Stories
Prezentacja show car A390_β, prawdziwej kwintesencji sportowego charakteru i technologii, to szczególnie ważny moment dla marki Alpine. To materialne potwierdzenie poziomu doskonałości, jaki będzie reprezentował przyszły model seryjny.
Show car stwarza również szereg okazji dla konstruktorów – na przykład do testowania i wprowadzania nowych materiałów, zwiększania poziomu wykorzystania materiałów charakterystycznych dla marki, takich jak włókno węglowe, czy też do testowania nowych metod produkcji. Jako że każda część A390_β jest produkowana na zamówienie, marka Alpine zwróciła się do wyspecjalizowanych partnerów, prawdziwych mistrzów w swoich dziedzinach, aby skorzystać z ich unikalnej wiedzy technicznej przy produkcji tego wyjątkowego samochodu pokazowego.
Przyjrzyjmy się dwóm wybranym firmom partnerskim, Erpro Group i Lavoisier Composites, które podzieliły się swoimi kompetencjami i francuską myślą techniczną, aby przyczynić się do powstania Alpine A390_β show car.
• Zagłówki siedzeń zostały wydrukowane w technice druku 3D przez Erpro Group, francuskiego lidera tej technologii, który opracowuje zaawansowane prototypy dla sektora samochodowego, lotnictwa, designu i branży produktów luksusowych.
• Podłoga samochodu została wyprodukowana z włókna węglowego przez Lavoisier Composites, start up z Lyonu specjalizujący się w rozwoju i produkcji części z materiałów kompozytowych ekologicznego pochodzenia. Jest to unikatowy produkt, w całości wytworzony z odpadów produkcyjnych z przemysłu lotniczego i fotowoltaicznego.
A390_β – szeroki wachlarz innowacyjnych materiałów
Projektowanie show caru jest bez wątpienia jednym z najważniejszych punktów w rozwoju nowego modelu dla zespołu projektantów Alpine. Nie tylko mogą zobaczyć namacalny efekt wielu miesięcy prac koncepcyjnych, lecz także mają doskonałą okazję, by uwolnić się od przyjętych w branży wzorców i wykorzystać maksimum możliwości we wszystkich aspektach związanych z samochodem.
Dla Stéphanie Petit, Chief Designer Color & Material Alpine, jest to również kluczowy czas badań nad materiałami zgodnymi z wartościami marki (lekkość, wytrzymałość i odpowiedzialność ekologiczna), które będą mogły być stosowane w przyszłych seryjnych modelach marki.
Tymi samymi wartościami zespół Alpine kieruje się przy poszukiwaniu partnerów posiadających jednocześnie zawodowe kompetencje, możliwości technologiczne i zdolności adaptacji, które umożliwiają pracę nad tymi materiałami i dostosowywanie ich do wymogów projektu A390_β.
Ścisła współpraca z lokalnymi producentami, którzy podzielają wartości Alpine i dysponują wyjątkowymi kompetencjami technicznymi, jest potężnym czynnikiem napędzającym wdrażanie coraz to nowych innowacji w naszych przyszłych modelach.
Stéphanie Petit, Chief Designer Color & Material Alpine
Każdy show car jest unikalnym tworem, który łączy w sobie komponenty wykonane w całości na zamówienie. Ich produkcję zdecydowano się powierzyć partnerom z Francji ze względu na wysokie standardy i dbałość o szczegóły, które cechują francuskich wytwórców, dostęp do najnowocześniejszego sprzętu i bliskość geograficzną, która ułatwia komunikację i transport części.
W przypadku A390_β do wytworzenia kluczowych części wybrano dwóch francuskich producentów: Erpro Group do produkcji zagłówków i innych elementów drukowanych w 3D oraz Lavoisier Composites do wykonania podłogi.
A390_β wyróżnia się zaawansowaniem technicznym i odważnymi rozwiązaniami. Stała dostępność dynamicznych i wyspecjalizowanych partnerów jest prawdziwym atutem dla naszego zespołu projektowego, który może na bieżąco testować i ulepszać swoje realizacje. Współpraca umożliwia łączenie indywidualnych specjalizacji w celu tworzenia rzeczy unikalnych w skali światowej.
Marc Poulain, Chief Advance Designer Alpine
Erpro Group – celowe wyrafinowanie dzięki możliwościom druku 3D
Wnętrze A390_β jest celowo koncepcyjne. Umożliwia projektantom przekazanie futurystycznej wizji kabin Alpine, a jednocześnie zachowuje wszystkie cechy charakterystyczne dla marki. Marc Poulain, Chief Advance Design Alpine, opracował symbolikę całości inspirowaną alpejskimi masywami, która łączy się z zaawansowanymi technicznie materiałami z przodu, gdzie można odnaleźć kanony stylistyczne typowe dla kokpitów w bolidach Formuły 1. Przedni fotel przywodzi na myśl lekkość, którą widać również w doborze materiałów: skorupa siedziska jest wykonana z włókna węglowego, a zagłówek to elastyczna konstrukcja wydrukowana w 3D, wtopiona w przezroczysty element, który wydaje się wycięty z bryły lodu. Produkcja zagłówka wiązała się z pewnymi trudnościami: jest wykonany z jednego bloku o wysokiej przezroczystości, a więc musi być lekki, wytrzymały, a jednocześnie oddychający i elastyczny w razie kolizji.
Wykonanie tej mozolnej pracy marka Alpine powierzyła Erpro Group, francuskiemu liderowi druku 3D, który opracowuje zaawansowane prototypy dla sektora samochodowego, lotnictwa i branży produktów luksusowych. Cyrille Vue, prezes i założyciel firmy, postrzega swój zespół jako rzemieślników ery cyfrowej, którzy są w stanie wykonać nawet najbardziej złożone projekty klientów.
Cyrille i jego projektant Vincent Rigommier rozpoczęli prace od poszukiwania materiału idealnego. Świadomi, że jedynie druk 3D umożliwi realizację zagłówka w stu procentach zgodnego z otrzymanymi projektami, skupili się na biopochodnym elastomerze Pebax® Rnew® firmy Arkema, pozyskiwanym częściowo z nasion rącznika. Następnie wydrukowali kilka próbek w celu ustalenia idealnej grubości, tak aby materiał wyglądał na bardzo lekki, ale jednocześnie był wytrzymały i elastyczny. Po ponad trzech tygodniach pracy w pełnym wymiarze i wielu spotkaniach ze Stéphanie i zespołem projektowym Alpine udało się opracować dwa widowiskowe zagłówki A390_β. Tym samym po raz pierwszy w historii wykorzystano tego rodzaju proces w produkcji samochodu.
Naszym głównym celem jest wspieranie klientów w ich dążeniu do innowacji. Oddajemy im do dyspozycji całą wiedzę fachową Erpro Group w dziedzinie druku 3D, aby mogli tworzyć części, których nigdy przedtem nie byli w stanie wyprodukować.
Cyrille Vue, prezes Erpro Group
Lavoisier Composites:
• 1. projekt we współpracy z Alpine
• 9 miesięcy pracy
• 360 profili w konstrukcji podłogi
Erpro Group:
• Współpraca z Alpine od 2022 r.
• 3 tygodnie pracy nad jednym zagłówkiem
• 12 godzin produkcji, 48 godzin chłodzenia
Lavoisier Composites – drugie życie zaawansowanych materiałów
Choć mogłoby się wydawać, że podłoga samochodu spełnia jedynie praktyczną funkcję, Marc Poulain i jego zespół chcieli, by w A390_β stanowiła ona kluczowy element designu wnętrza. W ten sposób chcieli podkreślić wrażenie prędkości, które jest mocno obecne we wnętrzu.
Zespół projektantów Alpine skontaktował się w tym celu z Lavoisier Composites, start upem z Lyonu specjalizującym się w rozwoju i produkcji części z materiałów kompozytowych ekologicznego pochodzenia. Nazwa firmy upamiętnia Antoine’a Lavoisiera, ojca nowoczesnej chemii, a jej motto to słowa uczonego: „Materia nie może zginąć ani powstać, podlega jedynie transformacji”. Zgodnie z tą zasadą Lavoisier Composites współpracuje w szczególności z przemysłem lotniczym i fotowoltaicznym w celu wykorzystywania odpadów produkcyjnych i tworzenia innowacyjnych materiałów i części z kompozytów. Procesy produkcyjne, takie jak prasowanie tłoczne, umożliwiają wykorzystanie materiałów o wysokiej zawartości włókien węglowych w celu uzyskania bardzo specyficznych kształtów.
Aby zachować mineralną estetykę bazaltowych ścian, pożądaną przez projektantów, firma Lavoisier Composites wyprodukowała podłogę składającą się z niezliczonych elementów o trójkątnym przekroju, których powierzchnia ma głębię włókna węglowego i połysk krzemu. Ta wyjątkowa realizacja została wykonana w całości na podstawie modelu 3D stworzonego przez projektantów Alpine.
Oprócz walorów estetycznych podłoga Lavoisier Composites daje również Alpine okazję do pracy z materiałami odpowiedzialnymi ekologicznie i pokazania tym samym, że taki sposób produkcji jest możliwy. Nasze unikalne doświadczenie w ponownym wykorzystaniu materiałów o wysokich parametrach technicznych umożliwia nam produkowanie części konstrukcyjnych o obniżonym wpływie na środowisko.
Lavoisier Composites nadaje drugie życie zaawansowanym materiałom i tym samym zwraca szczególną uwagę na szacunek do materiału w przemyśle. Coś, co może się wydawać ograniczeniem, staje się atutem dla naszych klientów, którzy zaczęli traktować ochronę środowiska jako kluczowe wyzwanie.
Esteban Villalon, prezes Lavoisier Composites
W jedności siła
Współpraca z partnerami wdrażającymi innowacje, takimi jak Erpro Group i Lavoisier Composites, umożliwia Alpine budowanie kompetencji w zakresie wyjątkowych materiałów, które przesuwają granice designu i zmuszają do zmiany postrzegania dotychczasowych procesów produkcyjnych. Taka otwartość umysłu to niezbędny sposób myślenia dla producenta, który chce ciągle ewoluować.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.