Komunikat Prasowy
Po debiucie w rywalizacji, wygrywając Rallye du Maroc w październiku ubiegłego roku, Dacia Sandriders postawiła sobie za główny cel ukończenie wyczerpującego rajdu otwierającego sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Dwa z trzech napędzanych ekologicznym paliwem samochodów Dacia Sandrider przekroczyły linię mety w Shubaytah, co oznacza sukces misji.
Osiągnięcie to było wynikiem niezwykłej pracy zespołowej zespołu Dacia Sandriders, który pokonał niezliczone wyzwania na zróżnicowanym i niezwykle wymagającym terenie w ciągu dwóch wyczerpujących tygodni rywalizacji.
Dla nowego zespołu, który po raz pierwszy wziął udział w tak wymagającym wydarzeniu, na 7828-kilometrowej trasie z zachodu na wschód Arabii Saudyjskiej pojawiły się pewne komplikacje ale Dacia Sandriders zdobyła wiele doświadczeń na przyszłość a także miała było kilka znaczących momentów.
Wśród nich było zwycięstwo etapowe Al-Attiyaha i Boulangera, cztery razy w pierwszej dziesiątce Cristiny Gutiérrez i Pablo Moreno, a także imponujące występy Sébastiena Loeba i Fabiana Lurquina.
Al-Attiyah z Kataru i Francuz Boulanger dzielnie walczyli o miejsce na podium, ostatecznie zajmując czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, podkreślając tempo i potencjał Dacii Sandrider.
Ich etapowe zwycięstwo we wtorek (14 stycznia) oznaczało, że Al-Attiyah, pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar, został jedynym kierowcą w historii imprezy, który uzyskał najszybszy czas na etapie w 18 kolejnych startach.
Chociaż Al-Attiyahowi brakuje jeszcze jednego zwycięstwa etapowego do wyrównania rekordu 50 zwycięstw, należącego do innych legend Rajdu Dakar, Stéphane'a Peterhansela i Ariego Vatanena, był on drugi w trzech etapach.
TIPHANIE ISNARD, SZEF ZESPOŁU, THE DACIA SANDRIDERS
„Po pierwsze, chcę pogratulować zwycięstwa Yazeedowi Al-Rajhi, Timo Gottschalkowi, Toyocie i Overdrive Racing. Yazeed wygrał swój pierwszy Dakar w swojej 10. próbie w ojczyźnie, więc to dla niego fantastyczne osiągnięcie. To także dowód na to, że zwycięstwo w Dakarze wymaga czasu i doświadczenia. Jako zespół wiele się nauczyliśmy podczas naszego pierwszego Dakaru, z każdym pokonanym kilometrem byliśmy w stanie budować nasz zespół. Zawsze byliśmy świetnie nastawieni i bardzo się poprawiliśmy. Jest teraz wiele emocji i uczuć i jestem naprawdę dumna z zespołu, ponieważ tak ciężko pracował. Ten Dakar był bardzo wymagający, ale zawsze robili wszystko perfekcyjnie i zawsze z dobrym humorem i właściwym nastawieniem. Jesteśmy razem świetnym zespołem, a teraz rozpoczynamy przygotowania do następnej imprezy”.
NASSER AL-ATTIYAH (KATAR), DRIVER, THE DACIA SANDRIDERS
„Dakar to ogromna rywalizacja, duży rajd i czasami masz lepsze, a czasami gorsze dni. Teraz zdobyliśmy dużo doświadczenia, wrócimy bardzo silni w przyszłym roku i wygramy, ponieważ jestem tutaj, aby wygrać Dakar. Tym razem się nie udało, ale wierzymy w siebie i naszą Dacię Sandrider, że możemy wygrać w przyszłym roku, na 100 procent. Drugi rok jest zawsze łatwiejszy, ale spróbuję również obronić mój tytuł Rajdowego Mistrza Świata FIA w tym roku, który zdobyłem trzy razy i mam kilka dobrych punktów z tego wydarzenia”.
CRISTINA GUTIÉRREZ (HISZPANIA), KIEROWCA, THE DACIA SANDRIDERS
„To był dla nas trudny Dakar, pierwszy raz w klasie Ultimate i pierwszy raz z The Dacia Sandriders. Ale jestem bardzo zadowolona z tego, co osiągnęliśmy z Pablem i z doświadczenia, które zdobyliśmy. Jestem bardzo wdzięczna za możliwość bycia częścią tej przygody z The Dacia Sandriders i nie mogę się doczekać, aby wykorzystać wszystko, czego się nauczyliśmy, w praktyce podczas następnej imprezy. Dakar nie jest łatwy i wymagał wiele ciężkiej pracy, aby dotrzeć do mety, nie tylko ode mnie i Pabla, ale także od całego zespołu. Zawsze nas wspierali i zawsze byli przy nas, więc dziękuję im. Teraz trochę odpoczniemy, ale nigdy nie przestaniemy walczyć”.
GUTIÉRREZ AND MORENO – BOHATEROWIE THE DACIA SANDRIDERS
Po tym, jak ich własne szanse na sukces w Rajdzie Dakar zostały zaprzepaszczone przez awarię wspomagania układu kierowniczego na 2. etapie, Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno skupili się na odgrywaniu kluczowej roli wspierającej swoich kolegów z zespołu, regularnie poświęcając własne szanse na awans w tabeli liderów po początkowym opóźnieniu.
Praca zespołowa była szczególnie widoczna na 4. etapie., gdzie pomagali Nasserowi Al-Attiyahowi i Édouardowi Boulangerowi kontynuować jazdę po tym, jak ich Dacia Sandrider miała awarię zawieszenia spowodowaną trudnym terenem, Gutiérrez i Moreno ponownie przyszli na ratunek podczas nocnego postoju w Al Ula po ukończeniu pierwszego etapu maratońskiego.
Ponieważ zasady etapu maratońskiego uniemożliwiają pomoc z zewnątrz, z wyjątkiem pomocy udzielanej przez inne konkurencyjne załogi, Moreno, wykwalifikowany mechanik, współpracował z załogą The Dacia Sandriders T5, aby wymienić skrzynie biegów w obu samochodach gotowych do etapu 5.
Gutiérrez i Moreno pomogli wcześniej Sébastienowi Loebowi i Fabianowi Lurquinowi z częściami zamiennymi na 3. etapie, a także gdy problem z elektryką dotknął Dacię Sandrider Loeba i Lurquina na 2. etapie.
Hiszpanie, którzy przez resztę zawodów towarzyszyli Al-Attiyahowi i Boulangerowi w razie potrzeby, otrzymali podpisaną skrzynkę z narzędziami od członków zespołu Dacia Sandriders na mecie 5. etapu w uznaniu ich wysiłków.
Ale oprócz heroicznej pracy zespołowej, Gutiérrez i Moreno zdołali uzyskać kilka szybkich czasów etapowych w swoim pierwszym Rajdzie Dakar w kategorii Ultimate, w tym piąty najszybszy ze wszystkich na etapie 1 i szósty najlepszy na etapie 10.
Wyzwanie Sébastiena Loeba w Rajdzie Dakar zakończyło się po trzech etapach, ale Francuz wciąż był w imponującej formie dla The Dacia Sandriders, zajmując drugie miejsce w tymczasowej klasyfikacji po 409 kilometrach 967-kilometrowego etapu 48H Chrono w dniu 5 stycznia.
Niestety, Loeb i jego pilot, Fabian Lurquin, zostali zmuszeni do zatrzymania się na etapie 2 na 40 minut z powodu problemów z elektryką, a ich próba odzyskania czasu na etapie 3 zakończyła się dachowaniem na 12. kilometrze.
Chociaż nie odnieśli obrażeń w tym incydencie dzięki rozbudowanym funkcjom bezpieczeństwa zastosowanym w konstrukcji Dacii Sandrider, samochód doznał rozległych uszkodzeń, które uniemożliwiły im kontynuowanie czwartego etapu.
„To było naprawdę frustrujące, lecieć do domu zamiast być w samochodzie i walczyć na odcinkach” - powiedział Loeb”
Loeb i Lurquin powrócą do akcji w Dacia Sandriders podczas drugiej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, która odbędzie się w przyszłym miesiącu w Abu Dhabi Desert Challenge.
THE DACIA SANDRIDERS: RAJD DAKAR KLUCZOWE MOMENTY
Etap 1 (sobota, 4 stycznia): Gutiérrez/Moreno są piąci. Loeb/Lurquin przyjmują strategiczne podejście, aby zapewnić sobie korzystną pozycję na 967-kilometrowym etapie 2 i kończą na 22. miejscu. Al-Attiyah/Boulanger mają opóźnienie z powodu wymiany uszkodzonej opony oraz awarii tabletu używanego do nawigacji i systemu bezpieczeństwa Sentinel.
Etap 2 (niedziela, 5 stycznia - poniedziałek, 6 stycznia): Al-Attiyah/Boulanger kończą 48-godzinny etap Chrono na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Loeb/Lurquin utrzymują drugie miejsce po 409 kilometrach, ale zatrzymują się na 40 minut podczas usuwania usterki elektronicznej. Gutiérrez/Moreno nie są w stanie przekroczyć granicy 729 kilometrów z powodu awarii wspomagania kierownicy.
Etap 3 (wtorek, 7 stycznia): Loeb/Lurquin dachują po 12 kilometrach, docierają do mety etapu, ale uszkodzenie klatki bezpieczeństwa w ich Dacii Sandrider uniemożliwia im dalszą jazdę. Al-Attiyah/Boulanger awansują na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej z szóstym czasem. Gutiérrez/Moreno są 15. najszybsi po ponownym starcie, zatrzymując się na etapie, aby pomóc Loeb/Lurquin.
Etap 4 (środa, 8 stycznia): Rozpoczynając etap 4, pierwszy etap maratoński, na drugiej pozycji, Al-Attiyah/Boulanger są zmuszeni zatrzymać się po 97 kilometrach, aby zmienić uszkodzoną lewą tylną oponę. Kolejny postój po 118 kilometrach trudnego terenu okazał się dłuższy - para zatrzymała się na 26 minut z powodu usterki zawieszenia. Gutiérrez i Moreno mogli kontynuować jazdę, ale spadli na siódme miejsce w klasyfikacji generalnej, tracąc 35 m53 s do lidera. Gutiérrez/Moreno ustanowili 12. najszybszy czas.
Etap 5 (czwartek, 9 stycznia): Al-Attiyah/Boulanger pokonują 428-kilometrowy etap z najszybszym czasem. Jednak brak koła zapasowego w Dacii Sandrider #200 po awarii ramy nośnej spowodował nałożenie 10-minutowej kary i przegrali etap o jedną sekundę. Niemniej jednak do dnia odpoczynku dojeżdżają na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej. Gutiérrez/Moreno nadal pełnią wzorową rolę wspierającą i notują 14. najszybszy czas dnia.
Etap 6 (sobota, 11 stycznia): Rajd Dakar zostaje wznowiony po piątkowym dniu odpoczynku w Ha'il. Pomimo tego, że Al-Attiyah/Boulanger byli pierwszą załogą, która pokonała większość etapu, zajęli trzecie miejsce i zbliżyli się do ośmiu minut do ostatniego miejsca na podium, tracąc 15 minut. Gutiérrez/Moreno są najszybsi na 18. miejscu, po tym jak zatrzymali się, by wymienić uszkodzoną oponę.
Etap 7 (niedziela, 12 stycznia): Błąd w cyfrowej książce drogowej na 158 kilometrze doprowadził do anulowania czasów zarejestrowanych podczas 20-kilometrowego odcinka. Problem ten dotyczył kilku załóg, ale był źródłem szczególnej frustracji dla pary Gutiérrez/Moreno. Korzystając z błędów nawigacyjnych popełnionych przez kilku rywali, prowadzili po 183 kilometrach etapu.
Po skorygowaniu czasów okazało się jednak, że nie udało im się powtórzyć piątego najlepszego czasu odnotowanego na 1. etapie i zajęli siódme miejsce. Al-Attiyah/Boulanger zajęli czwarte miejsce.
Etap 8 (poniedziałek, 13 stycznia): Al-Attiyah/Boulanger rozpoczynają ostatni tydzień Rajdu Dakar ze stratą 11 minut do ostatniego miejsca na podium. Po ukończeniu 8. etapu - 488-kilometrowego odcinka z Al-Duwadimi do stolicy Rijadu - w czasie 5h03m11s, zmniejszyli stratę do 5m19s. Gutiérrez/Moreno odnotowali osiągnęli 12. najszybszy czas.
Etap 9 (wtorek, 14 stycznia): Dacia Sandriders po raz pierwszy wygrywa etap Rajdu Dakar po wspaniałej jeździe Al-Attiyah/Boulangera. Al-Attiyah/Boulanger nie tylko odnieśli swoje pierwsze etapowe zwycięstwo w Dacia Sandriders, ale także zbliżyli się na 31 sekund do podium w klasyfikacji generalnej. Al-Attiyah został jedynym kierowcą w historii Rajdu Dakar, który uzyskał najszybszy czas na etapie w 18 kolejnych edycjach imprezy.
Jest także o jedno zwycięstwo etapowe od wyrównania rekordu 50 zwycięstw, należącego do legend Rajdu Dakar, Stéphane'a Peterhansela i Ariego Vatanena. Gutiérrez/Moreno uzyskali siódmy czas po pokonaniu problemów nawigacyjnych.
Etap 10 (środa, 15 stycznia): To był przypadek tego, co mogło być dla Dacia Sandriders po tym, jak problem nawigacyjny spowodował znaczną stratę czasu dla Al-Attiyah/Boulanger, która została spotęgowana, gdy dwóch kluczowych rywali również się spóźniło. Gutiérrez/Moreno nadal imponują szóstym najlepszym czasem.
Etap 11 (czwartek, 16 stycznia): Chociaż dotarcie do mety pozostało priorytetem, nie powstrzymało to Al-Attiyah/Boulangera i Gutiérreza/Moreno przed ponownym zademonstrowaniem tempa i potencjału Dacii Sandrider Al-Attiyah/Boulanger ukończyli przedostatni dzień rajdu na piaszczystych wydmach Pustej Ćwiartki Arabii Saudyjskiej na drugim miejscu, mimo że zatrzymali się na zmianę dwóch uszkodzonych opon. Gutiérrez/Moreno zatrzymali się na około 40 minut, aby odgrywać kluczową rolę wspierającą dla Al-Attiyah/Boulangera.
Etap 12 (piątek, 17 stycznia): Al-Attiyah i Boulanger dają z siebie wszystko, aby ukończyć Rajd Dakar 2025 z drugim etapowym zwycięstwem, ale na koniec decydujących 62 kilometrów rywalizacji załoga #200 Dacia Sandrider zajmuje drugie miejsce i jest czwarta w klasyfikacji generalnej. Gutiérrez/Moreno kończą ostatni etap swojego pierwszego Rajdu Dakar w kategorii Ultimate z 12. czasem.
RAJD DAKAR WSTĘPNE WYNIKI 12. ETAPU (NIEOFICJALNE)
Shubaytah-Shubaytah, 17 Stycznia
Dystans etapu: 62 km / Dystans łącznikowy: 70 km / Dystans całkowity: 132 km
2nd: Nasser Al-Attiyah (QAT)/Édouard Boulanger (FRA), +1m33s
14th: Cristina Gutiérrez (ESP)/Pablo Moreno (ESP), +6m16s
RAJD DAKAR WYNIKI PO 12. ETAPIE (NIEOFICJALNE)
4th: Nasser Al-Attiyah (QAT)/Édouard Boulanger (FRA), +23m58s
41th: Cristina Gutiérrez (ESP)/Pablo Moreno (ESP), +38h44m31s
RAJD DAKAR: LICZBY
7828: Aby dotrzeć do mety Rajdu Dakar 2025, Dacia Sandriders przejechała z zachodu na wschód Arabii Saudyjskiej - dystans 7828 kilometrów - w okresie od 4 do 17 stycznia.
FIA WORLD RALLY-RAID CHAMPIONSHIP
Drivers / Navigators
3. Nasser Al-Attiyah / Édouard Boulanger - 48 points
20. Cristina Gutiérrez / Pablo Moreno - 6 points
28. Sébastien Loeb / Fabian Lurquin - 2 points
Manufacturers
3. The Dacia Sandriders - 98 points
CO NASTĘPNIE?
Dacia Sandriders kontynuuje swoją pogoń za sukcesem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, gdy w dniach 21-27 lutego odbędzie się Abu Dhabi Desert Challenge.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.