodnika.
Opływowe kształty
Idealnie płynne, gładkie i pozbawione najdrobniejszych nierówności kształty Estafette Concept, z wyjątkiem krawędzi podkreślającej listwę ozdobną grilla, przywodzą na myśl miękkość i technologiczną perfekcję, na podobieństwo niektórych domowych przedmiotów, takich jak np. lodówka SMEG czy pozbawione wszelkich ostrych elementów zabawki.
Dach w kolorach pop
Gdyby wszystkie samochody dostawcze mogły mieć dachy w kolorach pop, nasze miasta widziane z lotu ptaka stałyby się o wiele bardziej urzekające! Właśnie takie rozwiązanie wybrano dla Estafette Concept, którego dach w kolorze żółtym Tropique wieńczy kabinę w kolorze szarym Helium. Dwukolorowe nadwozie posiada również tę zaletę, że łagodzi wrażenie niespotykanej wysokości samochodu.
Silna identyfikacja wizualna
Umieszczona pod przednią szybą, mocno wyprofilowana listwa ozdobna grilla wyróżnia się na tle gładkich kształtów przodu nadwozia Estafette Concept i wzmacnia identyfikację wizualną marki. Podświetlane logo Renault „Nouvel’R” powtarza się na końcach listwy ozdobnej i współtworzy nową sygnaturę świetlną LED w postaci dużych, pionowych fragmentów logo.
W dolnej części przodu nadwozia znajdują się dwa duże, okrągłe reflektory wzmacniające efekt techno auta dzięki technologii 3D. Są one połączone czarną listwą ozdobioną monogramem Renault, w którą wbudowana jest kamera. Nazwa „Renault” widnieje również na listwach ochronnych progów nadwozia dla wzmocnienia identyfikacji wizualnej marki.
Trójczęściowa przednia szyba
Ogromna, panoramiczna przednia szyba, zapewniająca kierowcy wrażenie zanurzenia w miejskim krajobrazie, posiada przedłużenie w postaci dwóch bocznych szklanych paneli, tworzących w połączeniu z nią przeszklony tryptyk. Dzięki dyskretnie ukrytym słupkom szyba stwarza od zewnątrz wrażenie nowoczesnej „przyłbicy kasku” i przypomina o atutach samochodu w zakresie bezpieczeństwa.
Design wnętrza
Kabina Estafette Concept jest bardzo spójna w swojej koncepcji i zaprojektowana z myślą o obniżeniu całkowitych kosztów posiadania. Ta przemyślana konstrukcja upraszcza codzienną pracę kierowcy i umożliwia codzienne intensywne użytkowanie. Wyposażono ją w szereg inteligentnych systemów chroniących użytkowników w ich codziennej pracy w środowisku miejskim.
Yannick Bignon, dyrektor projektu LCV Design w firmie Ampere
Niezwykle ergonomiczna strefa kokpitu
Kokpit jest w całości pomalowany na jasnożółty kolor i wyposażony tylko w jeden fotel, przeznaczony dla kierowcy. Składane siedzenie zamontowane po prawej stronie jest przeznaczone wyłącznie do celów szkoleniowych. Umieszczony na podeście fotel kierowcy zapewnia wygodną i bezpieczną pozycję za kierownicą. Kierowca musi jedynie obrócić się z fotelem w prawo, aby móc w naturalny sposób, bez obciążania tułowia lub nóg, przejść do pozycji stojącej. Wnętrze umożliwia poruszanie się we w pełni wyprostowanej pozycji osobom o wzroście do 1,90 m. Podest fotela jest wyposażony w 7 szufladowych schowków: 3 po lewej i 4 po prawej stronie.
Modułowa deska rozdzielcza w stylu techno
Podzielona na dwie części deska rozdzielcza Estafette Concept tworzy nieosłaniającą kierownicy przestrzeń w stylu techno z 7-calowym ekranem zespołu wskaźników i przesuniętym w prawo, ale skierowanym w stronę kierowcy dużym, 12-calowym ekranem. U jego podstawy oraz pośrodku kierownicy i po jej lewej stronie rozmieszczonych jest szereg widżetów umożliwiających bezpośredni dostęp do wybranych funkcji. Dzięki otwartej technologii system multimedialny może być wzbogacany o różne aplikacje wykorzystywane przez potencjalnych użytkowników samochodu.
Na końcach deski rozdzielczej znajdują się dwa 10-calowe pionowe ekrany wyświetlające obrazy stref za samochodem przesyłane z kamer zewnętrznych.
Po prawej stronie nie sposób nie zauważyć cylindrycznego kształtu deski rozdzielczej. Stanowi on solidną przeciwwagę dla technologicznego wyrafinowania ekranów po lewej stronie. System rowków, znajdujących się zarówno na cylindrze, jak i pod deską rozdzielczą, umożliwia montaż różnych mobilnych, otwartych lub zamkniętych modularnych schowków
Drugi cylinder tej samej wielkości pełni rolę schowka nad przednią szybą zamiast montowanej w tym miejscu standardowo półki.
Duże płaskie powierzchnie oraz tła ekranów zdobi siatka małych kwadratów tworzących efekt 3D.
Funkcjonalna i w pełni zabezpieczona przestrzeń ładunkowa
Przestrzeń ładunkowa jest oddzielona od kokpitu przesuwnymi drzwiami. Zamyka się ona automatycznie z chwilą opuszczenia samochodu przez kierowcę lub jego powrotu do kokpitu, dzięki czemu ładunek pozostaje zawsze bezpieczny. Cztery opuszczane półki umożliwiają racjonalne, uporządkowane rozlokowanie towarów.
Maksymalne bezpieczeństwo w użytkowaniu
Cały design, zarówno nadwozia, jak i wnętrza, został szczegółowo przemyślany pod kątem zapewnienia płynności pracy i maksymalnego bezpieczeństwa. I tak na przykład w żadnym momencie codziennie pokonywanych tras kierowca nie musi otwierać tylnych drzwi roletowych ani wysiadać od strony jezdni. Nie tylko dla własnego bezpieczeństwa, ale także dla bezpieczeństwa ładunku, który ani przez chwilę nie pozostaje dostępny ani widoczny z zewnątrz.
SDV – katalizator zmian w projektowaniu i wyposażaniu samochodów dostawczych
Aby uczynić samochód inteligentnym, wszczepiliśmy mu prawdziwy mózg, którego dwie półkule połączone są wysokowydajnym układem nerwowym.
Antoine Vuillaume, dyrektor ds. programu SDV w firmie Ampere
Estafette Concept jest pierwszym samochodem Grupy Renault wyposażonym w architekturę elektroniczną SDV (Software Defined Vehicle), torującym drogę dla elektrycznych samochodów dostawczych nowej generacji: inteligentnych, z możliwością zdalnej aktualizacji i modularnych. Architektura SDV została opracowana przez firmę Ampere, pure playera z Grupy Renault specjalizującego się w inteligentnych samochodach elektrycznych. Jest bezpośrednio połączona z chmurą i odgrywa kluczowe znaczenie w zwiększaniu wydajności i rentowności tych samochodów. Umożliwia ona klientom połączenie z nowymi usługami, aktualizację samochodu przez cały cykl jego życia i śledzenie nawyków jego użytkowników, co pomaga obniżyć koszty użytkowania o około 30%.
Modularny
Technologia SDV jest szczególnie użyteczna w przypadku samochodów dostawczych, w których zwiększa możliwości personalizacji. Jest to bardzo ważny rynek z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań użytkowników biznesowych. Umożliwia ona zainstalowanie wysokowydajnego zasilania elektrycznego, niezbędnego w przypadku wielu istotnych elementów wyposażenia, takich jak urządzenia chłodnicze, czy specjalnego oświetlenia, na przykład w strefie roboczej. Dzięki niej nie ma już potrzeby zwiększania liczby bezpieczników. Wystarcza panel z trzema wysokoprądowymi gniazdami, pełniący rolę interfejsu do bezpiecznego podłączania nowych urządzeń elektrycznych wchodzących w skład wykonywanej zabudowy.
Ponadto modularność oprogramowania samochodu dostawczego SDV umożliwia dostosowanie go do istniejącej infrastruktury do zarządzania flotą wykorzystywanej przez klienta. Co więcej, w zależności od specyfiki danej zabudowy, na ekranie zespołu wskaźników będzie możliwe wyświetlanie w sposób w pełni zintegrowany określonych informacji, na przykład dotyczących temperatury w komorze samochodu-chłodni.
Inteligentny
Technologia SDV polega na przekształceniu elektrycznej i elektronicznej architektury samochodu w celu uczynienia go inteligentnym. Inteligentnym w sensie wyposażenia go w wysokowydajne komputery pokładowe i nowe podłączone do sieci terminale, które będą dostarczać wszystkim pokładowym elektronicznym modułom samochodu ogromne ilości danych.
Aktualizowany
Tak jak w przypadku domowych komputerów mogliśmy zacząć pobierać znacznie większe ilości danych po przestawieniu się z modemów na technologię ADSL, a następnie na światłowody, tak samochód SDV oznacza zasadniczą zmianę, ponieważ będzie mógł pobierać ważne aktualizacje, a tym samym udoskonalać się i wzbogacać o nowe treści w ciągu swojego cyklu życia. Aby móc ewoluować w ten sposób, software (oprogramowanie) musi być oddzielony od hardware’u (części sprzętowej). Musimy zatem dysponować platformą oprogramowania o jak najdłuższej żywotności. Podobnie jak w przypadku komputerów domowych musimy mieć możliwość zwiększania pojemności pamięci i wydajności platformy.
Takie oprogramowanie typu otwartego usprawnia zarządzanie zużyciem energii elektrycznej i sprawia, że samochody elektryczne są coraz bardziej oszczędne i inteligentne. Samochody SDV można ulepszać poprzez pobieranie aktualizacji i dostosowywać je w ten sposób do gustów klientów i udoskonalać przez cały okres ich użytkowania. W świecie motoryzacji główny nacisk w tym zakresie kładziony jest na maksymalne zwiększanie bezpieczeństwa: bezpieczeństwo pasażerów i ich otoczenia, a także cyberbezpieczeństwo, czyli ochronę przed złośliwymi włamaniami do pokładowych systemów komputerowych.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.