Komunikat Prasowy
• Wieloletnia umowa między STMicroelectronics i Grupą Renault ma na celu zabezpieczenie dostaw modułów mocy z węglika krzemu dla Ampere.
• Współpraca w zakresie systemów zasilania i układów chłodzenia falowników ma umożliwić optymalizację wydajności silników elektrycznych Ampere przyszłych generacji.
• Porozumienie zostało zawarte w ramach strategii wczesnoetapowej współpracy, wdrażanej przez firmę Ampere i jej partnerów w celu opracowania najlepszych rozwiązań do wszystkich technologii stosowanych przez firmę w samochodach elektrycznych.
Boulogne-Billancourt (Francja) i Genewa (Szwajcaria), 3 grudnia 2024 r. – Ampere, europejska firma specjalizująca się w inteligentnych samochodach elektrycznych, stworzona przez Grupę Renault, oraz STMicroelectronics (kod giełdowy NYSE: STM), światowy lider na rynku półprzewodników, oferujący klientom pełną gamę zastosowań elektronicznych, zapowiedzieli dziś kolejny etap strategicznej współpracy, który rozpocznie się w 2026 roku. Wieloletnia umowa między STMicroelectronics i Grupą Renault obejmuje dostarczanie modułów mocy z węglika krzemu (SiC) w ramach współpracy nad systemem zasilającym falownik, w który będą wyposażone silniki elektryczne Ampere. W oparciu o specjalistyczną wiedzę Ampere w zakresie technologii samochodów elektrycznych oraz o doświadczenie STMicroelectronics w dziedzinie zaawansowanej energoelektroniki obie firmy wspólnie pracowały nad optymalizacją modułu mocy, kluczowego elementu systemu zasilania, w celu zwiększenia wydajności i konkurencyjności silników elektrycznych.
Umowa jest wynikiem intensywnej pracy z firmą STMicroelectronics. W ramach współpracy na wczesnych etapach procesu mogliśmy zoptymalizować i zabezpieczyć dostawy kluczowych komponentów do naszych silników elektrycznych, aby móc oferować samochody elektryczne o wysokich osiągach. Umowa w pełni wpisuje się w strategię Ampere, polegającą na kontrolowaniu całego łańcucha wartości energoelektroniki do produkowanych przez firmę silników elektrycznych. Dzięki specjalistycznej wiedzy STMicroelectronics w zakresie modułów mocy będziemy mogli proponować klientom samochody o zwiększonym zasięgu i zoptymalizowanym czasie ładowania – stwierdził Philippe Brunet, dyrektor ds. inżynierii samochodów elektrycznych i mechaniki Ampere.
STMicroelectronics jest liderem w opracowywaniu zaawansowanych układów energoelektronicznych, które umożliwią branży motoryzacyjnej poprawę wydajności zelektryfikowanych platform podłogowych. Poprzez optymalizację naszych produktów i rozwiązań, aby spełniały wymagania Ampere w kwestii osiągów, oraz nasz zintegrowany pionowo łańcuch dostaw węglika krzemu wspieramy strategię rozwoju przyszłej generacji silników elektrycznych Ampere – powiedział Michael Anfang, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki STMicroelectronics. – STMicroelectronics i Ampere łączy wspólna wizja bardziej zrównoważonej mobilności. Ta umowa stanowi kolejny krok w kierunku poprawy wydajności energetycznej, abyśmy mogli jeszcze bardziej przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla w przemyśle motoryzacyjnym i jego łańcuchu dostaw.
Moduły mocy, składające się z licznych tranzystorów z węglika krzemu, zarządzają energią akumulatora i przekształcają ją w energię do zasilania silnika elektrycznego. Odgrywają kluczową rolę z punktu widzenia wydajności silnika elektrycznego, zasięgu akumulatora oraz odzyskiwania energii, a więc stanowią zasadniczy element wpływający na efektywność samochodów elektrycznych. Przyczyniają się też do zwiększenia elastyczności i szybkości reakcji samochodu.
Przedsiębiorstwa STMicroelectronics i Ampere wspólnie opracowały system zasilania, który będzie dostarczał energię do silników elektrycznych Ampere nowej generacji. Ten system, zaprojektowany tak, aby uzyskać optymalny stosunek wydajności do rozmiarów, zostanie wdrożony w całej gamie samochodów elektrycznych Ampere. Będzie montowany w samochodach z akumulatorami 400 V i samochodach elektrycznych segmentu C wyposażonych w akumulatory 800 V, co umożliwi uzyskanie większego zasięgu i szybszego ładowania. Napięcie 800 V to jeden z głównych czynników pozwalających na naładowanie akumulatora od 10% do 80% w 15 minut, a nawet szybciej. Ta umowa w pełni wpisuje się w strategię Ampere, polegającą na kontrolowaniu całego łańcucha wartości samochodu elektrycznego, w szczególności poprzez współpracę z partnerami na bardzo wczesnych etapach procesu i zapewnienie zwiększonej wydajności w każdej fazie prac rozwojowych.
Jako producent urządzeń zintegrowanych (IDM – Integrated Device Manufacturer) firma STMicroelectronics zapewnia wysoką jakość oraz zabezpiecza dostawy, aby wspierać strategie elektryfikacji producentów samochodów. Współpraca z Ampere w zakresie modułów mocy oraz systemów zasilania z wykorzystaniem węglika krzemu świadczy o wiodącej pozycji STMicroelectronics oraz o eksperckiej wiedzy firmy w dziedzinie systemów zaawansowanej energoelektroniki (w tym wiedzy na temat modułów).
Dodatkowe informacje techniczne
System zasilania obejmuje trzy moduły mocy z węglika krzemu (SiC), moduł wzbudzenia zapewniający przepływ prądu wzbudzenia niezbędny do kontrolowania pola magnetycznego w wirniku przez silnik lub generator, a także chłodnicę do odprowadzania ciepła zamontowaną z tyłu modułu mocy, ułatwiającą regulację temperatury i proces chłodzenia.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.