Komunikat Prasowy
● Grupa Renault i Nissan ogłaszają nowe projekty strategiczne:
• Objęcie przez Grupę Renault 100% udziałów w Renault Nissan Automotive India Private Ltd (RNAIPL) poprzez nabycie 51-procentowego udziału należącego obecnie do Nissana. Ten projekt to kluczowa okazja do rozszerzenia działalności międzynarodowej przez Renault. Nissan utrzyma swoją obecność w Indiach, gdzie skupi się na zwiększaniu udziału w rynku. Spółka RNAIPL ma w dalszym ciągu produkować modele Nissana, w tym nowego Nissana Magnite, i być jednym z kluczowych filarów dalszej ekspansji marki.
• Nissan powierza Grupie Renault rozwój i produkcję opracowanego przez siebie nowego samochodu na bazie Twingo.
• Nowe porozumienie w sprawie Aliansu ma zostać zmodyfikowane. Aby zwiększyć elastyczność obu przedsiębiorstw w kwestii wzajemnie posiadanych udziałów, minimalny wymagany udział ma zostać obniżony do 10% (z obecnych 15%).
• Nissan ma zostać zwolniony z obowiązku inwestowania w Ampere, ale ma kontynuować realizację już zatwierdzonych projektów.
Jako główny udziałowiec i długoterminowy partner Nissana w ramach Aliansu Grupa Renault ma żywotny interes w tym, by Nissan jak najszybciej odbudował swoje wyniki. Omówiliśmy najbardziej skuteczne sposoby wspierania Nissana w realizacji jego planu naprawczego i rozwijania możliwości tworzących wartość dla Grupy Renault. To porozumienie ramowe, korzystne dla obu stron, pokazuje elastyczne i efektywne nastawienie nowego Aliansu. Potwierdza atrakcyjność naszych produktów z Twingo na czele oraz chęć rozwijania naszej działalności na rynkach międzynarodowych. Indie to kluczowy rynek dla branży samochodowej i Grupa Renault zamierza zbudować wydajny ekosystem i organizację przemysłową w tym kraju – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.
Nissan zobowiązuje się chronić wartości i korzyści wynikające ze strategicznego partnerstwa w ramach Aliansu, a jednocześnie wdrożyć środki naprawcze, aby poprawić swoją efektywność. Naszym celem jest stworzenie bardziej elastycznego i efektywnego modelu ekonomicznego, który umożliwi szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe i utrzymywanie rezerw pieniężnych na przyszłe inwestycje.
Pozostajemy obecni na rynku indyjskim, na którym oferujemy modele dostosowane do potrzeb lokalnych konsumentów, a także gwarantujemy wzorcową sprzedaż oraz obsługę naszych obecnych i przyszłych klientów. Indie pozostaną kluczową lokalizacją dla naszych zespołów do spraw badań i rozwoju, usług cyfrowych i innych eksperckich jednostek. Projekty dotyczące nowych SUV ów na rynek indyjski są nadal aktualne, podobnie jak plan kontynuowania eksportu samochodów na inne rynki w ramach strategii operacyjnej »One Car, One World« – powiedział Ivan Espinosa, prezes i dyrektor generalny Nissana1.
Boulogne Billancourt, Francja, i Jokohama, Japonia, 31 marca 2025 r.
Porozumienie ramowe podpisane dzisiaj przez Grupę Renault i Nissana stanowi ogólną podstawę dla następujących transakcji:
Nabycie spółki Renault Nissan Automotive India Private Ltd (RNAIPL) przez Grupę Renault
Równocześnie z porozumieniem ramowym Grupa Renault i Nissan zawarły:
• Porozumienie w sprawie odkupu udziałów w związku z nabyciem przez Grupę Renault 51-procentowego udziału w RNAIPL będącego aktualnie w posiadaniu Nissana. Po przeprowadzeniu transakcji Grupa Renault ma zostać właścicielem 100% udziałów RNAIPL.
• Porozumienie operacyjne między Grupą Renault i Nissanem w sprawie kontynuowania bieżących projektów i warunków dalszej współpracy Grupy Renault i Nissana w Indiach. W ciągu najbliższych lat Nissan będzie w dalszym ciągu zaopatrywał się w RNAIPL na potrzeby rynku indyjskiego, jak i eksportu.
• Transakcja będzie wymagała zwyczajowego zatwierdzenia przez organy regulacyjne i oczekuje się, że zostanie przeprowadzona do połowy 2025 roku.
• Grupa Renault i Nissan będą nadal wspólnie prowadzić centrum badań technologicznych i biznesowych w Indiach – Renault Nissan Technology & Business Center India (RNTBCI). Oba przedsiębiorstwa zachowają swoje dotychczasowe udziały na poziomie 49% w przypadku Nissana i 51% w przypadku Grupy Renault.
W ramach strategii „International Game Plan 2027” Grupa Renault przyspieszy swój rozwój w Indiach. Zakład RNAIPL usytuowany w Ćennaju, o zdolności produkcyjnej 400 tys. sztuk, korzysta z dobrze ugruntowanego i bardzo konkurencyjnego ekosystemu dostawców. Fabryka wykorzystuje aktualnie platformy CMF A i CMF A+, a niebawem ma zacząć korzystać z istotnych możliwości rozwoju, jakie od przyszłego roku da nowa platforma CMF B, początkowo w ramach czterech nowych modeli.
Po przeprowadzeniu transakcji RNAIPL ma zostać objęta pełną konsolidacją w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych Grupy Renault.
Rok 2025 to dla RNAIPL okres szczytowych inwestycji związanych z wprowadzeniem na rynek nowych samochodów. W związku z tym wpływ transakcji na wolne przepływy pieniężne w 2025 roku jest szacowany na ok. 200 mln euro (przy założeniu, że zostanie ona przeprowadzona w pierwszym półroczu 2025 roku). Ten szacunek umożliwia Grupie Renault potwierdzenie prognoz finansowych na rok obrotowy 2025, zakładających osiągnięcie wolnych przepływów pieniężnych równych lub przekraczających 2 mld euro, z uwzględnieniem konsolidacji RNAIPL. Grupa Renault już określiła środki niezbędne do skompensowania wpływu na wolne przepływy pieniężne w 2025 roku. Grupa Renault potwierdza również swoje prognozy dotyczące marży operacyjnej Grupy w 2025 roku.
Nissan dołącza do projektu Twingo dla Europy
Grupa Renault, za pośrednictwem Ampere, pierwszego europejskiego pure playera specjalizującego się w inteligentnych samochodach elektrycznych, od 2026 roku ma rozwijać i produkować dla Nissana nowy model z segmentu A na bazie Twingo. Będzie to potwierdzeniem specjalistycznej wiedzy spółki i jej dążenia do obniżenia kosztów i skrócenia czasu opracowywania nowych modeli. Model zostanie zaprojektowany przez Nissana.
Aneks do nowego porozumienia w sprawie Aliansu
• W ramach porozumienia ramowego Grupa Renault i Nissan zawarły dzisiaj aneks do nowego porozumienia w sprawie Aliansu, aby zwiększyć elastyczność obu przedsiębiorstw w kwestii wzajemnie posiadanych udziałów. Zgodnie z aneksem minimalny wymagany udział Grupy Renault i Nissana ma zostać obniżony do 10% (z obecnych 15%). Grupa Renault i Nissan mają zyskać prawo obniżenia swoich poszczególnych udziałów do minimalnego progu 10%, przy czym nie będą do tego zobowiązane.
• Aneks ma pozostać bez wpływu na udziały w Nissanie posiadane przez Grupę Renault we francuskim funduszu powierniczym (tj. 18,66% kapitału Nissana).
• Zgodnie z nowym porozumieniem w sprawie Aliansu jakiekolwiek zbycia udziałów mają się odbywać w ramach procedury zorganizowanej i koordynowanej wspólnie z drugą spółką, która w tej sytuacji ma dysponować prawem pierwokupu lub mieć możliwość wskazania osoby trzeciej, której to prawo ma przysługiwać.
• Równocześnie Nissan ma zostać zwolniony z obowiązku inwestowania w Ampere. Tym samym porozumienie w sprawie inwestycji zawarte przez Grupę Renault, Nissana i Ampere 26 lipca 2023 roku ma zostać rozwiązane.
• Wspomniany wcześniej aneks do nowego porozumienia w sprawie Aliansu i rozwiązanie porozumienia w sprawie inwestycji w Ampere mają zyskać moc obowiązującą po spełnieniu określonych warunków wstępnych, co ma nastąpić do końca maja 2025 roku.
• Pozostałe kluczowe postanowienia nowego porozumienia w sprawie Aliansu pozostają bez zmian, w szczególności obowiązek ograniczenia udziałów i praw głosu do poziomu odpowiadającego procentowi udziałów każdej ze stron. We wszystkich przypadkach mają one być ograniczone do maksymalnie 15% możliwych do wykonania praw głosu.
1 Nominacja ze skutkiem od 1 kwietnia 2025 roku.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.