Komunikat Prasowy

Udostępnij

RENAULT 5 TURBO 3E, POWRÓT LEGENDY W FORMIE PIERWSZEGO W HISTORII ELEKTRYCZNEGO „MINI SUPERSAMOCHODU”

• Renault 5 Turbo 3E – nowoczesna, elektryczna odsłona legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80. – jest ucieleśnieniem ducha innowacji, odwagi i współzawodnictwa marki.


• Wsparcie marki Alpine i jej specjalistyczna wiedza w zakresie konstruowania sportowych i ekskluzywnych samochodów elektrycznych umożliwiły Renault przywrócenie do życia legendarne Renault 5 Turbo. Powraca ono w postaci prawdziwej elektrycznej „sportowej bomby” o żywiołowym designie, osadzonej na platformie skonstruowanej specjalnie na potrzeby tego modelu i wyposażonej w innowacyjne silniki w piastach kół dostarczające moc do 540 KM.


• Maksymalna zwrotność, zapierające dech osiągi i spektakularne możliwości driftu są gwarancją emocjonujących wrażeń z jazdy – Renault 5 Turbo 3E to kwintesencja sportowego ducha zamknięta w aucie o długości czterech metrów, reprezentująca zupełnie nową kategorię pojazdów – mini supersamochody.


• Dzięki układowi elektrycznemu o napięciu roboczym 800 V oferuje również doskonałe parametry ładowania. Ładowanie prądem stałym z mocą 350 kW umożliwia uzupełnienie energii w akumulatorze od 15 do 80% jego pojemności w zaledwie 15 minut.


• Podobnie jak najbardziej ekskluzywne modele na rynku Renault 5 Turbo 3E będzie dawało szerokie możliwości personalizacji, zarówno jeśli chodzi o kolory nadwozia, jak i wystrój wnętrza. Klienci będą mogli dowolnie zestawiać różne kombinacje, aby stworzyć jedyny w swoim rodzaju egzemplarz.


• Renault 5 Turbo 3E trafi do sprzedaży do końca 2027 roku w liczbie 1980 numerowanych egzemplarzy. Przyjmowanie zamówień rozpocznie się już w najbliższych tygodniach.


„Bestia w wyścigach, w drifcie i na torze przystosowana do jazdy po drogach publicznych” – tak można by w skrócie określić wymogi postawione konstruktorom przy budowie i parametryzacji Renault 5 Turbo 3E. Ten widowiskowy elektryczny model, o największej mocy i najlepszych osiągach wśród wszystkich modeli Renault w historii, jest ucieleśnieniem sportowej pasji, ducha współzawodnictwa i tożsamości marki Renault.


Renault 5 Turbo 3E to odrodzona wersja legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 z lat 80. Te charakterystyczne auta, obecnie cieszące się dużym zainteresowaniem kolekcjonerów, odcisnęły piętno na epoce za sprawą swojego żywiołowego designu i innowacyjnego charakteru. Były to pierwsze francuskie modele wyposażone w silnik benzynowy z turbodoładowaniem – technologię, którą Renault wcześniej z sukcesem zastosowało w bolidach Formuły 1. Ich osiągnięcia w rajdach i na torze potwierdzają, że już wtedy były prawdziwymi wyścigowymi bestiami.


Ale Renault 5 Turbo 3E to coś więcej niż „restomod” kultowego modelu. Unowocześniony i zelektryfikowany model, pełny niespotykanych dotąd technologii, o jeszcze bardziej żywiołowym designie i większej mocy od swoich poprzedników, jest prekursorem nowej kategorii pojazdów – „mini supersamochodów”. Podobnie jak jego starsi bracia dysponuje imponującymi parametrami technicznymi (moc 540 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km w mniej niż 3,5 sekundy, konstrukcja nadwozia z włókna węglowego), a jednocześnie może być personalizowany zgodnie z życzeniami klienta. Ponadto stosunek długości nadwozia do jego szerokości jest minimalny i wynosi 2,01, dzięki czemu model zachowuje kompaktowe rozmiary „hot hatcha”, choć osiągami dorównuje supersamochodom.


Mini supersamochód Renault 5 Turbo 3E, zbudowany na platformie stworzonej specjalnie na potrzeby tego modelu i przystosowanej do jego ambicji i osiągów, jest uzupełnieniem gamy obejmującej miejskie Renault 5 E Tech electric i sportowo miejski model Alpine A290. Grupa Renault realizuje w ten sposób ten sam zamysł, co w przypadku Renault 5, Renault 5 Alpine i Renault 5 Turbo w latach 80. – połączenie renomy i odważnych rozwiązań Renault z duchem współzawodnictwa i specjalistyczną wiedzą Alpine.


Współcześnie do marek dołączył także nowy partner, Ampere, firma odpowiedzialna za oprogramowanie i elektronikę. Specjalistyczna wiedza partnerów posłużyła także do zaprojektowania kluczowych elementów, takich jak silniki w piastach kół czy konstrukcja nadwozia z włókna węglowego. Tym samym Renault 5 Turbo 3E w pełni korzysta z efektów transformacji Grupy Renault w ramach planu strategicznego Renaulution.


„Wprowadzenie do oferty Renault 5 Turbo 3E i stworzenie nowej kategorii »mini supersamochodów« jest kolejnym dowodem pasji, odwagi i innowacyjności – cech, którymi zawsze odznaczała się Grupa Renault. Ten żywiołowy i energiczny model gwarantuje najlepsze osiągi i intensywne doznania przy całkowitej długości wynoszącej zaledwie 4 metry, co jest rzeczą dotąd niespotykaną na rynku. Za sprawą Renault 5 Turbo 3E marka Renault sprawia, że samochody elektryczne stają się jeszcze bardziej pożądane i jest w stanie zaspokoić jeszcze szerszy zakres potrzeb oraz gustów konsumentów”.

Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault



Żywiołowy design zaprojektowany pod kątem sportowych osiągów i zwrotności


Nadwozie Renault 5 Turbo 3E ma cechy typowe dla supersamochodów – celowa obfitość form (w tym okazałe zderzaki i poszerzone tylne nadkola) idzie w parze z dążeniem do zapewnienia sportowych osiągów, zwrotności i optymalnej aerodynamiki. W przypadku samochodów elektrycznych jest to obok masy jeden z kluczowych parametrów gwarantujących wysoką efektywność energetyczną.


Główną inspiracją dla projektantów Renault 5 Turbo 3E były oczywiście oryginalne modele Renault 5 Turbo i Turbo 2. Samochód posiada również elementy przejęte z Renault 5 E Tech electric, takie jak tylne światła czy zewnętrzne lusterka, ale celem projektantów było przywrócenie do życia legendarnego dziedzictwa obu modeli z lat 80. w nowej formie, wyposażonej w nowoczesne technologie zgodne z obecnymi standardami i zoptymalizowanej pod względem osiągów. Renault 5 Turbo 3E wpisuje się tym samym w ideę designu retrofuturystycznego, której owocem było niedawne wskrzeszenie Renault 5 i Renault 4 w postaci odpowiednio Renault 5 E Tech electric i Renault 4 E Tech electric.


„Przywrócenie do życia legendarnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2 to śmiałe przedsięwzięcie. Zachowaliśmy ich żywiołowy i wyścigowy charakter, ale jednocześnie wyposażyliśmy je w nowoczesne technologie i zoptymalizowaliśmy ich właściwości aerodynamiczne, aby wpisywały się w epokę samochodów elektrycznych. Równowaga między osiągami i charakterem przejawia się w każdej linii i każdej bryle. Renault 5 Turbo 3E to nie tylko hołd dla tradycji marki, lecz także maszyna dostarczająca doznań i emocji, którą każdy może dowolnie personalizować”.

Gilles Vidal, dyrektor ds. designu Renault i Ampere


Aby wiernie odtworzyć parametry oryginalnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, na potrzeby Renault 5 Turbo 3E skonstruowano jedyną w swoim rodzaju platformę sparametryzowaną pod kątem napędu na tylne koła. Różnice w porównaniu z Renault 5 E Tech electric (długość 3,92 m i rozstaw osi 2,54 m) obejmują cofniętą szybę przednią i szerszy rozstaw osi (2,57 m), który pozwolił uzyskać spektakularne wymiary: długość 4,08 m, szerokość 2,03 m i wysokość 1,38 m. Jednocześnie poskutkowało to pewnym złagodzeniem linii nadwozia, na przykład przedniego słupka, który wydaje się płynnie opadać w kierunku przednich kół. Renault 5 Turbo 3E nie różni się długością od samochodów miejskich, jednak jego szerokość jest już typowa dla supersamochodów. Te wymiary w połączeniu z wysokimi osiągami modelu umożliwiają zaliczenie go do zupełnie nowej kategorii „mini supersamochodów”.


Renault 5 Turbo 3E posiada ten sam układ przodu co jego poprzednicy: kwadratowe reflektory – obecnie w technologii LED – wtopione w krzywizny maski, cienka listwa z trzema centralnymi segmentami i dodatkowe światła, również kwadratowe, dawniej pełniące funkcję świateł długich, a dziś stanowiące światła dzienne w technologii LED.


Aerodynamiczna listwa wokół przedniego zderzaka oraz przewymiarowany wylot powietrza na masce wspólnie optymalizują docisk, aby zapewnić doskonałą równowagę między przodem a tyłem samochodu. Poprawieniu efektywności przepływu powietrza służą boczne otwory w zderzaku, które odprowadzają powietrze przed kołami. Z kolei wloty umieszczone na tylnych nadkolach odprowadzają powietrze poniżej świateł z tyłu samochodu. Mowa tu o górnych bocznych wlotach powietrza, ponieważ dolne wloty służą do chłodzenia hamulców. W jednym z nich, po lewej stronie, została dodatkowo ukryta pokrywa gniazda ładowania akumulatora.


Specjalna listwa na boku samochodu tworzy obramowanie wzdłuż słupków przedniej szyby i linii dachu, po czym płynnie przechodzi w tylny spojler, podobnie jak w oryginalnych modelach Renault 5 Turbo i Turbo 2. Pomiędzy tylnymi światłami umieszczona została poprzeczna aerodynamiczna listwa, natomiast poniżej linii świateł znajduje się zderzak z wbudowanym dyfuzorem o wystających krawędziach, które zwiększają jego skuteczność.


Dwudrzwiowe i dwuosobowe nadwozie Renault 5 Turbo 3E pod szerokimi nadkolami kryje koła o średnicy 20 cali z silnikiem elektrycznym w piaście każdego z nich. Pomiędzy kołami znajdują się wszystkie układy energoelektroniczne, a pod podłogą umieszczono akumulator trakcyjny. Taki układ umożliwia uwolnienie dużej przestrzeni do przewożenia rzeczy w bagażniku – co jest rzeczą niespotykaną w samochodach sportowych tego typu – a jednocześnie obniżenie środka ciężkości.



Konstrukcja sprzyjająca wysokim osiągom


Renault 5 Turbo 3E, podobnie jak Renault 5 E Tech electric, opiera się na platformie i układach przeznaczonych specjalnie do napędów elektrycznych, aby zapewnić maksymalne osiągi bez jakichkolwiek kompromisów. Celem było stworzenie samochodu możliwie najlżejszego, aby zapewnić maksymalną zwrotność i jak najwyższe osiągi godne supersamochodu, w szczególności przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy.


„Renault 5 Turbo 3E to model o największej mocy i najwyższych osiągach spośród wszystkich samochodów marki przystosowanych do poruszania się po drogach publicznych. To również doskonała okazja dla Alpine, aby zademonstrować swoją specjalistyczną wiedzę w zakresie inżynierii, układów i parametryzacji sportowego auta elektrycznego pod kątem osiągów i wrażeń z jazdy. Renault 5 Turbo 3E to także źródło innowacji, takich jak silniki w piastach kół, które są przejawem naszego dążenia do doskonałości i innowacyjności na rzecz naszych przyszłych modeli elektrycznych”.

Philippe Krief, dyrektor generalny Alpine i dyrektor ds. technologii Grupy Renault


W projekcie wzięli udział inżynierowie Alpine, specjaliści od elektrycznych samochodów sportowych, odpowiedzialni za opracowanie modeli takich jak A110 E ternité, A290 czy A390. Specjalnie na potrzeby tego modelu skonstruowali aluminiową platformę, na której możliwe było umieszczenie wszystkich układów. Jeśli chodzi o napęd, wybór padł na silniki w piastach tylnych kół (napęd tylny), co przełożyło się na cztery korzyści:

•gigantyczny moment obrotowy 4800 Nm;

•maksymalną moc dostępną jeszcze szybciej niż z klasycznym silnikiem elektrycznym – efekt, który może przywodzić na myśl niegdysiejsze turbodoładowanie, z tym że bez opóźnienia;

•znaczną oszczędność masy i miejsca w rejonie tylnej osi;

•zwiększoną zwrotność dzięki możliwości sterowania oddzielnie każdym z dwóch silników.


Dzięki umieszczeniu akumulatora trakcyjnego pod podłogą inżynierowie Alpine zajmujący się przyczepnością samochodu i jego parametrami mogli w pełni wykorzystać obniżony środek ciężkości, aby zapewnić maksymalną zwrotność, zapierające dech osiągi i spektakularne możliwości driftu (za sprawą specjalnej funkcji „drift assist” i hamulca ręcznego typu wyścigowego), a tym samym zagwarantować emocjonujące wrażenia z jazdy. Z tych samych względów konstrukcja podtrzymująca nadwozie jest wykonana z włókna węglowego – materiału, który jest zarówno wytrzymały, jak i lekki.


Całkowita masa Renault 5 Turbo 3E łącznie z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 70 kWh wynosi zaledwie około 1450 kilogramów. Przy napędzie o mocy 540 KM (dwa silniki po 200 kW) oznacza to wyjątkowy stosunek masy do mocy wynoszący 2,7 kg/KM, porównywalny z legendarnymi supersamochodami. Jednocześnie Renault 5 Turbo 3E przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy i oferuje zasięg powyżej 400 kilometrów poza miastem (w cyklu mieszanym WLTP, dane w trakcie homologacji). Pełne naładowanie akumulatora prądem przemiennym przy pomocy ładowarki pokładowej o mocy 11 kW zajmuje około ośmiu godzin.


Podczas sportowych wyczynów na torze Renault 5 Turbo 3E jest w stanie wykonać kilka szybkich okrążeń z prędkością do 270 km/h, a następnie doładować swój akumulator w krótkim czasie dzięki układowi elektrycznemu o napięciu 800 V i mocy ładowania prądem stałym wynoszącej 350 kW. Ładowanie od 15 do 80% pojemności akumulatora zajmuje zaledwie 15 minut. Przy wyprzedzaniu przyda się przycisk na kierownicy uruchamiający doładowanie mocy. Inny przycisk umożliwia wybór jednego z czterech poziomów hamowania rekuperacyjnego. Z kolei w ustawieniach MULTI SENSE dostępne są cztery tryby jazdy: Regular, Snow, Sport oraz tryb Race (wyścig) z funkcją „drift assist”.



Sportowe wnętrze z licznymi funkcjami multimedialnymi


Wnętrze ma zdecydowanie sportowy charakter. Kubełkowe fotele są wyposażone w sześciopunktowe pasy, większość elementów jest wykonana z włókna węglowego, aby obniżyć masę samochodu, a fotele i deska rozdzielcza są pokryte materiałem Alcantara. Dopełnieniem tego energicznego wnętrza jest pionowy hamulec ręczny typu wyścigowego.


Ekrany systemu openR link o przekątnej 10,1 i 10,25 cala znajdujące się na wprost kierowcy wyświetlają wszystkie informacje dotyczące jazdy, nawigacji i multimediów poprzez interfejs, który nawiązuje do zespołu zegarów i wskaźników oryginalnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, a jednocześnie jest nowoczesny i wyposażony w liczne funkcje łączności, jakich oczekuje się od samochodu przeznaczonego do jazdy po drogach publicznych – bez względu na jego sportowy charakter. System openR link z wbudowanymi usługami Google, obecny już w Renault 5 i Renault 4 E Tech electric, umożliwi w szczególności korzystanie z licznych usług Google, które są stale rozwijane. Wśród nich dostępne są Mapy Google, które oferują planowanie tras oraz programowanie ładowania akumulatora na trasie aż do miejsca docelowego.



Pełna personalizacja kolorów nadwozia


Renault 5 Turbo 3E jest oferowane z szeroką paletą kolorów nadwozia i wnętrza. Wśród nich znajdziemy barwy nawiązujące zarówno do historycznego malowania seryjnych modeli Renault 5 Turbo i Turbo 2, takie jak czerwony Grenade, jak i do modeli wyścigowych, na przykład malowanie „Tour de Corse 1982” łączące kolory żółty, biały i czarny. Ofertę uzupełniają malowania w stylu „gentleman driver” oraz wzory nowoczesne.


Klienci będą mogli skorzystać z bogatych możliwości personalizacji obejmujących kolory nadwozia oraz elementy wnętrza (foteli, deski rozdzielczej, paneli drzwi, konsoli środkowej itd.). Możliwe jest także opracowanie własnej kombinacji we współpracy z designerami Renault, aby stworzyć całkowicie unikatowy samochód.



Seria 1980 numerowanych egzemplarzy


Renault 5 Turbo 3E zostanie wprowadzone na kilka kluczowych rynków, takich jak Europa, Bliski Wschód, Japonia czy Australia, w liczbie 1980 sztuk, będącej hołdem dla roku, w którym do sprzedaży trafiło Renault 5 Turbo. Wszystkie egzemplarze będą numerowane. Klienci będą mogli opcjonalnie wybrać numer egzemplarza przy składaniu zamówienia. Przyjmowanie rezerwacji rozpocznie się już w najbliższych tygodniach, a pierwsze dostawy będą miały miejsce do końca 2027 roku.



Dane techniczne


Wymiary i masa

Długość: 4,08 m

Szerokość: 2,03 m

Wysokość: 1,38 m

Rozstaw osi: 2,57 m

Prześwit: 118 mm

Masa: 1450 kg


Platforma

Platforma elektryczna skonstruowana specjalnie do tego modelu

Układ elektryczny o napięciu roboczym 800 V


Silniki i akumulator trakcyjny

Silniki elektryczne w piastach tylnych kół o mocy 2 × 200 kW (540 KM/4800 Nm)

Akumulator trakcyjny litowo jonowy o pojemności 70 kWh

Zasięg w cyklu WLTP >400 km


Ładowarki

Ładowarka dwukierunkowa AC 11 kW (czas ładowania AC 0–100%: 8 godzin)

Ładowarka DC 350 kW (czas ładowania DC 15–80%: 15 minut)


Osiągi

Przyspieszenie 0–100 km/h: <3,5 s

Prędkość maksymalna: 270 km/h (na torze)

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies