Komunikat Prasowy
Jestem przekonany, że siła marki tkwi przede wszystkim w jej korzeniach. Nasze dziedzictwo przemysłowe i kulturowe, liczące sobie 125 lat, wciąż niezwykle mocno oddziałuje. Jest źródłem inspiracji dla naszych zespołów kreujących przyszłość motoryzacji, ale należy też po trosze do każdego, ponieważ Renault to również kawałek uniwersalnej kultury popularnej. Dlatego chcieliśmy udostępnić je wszystkim zainteresowanym w ramach żywej, otwartej i ogólnodostępnej instytucji. To będzie miejsce, do którego przychodzi się z rodziną, spaceruje pomiędzy samochodami i poznaje historię, która nie jest statyczna, lecz wciąż żyje – dziedzictwo, z którego jesteśmy dumni i chcemy, by w pełni ożyło na nowo.
Fabrice Cambolive, CEO marki Renault
Zanurz się w motoryzacyjnej historii Renault
Renault ogłasza realizację unikalnego projektu, którego celem jest zapoznanie jak najszerszego grona osób z bogatym dziedzictwem przemysłowym i kulturowym marki. Od 2027 roku każdy zainteresowany będzie mógł zagłębić się w historię Grupy. Będzie to okazja do (ponownego) odkrycia kultowych modeli, z których każdy ma swoją historię – związaną z innowacjami technicznymi, ale także zmianami społecznymi, które im towarzyszyły. Samochód przyczynia się do kształtowania urbanistyki, stylu życia, sztuki i kultury, a przez to jest również bezpośrednim świadkiem życia codziennego. To nowe miejsce umożliwi odwiedzającym przywołanie własnych wspomnień związanych z konkretnymi modelami, słynnymi reklamami Renault, które zapisały się w dziejach swojej epoki, czy też podziwianie wyjątkowych dzieł sztuki pochodzących ze zbiorów Renault. Przyszły gmach będzie miejscem przekazywania historii Renault, która ożyje za sprawą doświadczeń, spotkań, wydarzeń i technologii. Wciągające dzieje Renault zostaną przedstawione odwiedzającym między innymi przy pomocy rzeczywistości wirtualnej, która poprowadzi ich przez epopeję Renault ściśle powiązaną z historią Francji. To będzie wyjątkowo immersyjne doświadczenie.
Flins – oczywisty wybór
Jako lokalizację budynku firma Renault wybrała kompleks przemysłowy w miejscowości Flins, zaledwie 40 kilometrów od Paryża. Od momentu uruchomienia tego legendarnego zakładu w 1952 roku wyprodukowano w nim ponad 18 milionów samochodów. Był on świadkiem wyjątkowej przemysłowej historii, w której wspomnienie milionów samochodów przenika się z dążeniem do bardziej odpowiedzialnej mobilności.
Kompleks we Flins był kolebką kultowych modeli, takich jak Dauphine w latach 50., Renault 5 w latach 70. i 80., Renault 4, cztery generacje Clio czy ZOE, a od 2021 roku pełni nową funkcję jako Refactory – pionierski zakład regeneracji samochodów w duchu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Budynek – pomost między przeszłością a przyszłością, między miastem a zakładem przemysłowym
Nowy gmach, zlokalizowany przed fabryką, na obrzeżach miast Flins i Elisabethville, będzie pomostem między nimi a światem Renault, z którym współistnieją od ponad 70 lat. Stanie się łącznikiem między miastem a kompleksem przemysłowym. Projekt budynku, opracowany przez architekta Jacoba Celnikiera z biura CGA, harmonijnie nawiązuje do prostopadłościennych brył fabryki zaprojektowanej przez architekta Bernarda Zehrfussa, laureata Nagrody Rzymskiej z 1939 roku. Mocno horyzontalna forma fabryki zostanie przełamana pewną wertykalnością nowego gmachu, który składa się z sześciu rosnących równoległościanów ułożonych schodkowo i nakładających się na siebie niczym matrioszki. W efekcie fasadę tworzą otwory, wznoszące się jeden nad drugim, które pozwalają się domyślać obszerności zbiorów przechowywanych we wnętrzu. Fasada budynku wyraża otwartość i gościnność, co kontrastuje z dużymi nieprzejrzystymi bryłami fabryki widocznej w tle.
Wnętrze gmachu stanowi żywą przestrzeń przeznaczoną do prezentacji dziedzictwa marki Renault z dużą strefą eventową o powierzchni 2,8 tys. m2, wokół której rozmieszczono różne obszary robocze, konsultacyjne i magazynowe. Najbardziej widowiskowa część mieści kolekcję składającą się z setek samochodów wyeksponowanych na regałach paletowych. Samochody, ustawione niejako na gigantycznych półkach, tworzą prawdziwą motoryzacyjną galerię, dzięki przeszkleniom widoczną z przestrzeni eventowej, a także z zewnątrz poprzez liczne otwory w budynku.
Przestrzeń eventowa została zaprojektowana jako duża hala, której wysokość stopniowo zwiększa się od wejścia do budynku aż do gigantycznej witryny z samochodami rozmieszczonymi na regałach paletowych. Dopełnieniem całości jest warsztat renowacji pojazdów oraz różne strefy magazynowe do przechowywania części i sprzętu.
Po raz pierwszy Renault szeroko otwiera swoje podwoje, aby zaprezentować dziedzictwo marki. To wyjątkowe, żywe i otwarte dla każdego miejsce stanowi hołd dla 125 lat innowacji, designu i motoryzacyjnej pasji. To, co czeka odwiedzających, będzie wprost zdumiewające. Tysiące przedmiotów, setki dzieł sztuki, a przede wszystkim unikalny w skali świata widok – kultowe samochody ustawione na regałach paletowych niczym klejnoty zawieszone w przestrzeni. Spektakularna aranżacja godna niesamowitej historii, którą chcemy się podzielić.
Arnaud Belloni, chief branding officer Renault
UNIKATOWA KOLEKCJA – ŚWIADECTWO HISTORII
Archiwa i eksponaty, świadectwo 125 lat historii motoryzacji
Dziedzictwo Renault to nie tylko samochody – firma jest właścicielem dużej liczby przedmiotów ukazujących jej rozwój od 1898 roku. Renault posiada ponad 2,4 tys. metrów bieżących archiwów, które tworzą imponującą kolekcję dokumentów prezentujących historię firmy. Wśród tysięcy dokumentów znajdują się między innymi afisze i plakaty, rysunki projektowe, modele i zabawki, samochody na pedały, puchary i medale, a także opracowania tworzące bibliografię Renault. W nowym gmachu odwiedzający będą mogli teraz zapoznać się z bogactwem tych archiwów. Będzie to cenne narzędzie pozwalające zrozumieć historię marki i tego, co stworzyła.
Hołd dla setek historycznych samochodów
W ramach projektu szerokie grono odbiorców zyska dostęp do prawdziwego skarbu motoryzacji, liczącego kilkaset pojazdów zachowanych w doskonałym stanie. Starannie zachowane i odrestaurowane samochody reprezentują różne etapy historii Renault, począwszy od pierwszego modelu wyprodukowanego przez Louisa Renault – Typ A z 1898 roku – poprzez auta przedwojenne, bolidy Formuły 1, kultowe modele Alpine, aż po wizjonerskie samochody koncepcyjne.
Co ważne, ponad połowa zgromadzonych samochodów wciąż nadaje się do jazdy, co świadczy o staranności, z jaką były utrzymywane. Zespół sześciu wykwalifikowanych techników od lat zajmuje się renowacją i utrzymywaniem samochodów z kolekcji Renault, aby każdy model był w stanie wyjechać na drogę i opowiedzieć swoją historię. Ta uznana specjalistyczna wiedza posłuży do stworzenia warsztatu renowacji części mechanicznych i blacharki, który znajdzie się w nowym budynku.
Różnorodność kolekcji jest świadectwem bogatego dziedzictwa Renault. Charakterystyczne, niekiedy rzadkie, eksponaty umożliwią prześledzenie technologicznej i estetycznej ewolucji przemysłu samochodowego. Inne, niegdyś popularne przedmioty, wzbudzą emocje związane z osobistymi wspomnieniami odwiedzających. Kto nie zachował w pamięci widoków lub zapachów związanych z wycieczką na wieś modelem Renault 4 czy z wyjazdem na wczasy Renault 16…?
Ta żywa kolekcja będzie z biegiem czasu rosnąć, ale będzie także dostosowywana, głównie poprzez sprzedaż duplikatów. W tym celu w dniach 6–7 grudnia 2025 roku zostanie zorganizowana licytacja w domu aukcyjnym Artcurial.
Unikalna kolekcja sztuki
Renault posiada również kilkaset dzieł sztuki, które zostaną wyeksponowane we Flins. Od lat 30. Renault jest bowiem pionierem mecenatu sztuki współczesnej. Nadrzędnym celem tej unikalnej kolekcji sztuki jest zbliżanie do siebie artystów i świata przemysłu oraz inicjowanie dialogu między nimi. Istotnym przejawem tego dążenia było utworzenie w czerwcu 2024 roku Funduszu Renault na rzecz Sztuki i Kultury, którego celem jest zabezpieczenie i ochrona dzieł wchodzących w skład kolekcji oraz uzupełnianie jej o twórczość współczesnych artystów, czym firma ugruntowuje swoją pozycję mecenasa sztuki i podmiotu życia kulturalnego. Fundusz ma za zadanie chronić swoje dziedzictwo, a jednocześnie wspierać wschodzących artystów tworzących współcześnie, ze szczególnym uwzględnieniem street artu, który jest istotnym elementem świata produktów Renault.
Funduszu Renault na rzecz Sztuki i Kultury: pomost między branżą motoryzacyjną a twórczością artystyczną
Zbiory historyczne Funduszu liczą kilkaset znanych dzieł, w tym fotografie Roberta Doisneau, którego kariera była ściśle związana z Renault, dzieło Armana oparte na Renault 4 z 1967 roku, serię Erró poświęconą Renault 5, twórczość Victora Vasarely’ego czy dzieła Jeana Dubuffeta inspirowane nurtem art brut.
Kolekcja świadczy o wsparciu udzielanym w przeszłości przez Renault wielu ruchom artystycznym, takim jak:
• tzw. fotografia humanistyczna (zwłaszcza Roberta Doisneau, który w latach 1934–1939 był etatowym pracownikiem firmy),
• nowy realizm (powstały w 1960 roku, reprezentowany przez Armana czy Jeana Tinguely’ego, rzeźbiarzy wykorzystujących materiały codziennego użytku),
• figuracja narracyjna (głównie Erró, który w swoich obrazach łączy elementy pochodzące z kultury popularnej, jak również z historii sztuki),
• op art, czyli sztuka optyczna (odmiana abstrakcji geometrycznej, która opiera się na rozwibrowaniu pola widzenia, aby stworzyć wrażenie ruchu), której głównym przedstawicielem jest Victor Vasarely, autor odświeżonego logo Renault z 1972 roku,
• działalność Jeana Dubuffeta, malarza i rzeźbiarza, autora terminu art brut, oznaczającego spontaniczną i kreatywną twórczość samouków czy osób marginalizowanych.
Obecnie Fundusz wspiera także współczesną sztukę miejską, w tym dzieła takie jak Bourgeon i Accrescent Dana Rawlingsa, wykonane na bazie historycznego Renault 5 i nowego Renault 5 E Tech electric, czy Héritage Césara Malfiego, wykonane w Refactory we Flins w 2024 roku z bocznej części karoserii Renault Scenic E Tech electric.
Podczas regularnie organizowanych wystaw czasowych odwiedzający będą mogli zapoznać się z tymi wyrazistymi dziełami symbolizującymi dialog między przeszłością a przyszłością, między sztuką a przemysłem.
Street art to współczesna odpowiedź na historyczne ambicje artystyczne firmy Renault, która w latach 60. wspierała pop art i sztukę kinetyczną. Ruch, który wyprowadza sztukę na ulice i czyni ją dostępną dla wszystkich, ma wiele wspólnego z działalnością producenta samochodów, którego produkty również »zaludniają« ulice. Związek między naszymi wartościami »społecznymi« i sztuką ulicy jest bardzo silny.
Catherine Gros, wiceprezes ds. sztuki, dziedzictwa i mecenatu
Art Factory – rezydencja artystyczna we Flins
W kompleksie we Flins od niedawna mieści się rezydencja artystyczna pod nazwą Art Factory, urządzona w dawnej lakierni samochodowej. Przestrzeń o powierzchni 3,2 tys. m2 została w całości przeznaczona na tworzenie i eksponowanie sztuki miejskiej, a pracujący w niej artyści mogą tworzyć swoje dzieła w otoczeniu, które odzwierciedla atmosferę miasta. Mają również dostęp do elementów przemysłowych, które nadal pozostały na miejscu – mogą je wykorzystywać, nadawać im nowy sens lub zutylizować w swoich dziełach.
Wybór artystów do najbliższego programu rezydencyjnego odbędzie się zgodnie z kryteriami opracowanymi we współpracy z dwoma kuratorami wystaw: Jeanem Faucheurem i Gaëlem Lefeuvrem. Na przestrzeni około trzech lat będzie organizowanych kilka pobytów rezydencyjnych rocznie. Dzieło Gérarda Zlotykamiena pod tytułem Ready-made 1935-2025, 7 tonnes 5, wykonane na autobusie Renault z 1937 roku, już znalazło się w tym nietypowym miejscu twórczości artystycznej. Jednym z zaproszonych artystów jest Jean Faucheur, który już teraz przebywa w Art Factory, aby stworzyć w niej dzieło sztuki.
Rezydencja zapewni immersyjne, czasowe środowisko pracy, które umożliwi artystom wyrażenie swojej kreatywności w unikalnym, przemysłowym otoczeniu. Część stworzonych dzieł dołączy do ekspozycji i kolekcji w nowej przestrzeni poświęconej dziedzictwu i innowacji Renault.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.