Komunikat Prasowy
• Grupa Renault jest przekonana o istotnej roli, jaką autonomiczne pojazdy transportu zbiorowego mogą odegrać w obliczu decyzji kształtujących przyszłość mobilności, przed którymi stoją samorządy i przewoźnicy.
• Grupa Renault we współpracy z partnerem, WeRide1, kontynuuje testy na drogach publicznych w całej Europie, aby z jednej strony dowieść dojrzałości wdrażanych technologii jazdy autonomicznej, a z drugiej strony – skuteczności proponowanego rozwiązania opartego na zautomatyzowanych elektrycznych minibusach.
• W centrach dużych miast, na terenach podmiejskich czy w trudnych środowiskach autonomiczne minibusy stanowią realne rozwiązanie umożliwiające uczynienie zbiorowej mobilności bardziej dostępną, efektywną i przyjazną dla środowiska.
W maju 2024 roku Grupa Renault zaprezentowała swoją strategię w dziedzinie pojazdów autonomicznych2 i rozpoczęła, wspólnie z partnerem WeRide, pierwszy w Europie test na ogólnodostępnej drodze, w ramach którego autonomiczne autobusy obsługiwały międzynarodowy turniej tenisowy Roland-Garros.
Pierwszy test w rzeczywistych warunkach, podczas którego przejechano tysiąc kilometrów i przewieziono blisko 700 osób, dowiódł dojrzałości technologii oraz skuteczności tego rozwiązania w przewozie osób.
Po udanym przeprowadzeniu testu liczne podmioty z branży transportu (jednostki samorządu terytorialnego, przewoźnicy, zarządcy terenów prywatnych) wyraziły zainteresowanie wdrożeniem tego rozwiązania na ich terenie. Kolejne testy terenowe są już prowadzone w całej Europie, między innymi w Zurychu (Szwajcaria), Valence (Francja) czy Barcelonie (Hiszpania). Dalsze lokalizacje zostaną ogłoszone niebawem.
Barcelona (Hiszpania) – w centrum dużego europejskiego miasta
W dniach 10–14 marca w Barcelonie szeroka publiczność ma okazję zapoznać się z przyszłymi rozwiązaniami w dziedzinie mobilności Grupy Renault i WeRide. Dwa elektryczne autonomiczne minibusy będą kursowały po ogólnodostępnych drogach w pętli o długości 2,2 kilometra przebiegającej uliczkami w centrum Barcelony.
Wprowadzenie autonomicznych wahadłowych autobusów do ciasnego i złożonego środowiska miejskiego stanowi dowód na dojrzałość nowych technologii autonomicznego transportu zbiorowego.
Ponadto test odzwierciedla wizję Grupy Renault w obliczu przyszłych wyzwań stojących przed transportem zbiorowym w Europie: uczynić miasta bardziej przyjaznymi do życia, transport bardziej dostępnym, a mobilność bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska dzięki autonomicznym pojazdom.
Valence (Francja) – łatwiejszy dostęp do mobilności na terenach podmiejskich
Po fazie testów trwającej od 10 marca do 19 kwietnia kolejnym krokiem będzie wprowadzenie usługi wahadłowych autobusów zautomatyzowanych na poziomie L4, które jest planowane na lipiec 2025 roku.
Beti (prywatny przewoźnik świadczący usługi transportu zbiorowego), Macif (ubezpieczyciel komunikacyjny i partner Beti), WeRide i Grupa Renault uruchamiają w Valence (Francja) pierwszą sieć zautomatyzowanego transportu o wysokiej zdolności przewozowej pomiędzy dworcem kolei dużych prędkości TGV i licznymi firmami mieszczącymi się w pobliskiej strefie ekonomicznej o powierzchni 162 ha.
Dwa wahadłowe autobusy poruszają się trasą o długości 3,3 kilometra przebiegającą po ogólnodostępnych drogach pomiędzy dworcem Valence TGV, oddalonym od niego parkingiem długoterminowym i kompleksem gastronomicznym w strefie ekonomicznej. W ten sposób zaspokajają konkretne potrzeby pasażerów korzystających z dworca oraz 150 firm i 3 tysięcy ich pracowników.
W ramach tej wyjątkowej współpracy cztery duże podmioty realizują wspólną wizję autonomicznej mobilności współdzielonej, która służy mieszkańcom różnych obszarów. Przyczynia się ona do ograniczenia wykluczenia transportowego terenów wiejskich i podmiejskich, przyspieszenia transformacji ekologicznej i zwiększenia mobilności mieszkańców poprzez ułatwienie dostępu do miejsc pracy, placówek służby zdrowia, szkół czy miejsc rekreacji.
Port lotniczy Zurych (Szwajcaria) – zamknięty teren z rygorystycznymi wymogami w zakresie bezpieczeństwa
Test prowadzony przez WeRide na terenie lotniska w Zurychu (Szwajcaria) od stycznia 2025 roku ma na celu ułatwienie pracownikom poruszanie się pomiędzy terminalami. Test ukazuje możliwość stosowania technologii autonomicznych w złożonych środowiskach i spełnienia rygorystycznych wymogów w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności, jakie obowiązują na terenie lotnisk.
Grupa Renault i pojazdy autonomiczne
Grupa Renault kieruje się pragmatycznym, zróżnicowanym podejściem do pojazdów autonomicznych i bierze pod uwagę odmienne potrzeby użytkowników samochodów osobowych i pasażerów transportu zbiorowego.
W przypadku samochodów osobowych w obecnych warunkach rynkowych Grupa Renault koncentruje się na oferowaniu najlepszych na rynku zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia (ADAS), takich jak adaptacyjny regulator prędkości czy systemy utrzymania samochodu na pasie ruchu. Systemy jazdy autonomicznej poziomu L2, a nawet L2+, zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale nie zastępują kierowcy, który pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie pojazdu.
Grupa Renault stawia jednak przede wszystkim na elastyczność i stale śledzi zmiany dotyczące w szczególności kosztów i regulacji. Dzięki temu, gdy pojawią się sprzyjające warunki rynkowe, będzie w stanie oferować rozwiązania o wyższych poziomach autonomii dla samochodów osobowych.
Jeśli chodzi o transport zbiorowy, Grupa Renault dostrzega możliwość wdrożenia w najbliższym czasie pojazdów autonomicznych na poziomie autonomii L4, czyli zdolnych do samodzielnego kontrolowania sytuacji w czasie jazdy na określonym obszarze działania i pod zdalnym nadzorem, ale bez obsługi w pojazdach. Wraz z rozwojem stref czystego transportu miasta i gminy stają przed zupełnie nowymi wyzwaniami w dziedzinie transportu zbiorowego. W związku z tym szacujemy, że zapotrzebowanie na autonomiczne elektryczne minibusy wyniesie kilka tysięcy w ciągu najbliższej dekady. Autonomiczne minibusy, zdolne do samodzielnego kontrolowania sytuacji w czasie jazdy na określonym obszarze działania, pomyślnie przeszły różne testy terenowe, które wykazały ich skuteczność i możliwość stworzenia elastycznej, dostępnej, bezpiecznej i bezemisyjnej oferty transportu zbiorowego.
Jako pionier bezemisyjnej mobilności Grupa Renault planuje do 2030 roku stworzyć zrobotyzowaną platformę elektrycznych minibusów, która będzie w stanie współpracować z rozwiązaniami w zakresie jazdy autonomicznej opracowanymi przez wyspecjalizowanych partnerów.
WeRide – światowy lider rozwiązań w dziedzinie jazdy autonomicznej
Firma WeRide jest uznawana za jednego ze światowych liderów rozwiązań w zakresie autonomicznych pojazdów zdolnych do poruszania się po ogólnodostępnych drogach. Eksploatuje ponad 1,2 tysiąca autonomicznych pojazdów (w tym 300 minibusów), które pokonały ponad 40 milionów kilometrów w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej.
Grupa Renault wspólnie z WeRide pracuje nad rozwojem zautomatyzowanych rozwiązań dla transportu zbiorowego w Europie z wykorzystaniem pojazdów o poziomie autonomii L4, czyli zdolnych do samodzielnego kontrolowania sytuacji w czasie jazdy na określonym obszarze działania i pod zdalnym nadzorem, ale bez obsługi w pojazdach.
1 WeRide – globalny ekspert w dziedzinie technologii jazdy autonomicznej.
2 Komunikat prasowy z 15 maja 2024 r.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.