Komunikat Prasowy

Udostępnij

SHOW CAR RENAULT FILANTE REKORD 2025, LABORATORIUM MARKI W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ AUT ELEKTRYCZNYCH

• Elektryczny show car Renault Filante Rekord 2025 powstał z myślą o maksymalizacji efektywności energetycznej i ustanowieniu rekordu pod względem zasięgu i obniżania zużycia energii przy zasilaniu z akumulatora trakcyjnego o pojemności identycznej jak w Scenicu E-Tech electric, czyli 87 kWh.


• Renault Filante Rekord 2025 jest jednomiejscowym bolidem o opływowych kształtach, zaprojektowanym pod kątem zwiększania efektywności aerodynamicznej. Samochód posiada nietypowe wymiary: 5,12 m długości i 1,19 m szerokości przy masie wynoszącej zaledwie 1000 kg.


• Renault Filante Rekord 2025, będące prawdziwym laboratorium zaawansowanych technologii, materiałów i innowacyjnych rozwiązań marki, jest wyposażone w unikalne opony, zmniejszające opory tarcia, oraz w układ kierowniczy i układ hamulcowy „steer by wire” i „brake by wire”.


• Inspiracją przy projektowaniu Renault Filante Rekord 2025 były modele Renault 40 CV des Records z 1925 roku i Etoile Filante z 1956 roku, które ustanowiły szereg historycznych dla marki rekordów. Samochód będzie eksponowany na Salonie Rétromobile w Paryżu w dniach od 5 do 9 lutego 2025 roku, przed przystąpieniem do bicia rekordu efektywności energetycznej planowanego w pierwszej połowie roku.

Renault Filante Rekord 2025 nie jest zwykłym samochodem koncepcyjnym. To elektryczny samochód studyjny, będący uosobieniem przebojowości i innowacyjności, łączący w sobie bogate dziedzictwo marki z futurystyczną wizją elektromobilności. Stanowi on również hołd dla historii i dziedzictwa marki, która od samego początku zawsze wykorzystywała sporty motorowe i bicie rekordów do weryfikowania swoich innowacyjnych rozwiązań przed ich wprowadzeniem do seryjnych modeli.


Ten jednomiejscowy bolid o kształtach jakby wyrzeźbionych przez powietrze, zainspirowany legendarnymi modelami 40 CV des Records (1925–1926), Nervasport des Records (1934) i Etoile Filante (1956), stanowi połączenie wyszukanej stylistyki, wyjątkowo efektywnej aerodynamiki i najnowocześniejszych technologii, czym podkreśla zaangażowanie marki Renault w innowacje i bardziej zrównoważoną i energetycznie efektywną mobilność.


Renault Filante Rekord 2025 będzie eksponowane na Salonie Rétromobile w Paryżu w dniach od 5 do 9 lutego 2025 roku, przed przystąpieniem do bicia rekordu efektywności energetycznej planowanego w pierwszej połowie roku.


Design czerpiący wzorce z lotnictwa i historycznych modeli marki, który zapewnia wyjątkową efektywność energetyczną


Renault Filante Rekord 2025 jest wyjątkowym osiągnięciem zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i designu. Pojazd przesuwa granice w obszarze aerodynamiki i wydajności energetycznej na drodze do bicia kolejnych rekordów efektywności. Jego śmiały design czerpie wzorce ze świata lotnictwa i historycznych modeli marki.


Naszą intencją przy pracach nad designem tego samochodu było uzyskanie efektu monolitycznej rzeźby o płynnych, czystych, wręcz organicznych kształtach.


Zaprojektowaliśmy go jako swoistą rzeźbę w ruchu. Linia nadwozia, wzorowana na kadłubach samolotów myśliwskich i bolidach bijących rekordy prędkości z ubiegłego wieku, jest wyrazem aspiracji do coraz wyższych osiągów i ponadczasowej elegancji. Każda powierzchnia została starannie dopracowana, tak aby chwytać światło i podkreślać sylwetkę auta, która wydaje się rozpływać w powietrzu. Niebieskie szyby i zharmonizowany układ kolorów podkreślają lotniczą wizję tego auta, którego design został w całości podporządkowany wyrażeniu lekkości i płynności konstrukcji.

Sandeep Bhambra, dyrektor ds. zaawansowanego designu w Renault i Ampere


Historyczne akcenty w nowej odsłonie


Renault Filante Rekord 2025 wyróżnia się unikalnym kolorem Ultraviolet Blue, sprawiającym, że barwa nadwozia zmienia się od niebieskiego do fioletowego w zależności od kąta patrzenia. Jest on nawiązaniem do koloru Renault 40 CV des Records, lecz został stworzony specjalnie dla Renault Filante Rekord 2025. Wiele innych jego detali jest także nawiązaniem do kultowych modeli, które posłużyły za inspirację przy pracach nad jego designem: okrągłe reflektory i koła wysunięte poza obrys nadwozia (jak w wersjach Records modeli 40 CV i Nervasport), osłony kół (Etoile Filante), spiczasta osłona chłodnicy, położenie kabiny i taśma regulacji ustawienia fotela (jak w 40 CV) itd. Cały wachlarz kształtów i elementów odnoszących się do przeszłości, a przy tym doskonale wpisujących się w na wskroś nowoczesny charakter Renault Filante Rekord 2025. Harmonijnie łączą się one z futurystyczną wizją pojazdu i tworzą naturalny dialog między przeszłością a przyszłością.


Jednak za główne źródło inspiracji przy projektowaniu sylwetki tego auta koncepcyjnego posłużył świat lotnictwa. Kabina, chroniona aerodynamiczną kopułą, przypomina kokpit samolotów myśliwskich, a każdy szczegół nadwozia został zoptymalizowany pod kątem zmniejszenia oporu powietrza i opatrzony elementami wizualnymi przywołującymi na myśl obłe kształty szybkich samolotów.


Kolejnym wyróżnikiem auta są osłony przednich i tylnych kół, będące zarówno elementami stylistycznymi, jak i jednymi z kluczowych elementów poprawiania aerodynamiki. Przyczyniają się one do wzmocnienia wrażenia masywności auta i poprawiają jego współczynnik oporu powietrza. W połączeniu z dużymi bocznymi płaszczyznami kół to rozwiązanie pozwoliło uzyskać płynną sylwetkę, pozbawioną wizualnych zakłóceń.


Rozwiązania służące zwiększaniu skuteczności osiągów


Jednym z priorytetów w procesie projektowania Renault Filante Rekord 2025 była lekkość, co znalazło odzwierciedlenie nawet w detalach wykończeniowych. Zastosowanie widocznych śrub na nadwoziu jest rozwiązaniem zaczerpniętym ze świata konstrukcji lotniczych i ma na celu nie tylko zmniejszenie masy pojazdu, ale także stworzenie na wskroś nowoczesnego i technicznego wrażenia wizualnego. Te śruby, wraz z innymi elementami projektu zaczerpniętymi ze świata lotnictwa, są świadectwem zaangażowania marki w tworzenie innowacyjnych i bardziej zrównoważonych projektów modeli.


I tak na przykład design tego samochodu studyjnego jest czymś więcej niż tylko wizją stylistyczną: to owoc zaawansowanych badań nad skutecznością i osiągami. Każdy element, od aerodynamicznego kształtu osłon po lekkość układu jezdnego, został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować efektywność energetyczną, a zastosowanie elementów historycznych i sięgnięcie do rozwiązań ze świata lotnictwa nadaje temu pojazdowi wyjątkową osobowość, zdecydowanie zwróconą ku przyszłości.


Kokpit również zaprojektowany pod kątem zwiększania osiągów


Wnętrze Renault Filante Rekord 2025 zostało zaprojektowane w tym samym duchu co nadwozie, z kokpitem kojarzącym się ze światem lotnictwa i kosmosu, w którym każdy szczegół zaprojektowano pod kątem maksymalizacji osiągów, komfortu i skuteczności. W tym środowisku o czystych kształtach wszystkie elementy (mechanizmy bezpieczeństwa i zamki, regulator prędkości, pedał przyspieszenia, układ hamulcowy itp.) znajdują się w zasięgu ręki, a przy ich projektowaniu główny nacisk kładziono na ergonomię i zmniejszanie masy. Tą samą filozofią kierowano się również przy doborze materiałów. I tak na przykład fotel kierowcy został zaprojektowany na podobieństwo hamaka w postaci rozpiętego płótna w celu maksymalnego zmniejszenia jego masy przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnego podparcia.

Dzięki temu idealnie dopasowuje się do kształtu ciała kierowcy i stwarza poczucie jedności z pojazdem. Konstrukcję wsporczą tworzą cienkie karbonowe listwy pokryte tkaniną techniczną, rozwiązanie również zaczerpnięte ze świata lotnictwa i lotów w kosmos, gdzie liczy się każdy gram przy maksymalizacji osiągów.


Elementy sterowania i przyrządy pokładowe są idealnie wkomponowane w kokpit. Każda funkcja jest wyświetlana na ultracienkim ekranie cyfrowym.


Kierownica jest widoczną częścią innowacyjnego układu sterowania: jej uchwyty służą do sterowania przyspieszaniem, hamowaniem i kierowaniem z wykorzystaniem w pełni elektronicznej technologii „steer by wire” i „brake by wire”, są one dyskretnie wbudowane w surową konstrukcję ze stopu Scalmalloy wydrukowaną w technologii 3D. Podejście to zostało zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie, gdzie elementy sterowania muszą być zawsze dostępne i rozmieszczone zgodnie z zasadami ergonomii. Pośrodku kierownicy umieszczony jest owinięty wokół cylindra elastyczny, panoramiczny ekran, który zapewnia wyraźny i bezzwłoczny podgląd najważniejszych danych, takich jak prędkość, pozostały zasięg i parametry jazdy. Kierownica jest zamocowana do kopuły kokpitu – unosi się wraz z nią, aby ułatwić kierowcy wsiadanie i wysiadanie.

Wentylację kokpitu zapewnia pomysłowy system obiegu powietrza, gdy pojazd jest w ruchu. Nie wymaga on – wciąż w tym samym celu obniżania masy i oszczędzania energii – stosowania żadnych dodatkowych urządzeń technicznych.

Co się tyczy wzorowanej na Formule 1 pozycji za kierownicą, pozwala ona połączyć ergonomię, widoczność i ułożenie nóg nad akumulatorami, bez uszczerbku dla parametrów konstrukcyjnych pojazdu.


Pełna kontrola nad aerodynamiką i masą pojazdu jako klucz do efektywności energetycznej


Show car Renault Filante Rekord 2025, będący owocem współpracy konstruktorów i designerów Renault i Ligier Automotive, wyróżnia się ultraaerodynamicznym designem, zoptymalizowanym pod kątem uzyskiwania wyjątkowych osiągów.

Ambitny cel tego projektu wymagał dokonania radykalnych wyborów stylistycznych w celu uzyskania efektywności aerodynamicznej na najwyższym poziomie.

Praca zespołu inżynierów ds. aerodynamiki skupiła się zatem na optymalizacji przepływu strug powietrza wokół samochodu, ze szczególnym uwzględnieniem stref przejścia między poszczególnymi połaciami nadwozia. Kluczową rolę w tej optymalizacji odegrał wydłużony kształt bolidu, ponieważ dłuższy pojazd pozwala skuteczniej zapanować nad przepływem aerodynamicznym i zmniejsza ryzyko powstawania zawirowań.


Koła, będące głównym źródłem zakłóceń aerodynamicznych, zostały starannie obudowane, aby zminimalizować ich ujemny wpływ na osiągi. Na początku prac konstruktorzy wykorzystali uproszczone kształty, w kolejnych etapach udoskonalano design auta, aby uzyskać najlepszy możliwy kompromis między założeniami stylistycznymi a aerodynamiką nadwozia.

Ponadto zmodyfikowane zostały również wahacze zawieszenia poprzez dodanie do nich osłon o kształcie zgodnym z wymogami zasad aerodynamiki.


Symulacje i zatwierdzanie przyjętych rozwiązań w tunelu aerodynamicznym


Projekt wymagał ścisłej współpracy między zespołami ds. designu i aerodynamiki w celu uzyskania optymalnej równowagi między osiągami a estetyką. Podczas gdy niektóre wybory wymagały czasami dokonywania kompromisów, poszanowanie zamierzeń stylistycznych pozostawało w każdym wypadku priorytetem, oczywiście pod warunkiem zachowania najwyższych parametrów aerodynamicznych. To połączenie stylu i wysokich osiągów ma swoje odzwierciedlenie w płynności kształtów i masywnej sylwetce, bez żadnych ustępstw dla efektywności energetycznej.


O ile na tym etapie przy dopracowywaniu aerodynamiki konstruktorzy kierowali się zaawansowanymi symulacjami cyfrowymi, na wiosnę 2025 roku zaplanowane zostały testy w tunelu aerodynamicznym. Testy te pozwolą potwierdzić wyniki przeprowadzonych symulacji i wprowadzić niezbędne poprawki w celu udoskonalenia designu pojazdu z gwarancją uzyskania optymalnych parametrów aerodynamicznych.


Obniżenie masy dzięki zaawansowanym technologiom i optymalizacji użytych materiałów


Obniżenie masy stanowiło główny cel przy pracach nad Renault Filante Rekord 2025, aby zmaksymalizować jego efektywność energetyczną, a tym samym i zasięg pojazdu. Został on osiągnięty w efekcie innowacyjnego połączenie ultralekkich materiałów z zaawansowanymi technikami produkcji. Każdy element pojazdu został zbadany, przeanalizowany i zoptymalizowany pod kątem obniżenia jego masy przy jednoczesnym zachowaniu solidności całej koncepcji, niezbędnej do bicia rekordów.


Dzięki maksymalnemu wykorzystaniu włókna węglowego, stanowiącego kluczowy materiał umożliwiający obniżenie masy elementów układu jezdnego i nadwozia bez pogarszania ich wytrzymałości, konstruktorom udało się utrzymać masę Renault Filante Rekord 2025 poniżej progu 1000 kg przy jednoczesnej optymalizacji sztywności i bezpieczeństwa pojazdu.


W przypadku układu jezdnego optymalizację masy uzyskano w efekcie skomplikowanych obliczeń i odpowiedniej kombinacji użytych materiałów. Elementy wykonane z aluminium, włókien węglowych i stali zostały w optymalny sposób połączone ze sobą w celu zmniejszenia przekrojów komponentów do niezbędnego minimum umożliwiającego wytrzymywanie obciążeń mechanicznych przy zachowaniu maksymalnej solidności konstrukcji.


Taki dobór materiałów pozwolił pojazdowi zyskać na lekkości bez uszczerbku dla wytrzymałości układu jezdnego, kluczowego czynnika zapewniającego stabilność pojazdu podczas jazdy na torze.


W celu dodatkowego obniżenia masy, zespół konstruktorów wykorzystał technologię „scalmalloy”, wysoko wytrzymałego stopu aluminium, specjalnie przewidzianego do drukowania 3D. Technologia ta umożliwia wykonywanie złożonych pod względem budowy elementów z niezwykłą precyzją przy jednoczesnym obniżeniu całkowitej masy pojazdu. Druk 3D umożliwia również zminimalizowanie ilości odpadów poprzez optymalizację budowy wykonywanych części. Tak wykonane komponenty są zarazem lekkie, wytrzymałe i doskonale dostosowane do wymagań związanych z wysokimi osiągami.


Optymalizacja topologiczna: kolejny krok w stronę zwiększania osiągów


Optymalizacja topologiczna to kolejna kluczowa innowacja, która pozwoliła w znaczący sposób obniżyć masę pojazdu. Metoda ta polega na zachowywaniu materii tylko tam, gdzie jest ona niezbędna, czyli w strefach wystawionych na działanie specyficznych obciążeń mechanicznych. Dzięki zaawansowanym obliczeniom komputerowym zespołowi konstruktorów udało się określić strefy, w których materia musi zostać zachowana, aby zapewnić temu pojazdowi żądaną solidność, oraz te, z których można ją usunąć, aby odciążyć konstrukcję bez uszczerbku dla osiągów. Takie podejście, możliwe dzięki oprogramowaniu symulacyjnemu stymulowanemu sztuczną inteligencją, pozwala wytwarzać części, które są zarówno lekkie, jak i wytrzymałe, do wykorzystania tylko tam, gdzie są potrzebne.


Renault Filante Rekord 2025 – laboratorium zaawansowanych technologii dla pojazdów przyszłości


Renault Filante Rekord 2025 – innowacyjne aż po same opony, wpisujące się w historyczną tradycję ustanawiania rekordów i samochodów koncepcyjnych marki – wprowadza szereg nowych technologii, które będą badane pod kątem ich wykorzystania w przyszłych modelach seryjnych.


Eliminacja mechanicznych systemów sterowania między kierowcą a układem hamulcowym i układem kierowniczym


W Renault Filante Rekord 2025 tradycyjne mechaniczne mechanizmy sterowania zostały zastąpione w pełni elektronicznymi technologiami „steer by wire” i „brake by wire” – oferują one użytkownikom bogatsze doznania z jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby komponentów mechanicznych. Pozwoliło to zwolnić pewną ilość miejsca, by umożliwić przeprojektowanie konstrukcji pojazdu i optymalizację jego masy.


Technologia „steer by wire” stanowi znaczący postęp w zakresie sterowania układem kierowniczym. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów z mechaniczną kolumną kierownicy, łączącą koło kierownicy z kołami auta, ta technologia opiera się na w pełni elektronicznej łączności między kierownicą a silnikami przekładni zębatkowej układu kierowniczego.


Obracanie kierownicą powoduje wysłanie sygnałów elektrycznych do centralnego modułu elektronicznego, który określa najlepszy sposób wykonania skrętu przez samochód, nie tylko za pomocą przednich kół, ale także z wykorzystaniem innych elementów, takich jak silnik, hamulce i zawieszenie. Może zostać wykorzystana do tego celu cała platforma.


Co więcej, technologia ta zapewnia większą elastyczność, ponieważ pozwala na umieszczenie elementów układu kierowniczego – łącznie z kierownicą – w dowolnym miejscu. Pozwala to wyeliminować szereg ograniczeń konstrukcyjnych i standaryzacyjnych i umożliwia optymalne rozplanowanie wnętrza kokpitu.


Technologia „brake by wire” działa na podobnej zasadzie, ale w odniesieniu do układu hamulcowego. W Renault Filante Rekord 2025 nie ma tradycyjnego układu pedałów. Pedał hamulca został w nim zastąpiony elektronicznym elementem sterującym, odpowiadającym za dozowanie siły hamowania. Jego wciśnięcie powoduje wysłanie sygnału elektrycznego do układu hamulcowego, który w optymalny sposób rozdziela siłę hamowania na poszczególne koła. Również w tym przypadku można dostrzec szereg korzyści w postaci większej elastyczności konstrukcji platformy i rozplanowania kokpitu.


Optymalne wbudowanie akumulatora w konstrukcję pojazdu dzięki technologii „cell-to-pack”


Technologia „cell-to-pack”, wprowadzona przez Ampere, pozwala zmaksymalizować efektywność energetyczną pojazdu, optymalizuje zarazem przestrzeń zajmowaną przez akumulator i przyczynia się do zmniejszenia jego masy.

Ogniwa są bezpośrednio łączone w pakiety bez konieczności stosowania tradycyjnych modułów. Dzięki tej technice akumulator trakcyjny jest nie tylko lżejszy, ale także zoptymalizowany pod względem kształtu i dostępnej przestrzeni, co stanowiło duże wyzwanie w przypadku Renault Filante Rekord 2025 z uwagi na jego szerokość wynoszącą zaledwie 1,71 m.

Ta nowa technologia pozwoliła również obniżyć masę pojazdu poprzez zmniejszenie masy akumulatora do 600 kg, przy całkowitej masie auta ograniczonej do 1000 kg. Na obniżenie masy miała także wpływ obudowa ochronna akumulatora, wykonana z włókna węglowego, zapewniająca zarazem większą solidność i ochronę tej konstrukcji.


Innowacyjne ogumienie


Show car Renault Filante Rekord 2025 jest wyposażony w 19-calowe opony Michelin, zaprojektowane specjalnie pod kątem zwiększenia osiągów pojazdu przy jednoczesnym znaczącym zwiększeniu zasięgu. Przy wpływie na zasięg wynoszącym około 20% rola opon nabiera kluczowego znaczenia w tego typu projektach. Inżynierowie z Centrum Technologicznego Michelin skupili się nad następującymi zagadnieniami:

- dobór właściwych materiałów zmniejszających rozpraszanie energii związane z oponami,

- dopracowanie konstrukcji opony pod kątem uzyskania idealnie płaskiej powierzchni styku z nawierzchnią,

- design opony: jej kształt „slim line”, czyli wysoka i wąska, prezentująca podwójną zaletę w postaci zmniejszonego rozpraszania energii przy każdym obrocie koła i pozytywnego wpływu na aerodynamikę pojazdu.

W powyższym dążeniu do zwiększania efektywności energetycznej opony opracowane na potrzeby show caru pozwoliły przekroczyć kolejną granicę w obniżaniu oporów toczenia. Współczynnik ten został w ich przypadku zmniejszony o blisko 40% i wynosi około 4 kg/tonę w warunkach użytkowania, w których w konwencjonalnych oponach wynosi on około 6,5 kg/tonę.


Renault Filante Rekord 2025 – nazwa o podwójnym znaczeniu


Nazwa Renault Filante Rekord 2025 stanowi bezpośrednie odniesienie do dwóch kultowych, historycznych modeli marki:

- Nazwa „Filante” jest przede wszystkim nawiązaniem do Etoile Filante, jednomiejscowego modelu zaprezentowanego w 1956 roku, bezpośrednio inspirowanego aeronautyką i zaprojektowanego do bicia rekordów prędkości. W dniu 5 września 1956 roku Etoile Filante pobił za jednym zamachem kilka rekordów prędkości na dnie słonego jeziora w Bonneville w Stanach Zjednoczonych, między innymi ponad 300 km/h na odcinkach 1 i 5 kilometrów, pokonanych odpowiednio z prędkością 306,9 km/h i 308,85 km/h.

- Z kolei nazwa „Rekord” nawiązuje bezpośrednio do modelu 40 CV des Records – jednomiejscowej wersji z wysmukłym wąskim nadwoziem flagowego wówczas modelu Renault 40 CV, która w roku 1925 pobiła liczne rekordy prędkości i wytrzymałości. Pierwsze rekordy zostały ustanowione w 1925 roku przez Garfielda i Plessiera, inżynierów odpowiedzialnych za projekt: 3-godzinny rekord świata, rekord świata na dystansie 500 km i rekord świata na dystansie 500 mil. Można do tego dodać 24-godzinny rekord z pokonaniem dystansu 4167,578 km przy średniej prędkości 173,649 km/h. Umieszczenie „2025” w nazwie Renault Filante Rekord 2025 stanowi upamiętnienie setnej rocznicy ich ustanowienia w 1925 roku.


Wśród innych godnych uwagi modeli wykorzystywanych przez Renault do bicia rekordów warto wymienić Nervasport des Records, który 4 i 5 kwietnia 1934 roku ustanowił aż dziewięć międzynarodowych rekordów i trzy rekordy świata, w tym rekord 48-godzinny (8037 km przejechanych ze średnią prędkością 167,445 km/h).


Więcej informacji o tym pojeździe znajdziesz w artykule „Renault Filante Rekord 2025 – nazwa o podwójnym znaczeniu” tutaj.

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies