Komunikat Prasowy
Ampere, jednostka Grupy Renault zajmująca się samochodami elektrycznymi i oprogramowaniem, zawarła porozumienie w sprawie wspólnych prac rozwojowych (Joint Development Agreement – JDA) ze Stratus Materials Inc., czołowym producentem bezkobaltowych wysokoenergetycznych aktywnych materiałów katodowych (CAM) LXMO™ do zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych. Porozumienie stanowi pierwszy etap oceny zasadności wdrożenia technologii bezkobaltowej LXMO™ firmy Stratus Materials we flocie elektrycznych samochodów Grupy Renault. Celem współpracy jest wykazanie wysokiej skuteczności tego materiału w ogniwach akumulatorowych o formacie stosowanym w samochodach elektrycznych. Nowa technologia opracowana przez Stratus Materials będzie testowana w Laboratorium Innowacji w zakresie Ogniw Akumulatorowych Ampere, nowo otwartym centrum doskonałości w Lardy we Francji, które powstało, by z wyprzedzeniem reagować na przełomowe technologie i zwiększyć konkurencyjność Grupy Renault w sektorze samochodów elektrycznych.
Akumulatory oparte na technologii LXMO™ stanowią szczególnie obiecujące rozwiązanie w kontekście zasilania samochodów elektrycznych, ponieważ zapewniają wysoką gęstość energetyczną, porównywalną lub nawet większą niż akumulatory niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC), a przy tym są tańsze i wykazują odporność na nadmierne obciążenie podobną jak w przypadku akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). W skali systemu połączenie wyższej odporności akumulatora na nadmierne obciążenie z wysoką gęstością energetyczną umożliwia uzyskanie nawet dwukrotnie wyższej gęstości energetycznej całego pakietu akumulatora niż w przypadku pakietów opartych na technologii NMC lub LFP. To przekłada się na istotne korzyści w zakresie projektowania i oszczędności dla Ampere, co daje nadzieję na obniżenie cen, zwiększenie zasięgu i podniesienie bezpieczeństwa samochodów.
Technologia bezkobaltowa stanowi trzeci etap strategii Ampere w zakresie akumulatorów, po technologii NMC o wysokiej gęstości energetycznej i akumulatorach FLP, które pojawią się w samochodach Renault od 2026 roku.
Ampere wykazuje żywe zainteresowanie materiałami o wysokiej gęstości energetycznej bez zawartości kobaltu ze względu na ich potencjalną przewagę nad tradycyjnymi materiałami katodowymi. Aktywne materiały katodowe LXMO™ firmy Stratus przyciągnęły uwagę Ampere ze względu na ich unikalne i przekonujące połączenie skuteczności, kosztu, bezpieczeństwa i żywotności.
Nicolas Racquet, dyrektor ds. inżynierii samochodów i zespołów napędowych, Ampere
Jay Whitacre, dyrektor generalny Stratus, powiedział: Bardzo cieszymy się, że technologia LXMO™ została wybrana przez Ampere i Grupę Renault jako potencjalne rozwiązanie do zasilania przyszłych modeli samochodów. Wspólnie z Ampere poczyniliśmy obiecujące postępy i nie możemy się doczekać realizacji aktualnego porozumienia w sprawie wspólnych prac rozwojowych (JDA), aby połączonymi siłami doprowadzić do wdrożenia tej technologii na dużą skalę w samochodach.
Z uwagi na kluczową rolę, jaką odgrywają zaawansowane materiały, ogniwa i pakiety akumulatorowe w samochodach elektrycznych, powyższa zapowiedź jest kolejnym znakiem, że Ampere dąży do osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie technologii dla elektromobilności. Stawiając na innowacyjne technologie, Ampere pragnie przyspieszyć procesy technologiczne, a jednocześnie zmniejszyć ich wpływ na środowisko i uprościć łańcuchy dostaw.
LXMO™ = Lithium X Manganese Oxide
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.