Komunikat Prasowy
• Fabryka Ampere w Cléon, pionier w zakresie elektryfikacji silników, prezentuje nową linię przeznaczoną do produkcji podwójnych silników 7DL – całkowicie nowej tylnej jednostki napędowej do Alpine A390. Uosabia ona wydajność we francuskim stylu, będącą wynikiem połączenia technologii, zwinnej organizacji i zaangażowania zespołu inżynierów.
• A390, drugi model z gamy w 100% elektrycznych samochodów Dream Garage Alpine, to nowy sportowy fastback marki. Jest wyposażony w zaawansowane technologie i zapewnia wrażenia z jazdy godne kultowych pojazdów Alpine, a przy tym oferuje pięć wygodnych miejsc w kabinie.
• Fabryka w Cléon wyprodukowała ponad milion silników elektrycznych od 2015 r., dzięki czemu stała się centrum doskonałości rozwiązań mechanicznych Grupy Renault.
• W celu kontrolowania całego łańcucha wartości samochodu elektrycznego zakład wdraża nowe działania związane z elektroniką mocy.
Fabryka w Cléon, serce systemu produkcyjnego Ampere, to ośrodek mechanicznej doskonałości Grupy, mający dziesięcioletnie doświadczenie w produkcji silników elektrycznych. Dzięki tej unikalnej wiedzy fabryka jest liderem w zakresie zaawansowanych technologii, o czym świadczy wdrożenie do produkcji nowych silników do Alpine A390, montowanych z tyłu. Zakład w Cléon osiągnął właśnie kamień milowy w postaci miliona elektrycznych zespołów napędowych wyprodukowanych od 2015 r. Ten sukces opiera się na gamie wydajnych, wszechstronnych silników, które mogą być montowane w pojazdach wielu marek w obrębie Grupy i spoza niej.
Cléon w pełni uosabia przemysłową wizję Ampere: łączyć doskonałość techniczną, innowacje elektryczne oraz zaangażowanie personelu z myślą o samochodach różnych marek. Wyprodukowanie tutaj milionowego silnika elektrycznego jest powodem do wspólnej dumy i dowodzi, że potrafimy promować francuską wydajność w Europie – powiedział Josep Maria Recasens, CEO Ampere.
Alpine A390: Cléon – siła napędowa elektrycznej wydajności i przemysłowej precyzji
Przekazanie nowego podwójnego silnika 7DL do produkcji w Cléon podkreśla wiedzę ekspercką zakładu. Fabryka montuje już w A290 silnik 6AM 160kW, który znajduje się również z przodu Alpine A390. Od teraz w Cléon ten nowy model jest wyposażany w podwójny, tylny silnik przekładniowy 7DL, zapewniający wyjątkową moc i dynamikę.
Silnik o mocy 230 kW dual motor (2 x 115 kW) jest zintegrowany z zaawansowanym technologicznie napędem na cztery koła, wzbogaconym o system wektorowania momentu obrotowego, co umożliwia optymalizację zwrotności na zakrętach i zapewnia osiągi na bardzo wysokim poziomie. Pojazd, przyspieszający od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy, uosabia francuską doskonałość produkcyjną.
Każdy etap procesu produkcji podwójnego silnika 7DL podlega wymogowi pełnej precyzji: wkręcanie, nasuwanie, składanie, klinowanie, grawerowanie, flashowanie, mocowanie itp., każda czynność wykonywana jest z największą dokładnością przez wysoko wykwalifikowanych operatorów. Cyfrowa identyfikowalność, kontrola kluczowych operacji przez kamery, monitorowanie parametrów procesu i umiejętności zespołów pracowników są zapisane w DNA Cléon i zapewniają wydajność Alpine. 100% zespołów napędowych jest testowanych na najnowocześniejszych stanowiskach badawczych (pod kątem wibracji, akustyki, twardości), aby zagwarantować klientom najwyższą jakość.
Dziś w Cléon celebrujemy połączenie francuskiej doskonałości przemysłowej z zaawansowaną inżynierią Alpine. Wszystko to zostało zawarte w naszym nowym sportowym fastbacku A390. Wyjątkowa mieszanka sportowego charakteru, zwrotności i wydajności, która będzie miała premierę pod koniec 2025 roku, mało kogo pozostawi obojętnym i pchnie do przodu ambicje marki Alpine dotyczące rozwoju na arenie międzynarodowej – powiedział Philippe Krief, CEO Alpine.
Metawersum przemysłowe i sztuczna inteligencja: zwycięskie duo w służbie wydajności
W 2017 r. zakład w Cléon rozpoczął trwającą do dziś transformację cyfrową swojego obiektu przemysłowego, która otrzymała certyfikat Industrie 4.0, przyznany przez World Economic Forum. W ciągu ostatnich trzech lat tempo wzrosło dzięki stworzeniu zespołu odpowiedzialnego za opracowywanie cyfrowych rozwiązań dla linii produkcyjnych. Cel jest jasno określony: większa dynamika, prędkość i niezawodność.
Sztuczna inteligencja jest sercem tej rewolucji i jej siłą napędową. Z jednej strony umożliwia ona analizę, stałą kontrolę krytycznych parametrów, ostrzeganie w razie odchyleń i korygowanie błędów. Z drugiej strony pozwala na zapewnienie zgodności produkcji. Trzyletni plan działania zakłada wdrożenie 45 rozwiązań w celu przyspieszenia rozwoju wirtualnego świata przemysłowego i wielu przyszłych innowacji.
Elektronika mocy – istotny czynnik pozwalający zwiększyć konkurencyjność i wydajność
Aby kontrolować łańcuch wartości silników elektrycznych, szczególnie w zakresie elektroniki mocy, Cléon dostosowuje swoją strategię przemysłową i wdraża montaż komponentów elektrycznych, kluczowych dla wydajności silników, a więc dla zasięgu pojazdów elektrycznych. Zespół ds. inżynierii procesów całkowicie przemodelowuje relacje z dostawcami celem wyselekcjonowania podzespołów i wynegocjowania ich cen. Dostawcy są wybierani również na podstawie kryterium lokalizacji geograficznej, aby ograniczyć koszt transportu i ślad węglowy.
W celu zwiększenia wydajności i konkurencyjności sprawdzane są dwa możliwe rozwiązania: wertykalizacja montażu podzespołów elektronicznych oraz kompaktowanie podzespołów elektronicznych o około 40%. Wdrożenie nowych procesów będzie także wymagać przeszkolenia personelu produkcji i związanych z nią działów. Z inicjatywy Reknow University na terenie zakładu zostanie stworzony kampus szkoleniowy.
Dywersyfikacja i rozwój innowacyjnych procesów
Personel fabryki w Cléon mobilizują też inne wyzwania, takie jak dywersyfikacja działalności oraz opracowywanie innowacyjnych procesów. Zakład ma możliwość wprowadzenia nowych obszarów działalności spoza jego zwyczajowego zakresu prac:
• Lokalny zespół ds. inżynierii procesów o multidyscyplinarnych kompetencjach, działający w zwinnej organizacji.
• Odlewnia aluminium wyposażona w zróżnicowany park maszyn.
• Elastyczne środki produkcji z inteligentnym systemem „carry over”, który polega na ponownym wykorzystaniu już istniejących środków przemysłowych w konfiguracji dostosowanej do nowych procesów i produktów.
Trwają liczne prace koncepcyjne w celu dywersyfikacji gamy wytwarzanych produktów, w szczególności części samochodowych, ale także w celu rozwijania innowacyjnych procesów w zakresie elektroniki mocy.
Jesteśmy bardzo dumni, że możemy uczestniczyć w elektryfikacji gamy samochodów Alpine. Zespoły pracowników w Cléon wykorzystują swoją całą wiedzę ekspercką do pracy nad ekskluzywnymi, sportowymi pojazdami – pokreślił Christophe Clément, dyrektor fabryki Ampere Cléon.
AMPERE CLÉON
101,7 miliona silników i skrzyń biegów wyprodukowanych od momentu uruchomienia fabryki w 1958 r.
1 milion silników elektrycznych wyprodukowanych od 2015 r.
Działalność: trzy obszary działalności: dział spalinowy (silniki i skrzynie biegów), dział hybrydowy (silniki elektryczne i obróbka przekładni skrzyni biegów) i dział elektryczny (gama trzech silników)
Produkcja w 2024 r.: 1,3 miliona podzespołów mechanicznych
Personel: 3146, 14% kobiet, 350 pracowników tymczasowych, 165 praktykantów
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.