Komunikat Prasowy
W sobotnie popołudnie (24 maja) było wiele powodów do świętowania w Sun City dzięki drugiemu etapowemu zwycięstwu w Mistrzostwach Świata FIA w Rajdach Terenowych (W2RC) odniesionemy przez Nassera Al-Attiyaha i Édouarda Boulangera, po tym jak zaliczyli najlepszy czas w czwartek na koniec trzeciego etapu rajdu.
Team Dacia Sandriders, po rozegraniu zaledwie trzech rund W2RC na pustyni od czasu swojego debiutu w październiku ubiegłego roku, wraz ze swymi dwoma Sandriderami został poddany kolejnej próbie w bardzo zróżnicowanym terenie, od sawanny po wąskie ścieżki wiodące przez pola uprawne. Jednak zdali ten trudny test z dużym powodzeniem – zajęli odpowiednio drugie i dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej, co pozwala im pozostać w grze w walce o zwycięstwo w kategorii kierowców, pilotów i producentów W2RC.
Po trzech rundach W2RC Nasser Al-Attiyah i Edouard Boulanger ze swymi 114 punktami mają 20-punktową przewagę w tymczasowej klasyfikacji w kategorii kierowców i nawigatorów, Sébastien Loeb i Fabian Lurquin zajmują dziewiąte miejsce z 40 punktami, podczas gdy team Dacia Sandriders zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji producentów z 206 punktami.
Przebieg batalii o zwycięstwo na ostatnim etapie
Sébastien Loeb ukończył w piątek czwarty etap wyścigu o zwycięstwo w Rajdzie Safari RPA ze stratą 1 minuty 5 sekund do lokalnego faworyta Henka Lategana. Jednak po korekcie przez organizatorów rajdu czasu przejazdu 2,5-kilometrowego odcinka z powodu błędnej noty w roadbooku, różnica ta zmalała do 39 sekund przy pozostałych do pokonania 111 kilometrach jazdy na czas.
Po zajęciu drugiego miejsca w klasyfikacji przez team Dacia Sandriders podczas debiutanckiego udziału w Rajdzie Maroka w październiku 2024 roku Francuz Sébastien Loeb miał 43 sekundy straty do Henka Lategana na punkcie kontrolnym usytuowanym na 14 kilometrze rajdu. Udało mu się zmniejszyć tę różnicę do 36 sekund po 37 kilometrach, jednak Lategan odrobił stratę i zwiększył swoją przewagą na 58 kilometrze do 1 minuty 3 sekund. Pomimo iż po 96 kilometrach Loebowi udało się zmniejszyć przewagę Lategana do 54 sekund, ostatecznie zajął drugie miejsce po pięciu dniach intensywnej rywalizacji na dystansie 1197 kilometrów, ze stratą 1 minuty 39 sekund do zwycięzcy.
Natomiast Nasser Al-Attiyah, po pokonaniu zagrożenia ze strony Carlosa Sainza zasiadającego za sterami Forda Raptora, odniósł etapowe zwycięstwo – 45. w swojej karierze W2RC i 8. dla Dacia Sandriders. W klasyfikacji tego etapu Katarczyk przekroczył linię mety z komfortową przewagą 1 minuty 56 sekund nad Lucasem Moraesem (Toyota).
Miał także szansę na zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, gdyby nie 17-minutowa kara za nieumyślne ominięcie dwóch punktów kontrolnych na trasie rajdu.
„To dobry wynik dla Dacia Sandriders” powiedziała Tiphanie Isnard, szefowa teamu Dacia Sandriders. − "Osiągnęliśmy nasz cel, jakim było zdobycie punktów w mistrzostwach producentów i utrzymanie pozycji lidera w kategorii kierowców. To był nasz pierwszy rajd w RPA, w trudnym terenie, całkowicie odmienny od tego, z czym mieliśmy dotąd do czynienia. Uzyskaliśmy dobry wynik i cieszymy się z drugiego miejsca zdobytego przez Sébastiena i z kolejnych punktów zdobytych przez Nassera. Z pewnością moglibyśmy wyrobić sobie lepszą pozycję pod względem sportowym, gdybyśmy zajęli w tym rajdzie pierwsze i drugie miejsce, ale to dopiero trzecia runda w tym sezonie. Teraz wracamy do fabryki bogatsi o nowy bagaż doświadczeń. To dobry wynik i jestem naprawdę dumna z naszego zespołu”.
CO POWIEDZIELI ZAWODNICY
NASSER AL ATTIYAH (KATAR), KIEROWCA W TEAMIE THE DACIA SANDRIDERS
„To naprawdę wspaniałe doświadczenie i przyjemność móc wziąć udział w Rajdzie Safari w Afryce Południowej. Wykonaliśmy fantastyczną robotę i staraliśmy się dać z siebie wszystko. Ostatecznie ukończyliśmy rajd, wygraliśmy dwa etapy i zdobyliśmy cenne punkty do walki o mistrzostwo. Mamy teraz 20 punktów przewagi w mistrzostwach w kategorii kierowców i zdobyliśmy sporo punktów dla zespołu, a to ważne. Cieszymy się ze zwycięstwa odniesionego przez Henka na własnym terenie. Oczywiście wszyscy nadal pracujemy na finalny sukces, a przed nami jeszcze dwie rundy, w Portugalii i w Maroku i zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby wygrać te mistrzostwa”.
SÉBASTIEN LOEB (FRANCJA), KIEROWCA W TEAMIE THE DACIA SANDRIDERS
„To nasz pierwszy rok z teamem Dacia Sandriders i czeka nas mnóstwo pracy, ponieważ to jest nowy samochód i wymaga szeregu optymalizacji. W tym rajdzie było wiele odcinków specjalnych całkowicie różniących się od piaszczystych wydm, do których byliśmy wcześniej przyzwyczajeni. Przypominał on bardziej rajd WRC, dlatego ważne było, aby nasz wóz był odpowiednio zwrotny i miał solidne zawieszenie. Samochód był przyjemny w prowadzeniu, walka była zacięta i cieszę się z ukończenia tego rajdu miejscem na podium. To dopiero moja druga obecność w Afryce Południowej. Za pierwszym razem byłem w Kapsztadzie z okazji Mistrzostw Świata w Rallycrossie i to było zupełnie coś innego. Podobała mi się atmosfera, zrobiliśmy sobie małe safari pierwszego dnia, aby poznać okolicę, widzieliśmy wspaniałe krajobrazy na drogach, etapy rajdu były ciekawe i przyjemnie było tutaj być”.
TEAM DACIA SANDRIDERS: KLUCZOWE MOMENTY RAJDU SAFARI W AFRYCE POŁUDNIOWEJ
Etap 1 (wtorek, 20 maja): Team Dacia Sandriders rozpoczyna swój pierwszy rajd W2RC poza pustynią, a Nasser Al-Attiyah i Sébastien Loeb kończą pierwszy etap w pierwszej piątce, lecz nałożenie kary czasowej zmienia ten porządek. Nasser kończy pierwsze 260 kilometrów jazdy na czas na czwartej pozycji, ale dwuminutowa kara za ominięcie punktu kontrolnego w warunkach dużego zapylenia spycha go na koniec pierwszego dnia na dziewiąte miejsce. Po starcie poniedziałkowego prologu, który opóźnił się z powodu błędu, Loeb wysuwa się na czoło stawki pierwszego etapu i spędza dzień na mało przyjemnym zadaniu przecierania szlaku. Mimo tego ustanawia piąty najlepszy czas, by następnie awansować na trzecią pozycję w następstwie kar wymierzonych Nasserowi Al-Attiyahowi i konkurentowi – Jaydenowi Elsowi z teamu Red-Lined.
Etap 2 (środa, 21 maja): Południowoafrykański maraton osiąga półmetek, kierowcy teamu Dacia Sandriders utrzymują dobre tempo, ale dobry nastrój psują im wymierzone tego dnia kary czasowe. Nasser Al-Attiyah rozpoczyna najdłuższy etap rajdu na dziewiątej pozycji, kończy 356 kilometrów tego OS-u z czwartym najszybszym czasem i tymczasowo wysuwa się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Jednak 15-minutowa kara czasowa za ominięcie punktu kontrolnego odbiera mu szansę na walkę o drugie zwycięstwo z rzędu w W2RC. Trzeci na trasie Sébastien Loeb plasuje się na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej w Marathon Camp po zaliczeniu jednominutowej kary za przekroczenie dozwolonej prędkości na kontrolowanym odcinku.
Etap 3 (czwartek, 22 maja): Nasser Al-Attiyah odzyskuje dobry humor po frustracji spowodowanej 15-minutową karą i ustanawia najlepszy czas trzeciego etapu, który daje siódme zwycięstwo teamowi Dacia Sandriders w W2RC. Podczas gdy Al-Attiyah świętuje 44. najszybszy czas w swojej karierze w W2RC, Sébastien Loeb wspina się z siódmego miejsca i obejmuje prowadzenie z 23-sekundową przewagą na dwa dni przed końcem rajdu. Po nocy spędzonej na pustyni Al-Attiyah i Loeb wracają na biwak w Sun City.
Etap 4 (piątek, 23 maja): Sébastien Loeb walczy na przedostatnim etapie ze stratą zaledwie 1 minuty 5 sekund do lidera, po tym jak przez większą część dnia utrzymywał się na trzeciej pozycji w następstwie wycofania się Mathieu Serradoria z rajdu po trzech kilometrach od startu etapu. Nasser Al-Attiyah, z utrudnioną sytuacją jako otwierający stawkę, traci ponad dziewięć minut na zmaganie się z brakiem przyczepności i ma problemy z utrzymaniem toru jazdy. Jednak pomimo tej straty czasowej rusza do kolejnego etapu z biwaku w Sun City ze świadomością, że dwuminutowa kara za przekroczenie prędkości w kontrolowanej strefie 3. etapu została anulowana. Plasujący się na dwunastym miejscu pod koniec nocy Al-Attiyah kończy 4. etap na 11. pozycji.
Etap 5 (sobota, 24 maja): Po tym, jak organizatorzy imprezy byli zmuszeni do korekty czasów przejazdu na 2,5-kilometrowym odcinku 4. etapu z powodu błędnej noty w roadbooku, różnica między Sébastienem Loebem, zajmującym drugie miejsce, a Henkiem Lateganem, Południowoafrykańczykiem plasującym się na pierwszej pozycji, spadła na początku ostatniego dnia rajdu do zaledwie 39 sekund. Loeb wystartował z dziewiątej pozycji i ciężko walczył na 111-kilometrowym odcinku specjalnym – zakończył ten etap na drugiej pozycji i zdobył swoje pierwsze miejsce na podium w obecnym sezonie W2RC. Nasser Al-Attiyah, startujący z siedemnastej pozycji, wygrał ten odcinek w wielkim stylu – odniósł swoje drugie zwycięstwo etapowe w tej rundzie, ósme w W2RC dla Dacia Sandriders i 45. w swojej karierze w rajdach W2RC. Piąty etap, odbywający się na wiejskich obrzeżach Sun City, był szybką pętlą zamykającą pierwszą edycję W2RC w Afryce Południowej. Trasa, opisana przez organizatorów jako „krótki, ale daleki od spacerowej przejażdżki etap”, obejmowała odcinki szutrowe skaliste, piaszczyste i sawannę.
NIEOFICJALNE WYNIKI PIĄTEGO ETAPU RAJDU SAFARI W AFRYCE POŁUDNIOWEJ
Sun City-Sun City
Długość etapu 111 km Długość odcinków dojazdowych: 111 km Długość całkowita: 222 km
1. miejsce: Nasser Al-Attiyah (QAT) / Édouard Boulanger (FRA), 1 h 08 min 49 sek.
6 miejsce Sébastien Loeb (FRA) / Fabian Lurquin (BEL), 1 h 11 min 49 sek.
TYMCZASOWE WYNIKI RAJDU SAFARI W AFRYCE POŁUDNIOWEJ PO PIĄTYM ETAPIE (NIEOFICJALNE)
2. miejsce: Sébastien Loeb (FRA) / Fabian Lurquin (BEL), +1 min 39 sek.
10. miejsce: Nasser Al Attiyah (QAT) / Édouard Boulanger (FRA), +11 min 48 sek.
RAJD SAFARI W AFRYCE POŁUDNIOWEJ WAŻNA LICZBA
3: Dacie Sandriders od debiutu w Rajdzie Maroka w październiku ubiegłego roku czterokrotnie finiszowały w pierwszej trójce w mistrzostwach świata W2RC.
NASTĘPNA RUNDA
Kolejną, europejską rundą Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych FIA 2025 będzie BP Ultimate Rally Raid Portugal, który odbędzie się w dniach 22–28 września bieżącego roku.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.