Stories

Udostępnij

STORY: Renault 4 E-Tech 100% electric – olśniewający projekt osłony chłodnicy

Technologia oparta na diodach LED zrewolucjonizowała projektowanie świateł samochodowych. Dzięki niej projektanci i inżynierowie mają więcej swobody przy tworzeniu unikalnych kształtów świateł i sygnatur świetlnych, które są znakiem rozpoznawczym marki. Renault 4 E-Tech 100% electric, zaprezentowane podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego 2024 w Paryżu, będzie pierwszym modelem Renault z podświetlaną osłoną chłodnicy i świecącym logo. Stefano Bolis – Chief Designer, Design Strategy and Advanced Techs w marce Renault – opowiada o tej innowacji.

Niektóre samochody wydają się na nas patrzeć, mają twarz, minę. Dzieje się tak za sprawą przednich świateł i osłony chłodnicy, które są tak charakterystyczne, że auta te od razu wybijają się z „tłumu” innych pojazdów. Tak było w przypadku Renault 4, które w latach 60. wyróżniało się okrągłymi reflektorami i prostokątną osłoną chłodnicy z zaokrąglonymi narożnikami. Nowe Renault 4 E Tech 100% electric nawiązuje do tego kultowego designu z dodatkowym podświetleniem dzięki technologii LED. To zupełna nowość w gamie Renault. Na czele tego pasjonującego projektu stał Stefano Bolis, Chief Designer, Design Strategy and Advanced Techs w marce Renault.


Renault 4 E Tech electric będzie pierwszym modelem z logo i osłoną chłodnicy, które są podświetlane. Oryginalne Renault 4 miało chromowaną listwę okalającą całą osłonę chłodnicy wraz z reflektorami. Tę listwę zmieniliśmy w podświetlane obramowanie.

Stefano Bolis, Chief Designer, Design Strategy and Advanced Techs w marce Renault



Zmiana w przepisach, którą warto wykorzystać


Zmiany w europejskim prawodawstwie dotyczącym oświetlenia samochodowego, które weszły w życie w czerwcu 2023 roku, umożliwiły stosowanie nowych podświetlanych elementów, takich jak logo czy osłona chłodnicy. Przepisy narzucają jednak znaczące ograniczenia. Podświetlane logo musi mieć powierzchnię nie większą niż 100 cm2, być symetryczne, świecić światłem białym, ciągłym, o określonej intensywności i jednolitym na całej powierzchni, a także nie może wystawać poza obrys nadwozia.


Renault 4 E Tech 100% electric stworzyło idealną okazję, by wykorzystać te nowe możliwości i odwzorować kultowy przód oryginalnego Renault 4 przy pomocy światła. Postanowiliśmy więc podświetlić dwa symetryczne elementy: przednie logo Renault i charakterystyczną osłonę chłodnicy – opowiada Stefano.


Kultowa osłona chłodnicy Renault 4


Renault 4 E Tech 100% electric i Renault 5 E Tech 100% electric odwołują się do kultowych modeli Renault, co wyróżnia je na tle gamy. Na poziomie stylistyki mają swoją własną osobowość i swobodę wyrazu, która znajduje odzwierciedlenie zarówno w ich estetyce, jak i innowacjach stylistycznych – dodaje Stefano. – Przykładowo Renault 5 E Tech 100% electric ma wyjątkowe, bystre spojrzenie. Samochód robi wrażenie żywej istoty, co przywodzi na myśl premierową reklamę pierwotnego Renault 5 z jego słynnym porozumiewawczym mrugnięciem. W przypadku Renault 4 E Tech 100% electric, aby kolejny raz stworzyć coś wyjątkowego, należało wymyślić coś innego. Dlatego postanowiliśmy skupić nasze wysiłki na podświetlanym logo i obramowaniu przodu, które są tak charakterystyczne dla tego modelu – dodaje Stefano.


Jedyna w swoim rodzaju prostokątna osłona chłodnicy z zaokrąglonymi narożnikami w oryginalnym Renault 4 była obramowana chromowaną listwą. Światło stało się dziś w pewnym sensie nowym chromem, dlatego naturalnym pomysłem było podświetlenie tego charakterystycznego detalu. Co więcej, nawiązanie do przodu pierwotnego modelu, bardzo wydłużonego w poziomie, pozwoliło uwydatnić nasze wyjątkowe podświetlane logo – wyjaśnia Stefano.


Nowoczesny, a zarazem zaawansowany technologicznie design


Nietrudno zauważyć, że nie do końca trzymaliśmy się oryginalnego kształtu osłony chłodnicy. Pozwoliliśmy sobie na drobne odstępstwa, aby nadać jej ultranowoczesny wygląd i odrobinę charakteru – przyznaje Stefano. Głównym celem przy projektowaniu osłony chłodnicy Renault 4 E Tech electric było uzyskanie futurystycznego efektu zamiast odwoływania się do retro nostalgicznych kanonów, jak stwierdza nasz rozmówca. W efekcie uzyskaliśmy samochód, którego design jest dziełem samym w sobie i przemawia zarówno do osób, które znały i lubiły Renault 4, jak i tych, które go nie pamiętają – nie kryje satysfakcji Stefano.


Drugorzędne detale, które widać z bliska, takie jak motywy tłoczone na wewnętrznej czarnej części osłony chłodnicy, celowo kontrastują z minimalistyczną stylistyką elementów świetlnych. Logo wydaje się unosić w powietrzu, jakby lewitowało.


Przednie światła swobodnie nawiązują do charakterystycznych okrągłych reflektorów samochodów z lat 60. i 70., ale zostały unowocześnione zarówno pod względem formy, jak i funkcjonalności. Światła do jazdy dziennej (DRL) wykonane w technologii LED stanowią estetyczną klamrę dla głównego modułu oświetlenia, który jest nowoczesny i kompaktowy.


W odróżnieniu od kierunkowskazów oryginalnego Renault 4, które znajdowały się poza obrysem osłony chłodnicy, w nowym modelu zostały one zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej – dodaje Stefano.


Tylne światła również odwołują się do pierwowzoru za sprawą wydłużonego, pionowego kształtu i trzyczęściowej konstrukcji. Przeprojektowaliśmy stylistykę tylnych świateł i uprościliśmy ich wygląd poprzez usunięcie zewnętrznego klosza – precyzuje Stefano.



Wyzwania technologiczne, którym udało się sprostać


Stefano jednym zdaniem podsumowuje trudności, jakie napotkali projektanci tej wyjątkowej, podświetlanej osłony chłodnicy: Oryginalne Renault 4 było proste, solidne i łatwe w utrzymaniu – i tej filozofii musieliśmy się trzymać.


Trudnością przy projektowaniu podświetlanej osłony chłodnicy było pogodzenie optymalnej masy i kosztów z wymogami technicznymi dotyczącymi wytrzymałości i trwałości. Wyzwaniem przemysłowym była z kolei seryjna produkcja technologicznej części o takich rozmiarach. Nie wszyscy dostawcy są w stanie to zrobić, ponieważ trzeba wziąć pod uwagę wiele różnych wymogów, takich jak zastosowanie powłok chroniących przed promieniami UV czy zaparowaniem.


Szyba pokrywająca osłonę chłodnicy Renault 4 E Tech 100% electric, długa na 1,45 m, jest prawdziwym osiągnięciem techniki. Zastosowanie w seryjnym samochodzie jednolitego elementu podświetlanego tych rozmiarów to światowa nowość w branży motoryzacyjnej – dorzuca z uśmiechem Stefano.


Na samym końcu pozostawało wyzwanie logistyczne, jakim był transport części do zakładu montażowego, a następnie podawanie ich na linię produkcyjną.

Aby zoptymalizować naprawy, osłona chłodnicy i dwa światła stanowią oddzielne elementy, które można niezależnie wymieniać.


W celu ochrony przodu przed drobnymi uderzeniami, które mogą nastąpić podczas parkowania lub w trudnych warunkach drogowych, zaokrąglone zderzaki znane z Renault 4 zostały przeprojektowane i unowocześnione.


Podświetlana osłona chłodnicy Renault 4 E Tech 100% electric jest jednocześnie piękna, funkcjonalna i zoptymalizowana pod kątem napraw. Pragnę podziękować zespołowi odpowiedzialnemu za oświetlenie i całemu zespołowi inżynierów za to, że dzięki nim mogliśmy trzymać się pierwotnego założenia na wszystkich etapach, aż do wdrożenia projektu na skalę przemysłową – podsumowuje Stefano.

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies