Komunikat Prasowy

Udostępnij

NOWOROCZNY PREZENT OD FILANTE RECORD 2025: REKORDOWA SPRAWNOŚĆ ENERGETYCZNA

PONAD 1000 KM W CZASIE PONIŻEJ 10 GODZIN
ŚREDNIA PRĘDKOŚĆ 102 KM/H
7,8 KWH/100 KM, BEZ DOŁADOWYWANIA

•Elektryczny show car Renault Filante Record 2025 z akumulatorem trakcyjnym o pojemności identycznej jak w Scenicu E-Tech electric, czyli 87 kWh, pokonał dystans 1008 km w czasie poniżej 10 godzin ze średnią prędkością 102 km/h, zużywając 7,8 kWh energii na 100 km.

•Po dojeździe do mety Filante Record 2025 miał jeszcze 11% zapasu energii, co pozwoliłoby mu pokonać dodatkowe ponad 120 km z prędkością powyżej 100 km/h.

•Testy przeprowadzone wiosną tego roku w tunelu aerodynamicznym poskutkowały znacznymi modyfikacjami kształtów nadwozia, które dowodzą, jak wielkie znaczenie ma aerodynamika i design przy optymalizacji efektywności energetycznej.

•W tym ważącym zaledwie 1000 kg prawdziwym „laboratorium na kołach”, pozwalającym na przetestowanie efektywności energetycznej wykorzystano szereg zaawansowanych technologii: „steer-by-wire”, „brake-by-wire”, ultralekkie materiały, druk 3D i nie tylko.

•W trzyodcinkowym miniserialu Renault ukazuje kulisy tego wyjątkowego wyczynu. To pełna emocji ludzka przygoda, trzymająca w napięciu aż do dnia ustanawiania rekordu.


Najwyraźniej wszystkie te wysiłki nie umknęły uwadze Świętego Mikołaja. Pragnąc nagrodzić bardzo udany dla marki Renault rok 2025, podarował jej prezent, który raczej nie zmieści się pod choinką: rekordową efektywność energetyczną dla show caru Filante Record 2025. Wynik ten jest wyrazem uznania dla pracy zespołu i zdolności Renault do wprowadzania innowacji.

Rekord odpowiadający rzeczywistym warunkom użytkowania przy średniej prędkości powyżej 100 km/h

Na początku roku Renault postawiło sobie wyzwanie: przejechać ponad 1000 km pojazdem elektrycznym wyposażonym w akumulator trakcyjny o pojemności identycznej jak w Scenicu, z typową dla jazdy autostradą prędkością i bez doładowywania. Po pierwszej próbie zaplanowanej na październik, ale ostatecznie odwołanej w ostatniej chwili z powodu złej pogody, 18 grudnia na torze UTAC w Maroku marce udało się ziścić swoje marzenie.

Aby samochód mógł pokonać tak długą trasę bez doładowywania, projektanci i eksperci mogli zastosować bardzo duży akumulator lub zdecydować się na jazdę w trybie eko ze średnią prędkością 30 km/h. Jednak zdecydowanie nie w taki sposób marka zamierzała ustanowić rekord efektywności energetycznej. Filante Record 2025 wyposażono w akumulator o umiarkowanej pojemności, takiej samej jak w modelu Scenic E-Tech electric, czyli 87 kWh. Kierowcy mieli za zadanie jechać ze średnią prędkością powyżej 100 km/h. Cel: pokonać trasę o długości ponad 1000 km w mniej niż 10 godzin, wliczając w to przerwy techniczne i zmianę kierowców.


Aby sprostać temu wyzwaniu, wszystkie wysiłki należało zatem skupić na poprawie efektywności energetycznej i aerodynamiki oraz zmniejszania masy poprzez optymalizację zastosowanych materiałów.

Miniserial: za kulisami rekordu sprawności energetycznej

Unikatowy miniserial w centrum projektu

Renault przygotowało unikatowy trzyodcinkowy serial dokumentalny, ukazujący kulisy przygotowań Filante Record 2025 do ustanawiania rekordu sprawności energetycznej. Pozwala on prześledzić najważniejsze etapy na drodze do ustanowienia nowego rekordu efektywności energetycznej.

Odcinek 1 – Geneza: spojrzenie wstecz na historię rekordów Renault i relacja z narodzin modelu koncepcyjnego, pomyślanego jako laboratorium innowacyjnych rozwiązań.

Odcinek 2 – Pod presją: ekstremalne zmniejszanie masy pojazdu, wyzwania techniczne oraz udoskonalenia pozwalające osiągnąć zamierzony poziom efektywności.

Odcinek 3 – Teraz albo nigdy!: relacja z oficjalnej próby ustanowienia rekordu w Maroku. Zwieńczenie wielu miesięcy pracy, działania pod presją i determinacji.

Miniserial poświęcony zrozumieniu wyzwań, ambicji i dążenia do doskonałości kryjących się za rekordem efektywności Filante Record 2025.


Inspiracje rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie i ukłon w stronę historii


Do ustanowienia takiego rekordu potrzebny był odpowiednio dostosowany i wyjątkowy pojazd. Projektanci stworzyli pojazd, którego design jest swoistym hołdem dla historii marki Renault. Po inspiracje sięgnęli do historycznych rekordów marki związanych z efektywnością, prędkością i wytrzymałością, aby stworzyć pojazd łączący w sobie przeszłość z przyszłością.


Filante Record 2025, w unikalnym kolorze Ultraviolet Blue, po stu latach oddaje hołd modelowi 40 CV Des Records z 1925 roku. Ponadto pojazd ten stanowi ukłon w stronę modelu Étoile Filante z 1956 roku, a także kryje w sobie szereg odniesień do świata lotnictwa. Ochronna kopuła przywodzi na myśl kokpit myśliwca, a pozycja za kierownicą jest wzorowana na bolidach Formuły 1.


Filante Record 2025 został zaprojektowany i dopracowany pod jednym nadrzędnym hasłem: maksymalnego zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszenia zużycia energii elektrycznej.


„Od pierwszych szkiców po tor wyścigowy pracom nad Filante Record 2025 przyświecało dążenie do osiągnięcia maksymalnej efektywności energetycznej. To domena pojazdów stworzonych do ustanawiania rekordów. I tradycja zgodna z pionierskim duchem marki od dnia jej utworzenia w 1898 roku. Podobnie jak 40CV z 1925 roku czy Etoile Filante z 1956 roku, Filante Record 2025 został zaprojektowany z myślą o pierwszym przejeździe po drogach publicznych z zasilaniem z akumulatora o pojemności 87 kWh, identycznego jak w modelu Scénic E-Tech electric, na dystansie 1000 km z prędkością ponad 100 km/h, bez doładowywania akumulatora. To wyjątkowe wyzwanie wymagało starannego, wielokierunkowego dopracowania, oczywiście pod kątem aerodynamiki czy opon o niskich oporach toczenia, ale także odciążania konstrukcji dzięki zastosowaniu materiałów takich jak włókno węglowe czy drukowaniu elementów aluminiowych w 3D, a także wykorzystania zaawansowanych rozwiązań technicznych, takich jak steer-by- wire. W całym spektrum prac przy projektowaniu Filante Record 2025 korzystano z bogatego doświadczenia specjalistów Renault oraz firm partnerskich Michelin i Ligier, aby udowodnić, że pojazdy elektryczne mogą dziś pokonywać duże odległości bez doładowywania, nawet jadąc ze stałą dużą prędkością”.

Sandeep Bhambra – dyrektor ds. zaawansowanego designu w Renault


Udoskonalanie designu w celu dodatkowego zwiększenia efektywności energetycznej


Pierwsza wersja Filante Record 2025, zaprezentowana podczas targów Rétromobile w lutym bieżącego roku, posiadała sylwetkę inspirowaną lotnictwem i historycznymi modelami Renault. Jednak pomiary przeprowadzone wiosną tego roku w tunelu aerodynamicznym wykazały znaczne możliwości jej dalszej optymalizacji.


Zespół konstruktorów powrócił zatem do pracy, mając stale na uwadze osiągnięcie rekordu efektywności energetycznej. Osłony kół, pierwotnie pomyślane tak, aby kształtem nawiązywać do linii modelu Étoile Filante, zostały przeprojektowane i zamocowane bezpośrednio do kół. Pozwoliło to wizualne odciążyć sylwetkę, a co ważniejsze, znacznie zmniejszyć współczynnik oporu czołowego.


Centralny moduł nadwozia, zbliżony do ideału pod względem aerodynamiki, został zachowany w niemal nienaruszonym kształcie. Wprowadzone zmiany dotyczyły głównie technicznych stref połączeń oraz zmniejszenia rozmiarów wlotów powietrza w celu ograniczenia pozostałych sił oporu powietrza.


Zbiór innowacyjnych technologii

Renault Filante Record 2025 to prawdziwe laboratorium, które wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań:

•W pełni elektronicznie sterowany układ kierowniczy i hamulcowy („steer-by-wire”, i „brake-by-wire”), zapewniający większą elastyczność konstrukcyjną i zmniejszający masę pojazdu.

•Szerokie wykorzystanie ultralekkich materiałów (włókno węglowe, stopy aluminiowe, drukowane w 3D elementy ze stopu Scalmalloy).

•Optymalizacja topologiczna elementów pojazdu w celu ograniczenia rozmieszczenia materiałów do miejsc, w których są one niezbędne.

•Specjalnie zaprojektowane opony Michelin o niskich oporach toczenia i korzystnym wpływie na aerodynamikę pojazdu.


Zwieńczenie wspólnych wysiłków


Ten rekord jest owocem połączenia innowacyjności, ludzkiej przygody i zaawansowanych technologii. Nie był to zwykły wyczyn, lecz kompleksowe wyzwanie z udziałem inżynierów, projektantów, firm partnerskich i trojga kierowców z Grupy Renault (Constance Léraud-Reyser, Laurent Hurgon i Arthur Ferrière). Rekord ten jest owocem know-how Renault i ścisłej współpracy z firmami partnerskimi, takimi jak Ligier w zakresie konstrukcji silnika, układu jezdnego i karbonowej konstrukcji nadwozia, czy Michelin w zakresie opon o niskim oporze toczenia opracowanych specjalnie dla Renault Filante Record 2025.


Rekord sprawności energetycznej: pełna emocji przygoda pod wysokim napięciem


18 grudnia 2025 r., centrum testowania pojazdów UTAC, Maroko.

Pierwsza próba ustanowienia rekordu, mająca się odbyć w październiku bieżącego roku we Francji, została odwołana na trzy dni przed planowaną datą z powodu złych warunków pogodowych. Zespoły pracujące nad tym projektem mobilizują się ponownie, aby dać Filante Record 2025 wszelkie szanse na ustanowienie rekordu efektywności jeszcze przed końcem roku. Wybór miejsca padł na Maroko. Konstruktorzy, specjaliści od doboru nastaw, firmy partnerskie, kierowcy, ekipa torowa UTAC – wszyscy są pod wielką presją.

Po kilku testach przeprowadzonych dzień wcześniej, 18 grudnia, pierwsze zespoły techniczne zabierają się do pracy przy pojeździe już od 6.30 rano. Są 4 stopnie Celsjusza, sucho i prawie żadnego wiatru. Warunki pogodowe i prognozy są korzystne: słońce przez cały dzień i temperatura do 13°C wczesnym popołudniem. W programie: 10 godzin jazdy, 239 okrążeń toru o długości nieco ponad 4 km.

Za kierownicą bolidu zasiądzie na zmianę troje kierowców, którzy pokonają trzy długie odcinki trasy, każdy trwający od 2 godzin 40 minut do 4 godzin. O godz. 7.50 Laurent Hurgon zakłada kask i rękawice. Wsiada do pojazdu, kokpit się zamyka. Start ma nastąpić wraz z pierwszymi promieniami słońca, o godzinie 8 rano. Przychodzi czas na prawdziwy test wytrzymałościowy. Włączenie stacyjki, pierwsze obroty kół – Filante Record 2025 zaczyna pędzić ku swojemu przeznaczeniu.

Po 3 godzinach i 20 minutach pierwsza zmiana: za sterami zasiada Constance Léraud-Reyser. Po kolejnych czterech godzinach pałeczkę w tym wyzwaniu przejmuje Arthur Ferrière, który kończy trasę tuż przed zapadnięciem zmroku.

Po 9 godzinach i 52 minutach jazdy (bez wliczania siedmiu minut na zmiany kierowców) cel zostaje osiągnięty: pojazd pokonał 1008 km ze średnią prędkością 102 km/h bez doładowywania akumulatora i zużył średnio zaledwie 7,8 kWh energii na 100 km.

Po dojeździe do mety Filante Record 2025 miał jeszcze 11% zapasu energii, który pozwoliłby mu pokonać z prędkością powyżej 100 km/h dodatkowe ponad 120 km.


Wizja i innowacyjne rozwiązania stanowiące inspirację dla przyszłych projektów


Jako połączony efekt badań nad stylistyką, innowacji technologicznych i testów w rzeczywistych warunkach Renault Filante Record 2025 wykracza daleko poza zwykłe zadanie inżynieryjne. Wnioski wyciągnięte z tego projektu będą stanowić materiał do refleksji przy pracach nad przyszłymi seryjnymi modelami elektrycznymi, aby uczynić je jeszcze bardziej efektywnymi i dostosowanymi do realnych, nawet najostrzejszych warunków użytkowania przez klientów (np. jazda ze średnią prędkością bliską autostradowej).


Jak design wpływa na efektywność energetyczną

„Wiosną ubiegłego roku pierwsze testy w tunelu aerodynamicznym potwierdziły to, co sugerowały nasze wyliczenia komputerowe: przepływ powietrza wokół Filante generował zbyt wysoki współczynnik SCx. Sytuował się on na poziomie około 0,40, podczas gdy my celowaliśmy raczej w okolice 0,30. Zrozumieliśmy, że aby osiągnąć nasz cel, musimy dogłębnie przemyśleć niektóre elementy stylistyki i konstrukcji pojazdu. Postanowiliśmy zatem dokonać radykalnych zmian i przeprojektować szczególnie niekorzystne dla aerodynamiki przednie i tylne osłony kół. Wszystko to musiało być wykonane w zgodzie z duchem modelu 40 CV, co wymagało zachowania delikatnej równowagi między osiągami a identyfikacją wizualną. Uprościliśmy »skrzydła« i zmieniliśmy ich zasadę działania: zamiast połączenia z centralnym modułem są one teraz zamocowane bezpośrednio na kołach. Rozwiązanie to uwolniło przepływ powietrza wokół podzespołów mechanicznych – zawieszenia, wahaczy, elementów napędu – które dotychczas stanowiły prawdziwą barierę dla powietrza. Zmniejszyliśmy również wszystkie wloty i wyloty powietrza do absolutnego minimum, aby ograniczyć wszelkie niepożądane opory powietrza. Od samego początku model Filante był predestynowany do udoskonalania aerodynamiki. Naszym zadaniem było wykorzystanie tego potencjału na potrzeby realizacji celów dotyczących zwiększania osiągów”.

Jocelyn Mérigeault – inżynier ds. aerodynamiki


Wypowiedzi kierowców

„Trzy godziny absolutnego skupienia przy wschodzącym słońcu i w niemal księżycowym krajobrazie. Panuje niesamowita cisza, człowiek czuje się nieco odcięty od świata, zamknięty w swojej kapsule, aby skupić się wyłącznie na osiągach. Po trzech godzinach jazdy poziom naładowania akumulatora wynosi 75%, trasa pokonana zgodnie z planem, aby osiągnąć cel 1000 km. Presja jest ogromna, ale to prawdziwe wyzwanie dla całej ekipy i ogromna duma z uczestniczenia w ustanawianiu tego rekordu”.

Laurent Hurgon, kierowca testowy i pierwszy zmiennik


„Cztery godziny za kierownicą to długo, ale adrenalina i muzyka w uszach pomogły mi to wytrzymać. Kluczem było tutaj skupienie nad tym, by utrzymać tor jazdy, zoptymalizować każdy gest i płynnie obracać kierownicą, zwłaszcza dzięki genialnemu w obsłudze systemowi steer-by-wire. Jadąc w upale przy doskwierającym pragnieniu, miałam wrażenie biegnięcia w maratonie, ale udało mi się sprostać temu osobistemu wyzwaniu i jechać przez cztery godziny – znacznie dłużej, niż było przewidziane. Teraz trzymam kciuki za Arthura i za pokonanie planowanych 1000 km”.

Constance Leyraud-Reyser – inżynier ds. systemów kontroli zawieszenia i druga zmienniczka


„Renault Filante Record 2025 to naprawdę zaskakujący samochód, zarówno pod względem wyglądu zewnętrznego, jak i wnętrza. Wymaga dużej koncentracji, ale dość łatwo udaje się w nim utrzymać odpowiednią prędkość i prawidłowy tor jazdy. Jestem bardzo dumny z możliwości uczestniczenia w ustanowieniu tego rekordu. Będąc ostatnim zmiennikiem, czułem pewną presję jako kierowca kończący pokonywanie trasy po Laurencie i Constance. Ale gdy tylko założyłem kask i rękawice, byłem już w pełni zdeterminowany i skoncentrowany!”.

Arthur Ferrière – inżynier ds. nastaw układów jezdnych i ostatni zmiennik


Słowo na zakończenie

„Ten projekt jest owocem obsesyjnego dążenia do osiągnięcia rekordowej efektywności energetycznej. Przyszło nam walczyć ze złymi warunkami pogodowymi i problemami z zakresu aerodynamiki, ale najmocniej zapadł mi w pamięć ludzki aspekt tego projektu: niezwykle motywujące wspólne wyzwanie, podjęte z pełnym zaangażowaniem przez zespoły Renault i wszystkich naszych partnerów”.

Olivier Blanche – szef projektu Concept cars


Renault życzy Państwu wspaniałego roku 2026, aby przebiegał on pod znakiem efektywności, kreatywności… i miłych niespodzianek.



Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies