Komunikat Prasowy

Udostępnij

AMPERE I STRATUS MATERIALS – POROZUMIENIE W SPRAWIE WSPÓLNYCH PRAC ROZWOJOWYCH NAD ZASTOSOWANIEM TECHNOLOGII BEZKOBALTOWEJ KATODY W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH NOWEJ GENERACJI GRUPY RENAULT

  • Ampere i Stratus Materials łączą siły w ramach porozumienia w sprawie wspólnych prac rozwojowych (Joint Development Agreement – JDA) nad innowacyjną technologią bezkobaltowego akumulatora LXMO™ przeznaczonego do przyszłych samochodów elektrycznych Grupy Renault.
  • Technologia LXMO™ zapewnia wysoką gęstość energetyczną, porównywalną z akumulatorami niklowo-manganowo-kobaltowymi (NMC), a przy tym jej koszt i odporność na nadmierne obciążenie są podobne jak w przypadku akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP).
  • Współpraca wpisuje się w strategię Ampere zakładającą opracowywanie akumulatorów nowej generacji, które będą stanowiły uzupełnienie technologii NMC i LFP.

Ampere, jednostka Grupy Renault zajmująca się samochodami elektrycznymi i oprogramowaniem, zawarła porozumienie w sprawie wspólnych prac rozwojowych (Joint Development Agreement – JDA) ze Stratus Materials Inc., czołowym producentem bezkobaltowych wysokoenergetycznych aktywnych materiałów katodowych (CAM) LXMO™ do zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych. Porozumienie stanowi pierwszy etap oceny zasadności wdrożenia technologii bezkobaltowej LXMO™ firmy Stratus Materials we flocie elektrycznych samochodów Grupy Renault. Celem współpracy jest wykazanie wysokiej skuteczności tego materiału w ogniwach akumulatorowych o formacie stosowanym w samochodach elektrycznych. Nowa technologia opracowana przez Stratus Materials będzie testowana w Laboratorium Innowacji w zakresie Ogniw Akumulatorowych Ampere, nowo otwartym centrum doskonałości w Lardy we Francji, które powstało, by z wyprzedzeniem reagować na przełomowe technologie i zwiększyć konkurencyjność Grupy Renault w sektorze samochodów elektrycznych.


Akumulatory oparte na technologii LXMO™ stanowią szczególnie obiecujące rozwiązanie w kontekście zasilania samochodów elektrycznych, ponieważ zapewniają wysoką gęstość energetyczną, porównywalną lub nawet większą niż akumulatory niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC), a przy tym są tańsze i wykazują odporność na nadmierne obciążenie podobną jak w przypadku akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). W skali systemu połączenie wyższej odporności akumulatora na nadmierne obciążenie z wysoką gęstością energetyczną umożliwia uzyskanie nawet dwukrotnie wyższej gęstości energetycznej całego pakietu akumulatora niż w przypadku pakietów opartych na technologii NMC lub LFP. To przekłada się na istotne korzyści w zakresie projektowania i oszczędności dla Ampere, co daje nadzieję na obniżenie cen, zwiększenie zasięgu i podniesienie bezpieczeństwa samochodów.


Technologia bezkobaltowa stanowi trzeci etap strategii Ampere w zakresie akumulatorów, po technologii NMC o wysokiej gęstości energetycznej i akumulatorach FLP, które pojawią się w samochodach Renault od 2026 roku.


Ampere wykazuje żywe zainteresowanie materiałami o wysokiej gęstości energetycznej bez zawartości kobaltu ze względu na ich potencjalną przewagę nad tradycyjnymi materiałami katodowymi. Aktywne materiały katodowe LXMO™ firmy Stratus przyciągnęły uwagę Ampere ze względu na ich unikalne i przekonujące połączenie skuteczności, kosztu, bezpieczeństwa i żywotności.

Nicolas Racquet, dyrektor ds. inżynierii samochodów i zespołów napędowych, Ampere


Jay Whitacre, dyrektor generalny Stratus, powiedział: Bardzo cieszymy się, że technologia LXMO™ została wybrana przez Ampere i Grupę Renault jako potencjalne rozwiązanie do zasilania przyszłych modeli samochodów. Wspólnie z Ampere poczyniliśmy obiecujące postępy i nie możemy się doczekać realizacji aktualnego porozumienia w sprawie wspólnych prac rozwojowych (JDA), aby połączonymi siłami doprowadzić do wdrożenia tej technologii na dużą skalę w samochodach.


Z uwagi na kluczową rolę, jaką odgrywają zaawansowane materiały, ogniwa i pakiety akumulatorowe w samochodach elektrycznych, powyższa zapowiedź jest kolejnym znakiem, że Ampere dąży do osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie technologii dla elektromobilności. Stawiając na innowacyjne technologie, Ampere pragnie przyspieszyć procesy technologiczne, a jednocześnie zmniejszyć ich wpływ na środowisko i uprościć łańcuchy dostaw.


LXMO™ = Lithium X Manganese Oxide

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies